Jump to content

Elwaro 785 Combi


Skogtroll2

Recommended Posts

Jeg hadde for noen år siden en Elwaro 785 Combi. I denne var det en 48 HK Bukh som ga en marsfart på rundt 9 knop uten for mye last ombord. Som sjøbåt synes jeg den var helt ok, måtte passes litt på medsjø da, men suveren med sjøen i mot. Idag ville jeg nok kunne ønsket noe mere motor da skroget fint tåler mer fart.

Vakre linjer på skroget synes jeg, men var ikke fornøyd med pulpiten foran som helte utover og følgelig det punktet som fikk dasken ved tillegging til kai.

Har senere hatt Master 740 Combi og totalt sett er Master en bedre båt etter mitt syn.

Stivere og mindre følsom for krenging når man ligger i ro, samt bedre i medsjø, dog ikke like pene linjer som Elwaroen.

 

Fine kombibåter begge to!

Link to post
Share on other sites

Hei Rogeri,

og takk for raskt svar. Jeg ser at Master- og Elwaro-båtene er forholdsvis like i størrelse og pris. Men et par ekstraspørsmål:

1. Båten vil nok bli brukt mye av samboeren og undertegnede sammen. Er det noen av disse båtene som har sitteplass til to i fartsretningen?

2. Jeg vurderer å kikke på en Elwaro 785 med en 74 hk yanmar. Er det en mer fornuftig maskinering enn du hadde? Maskinen har sluregir, noe som passer meg godt (dorgedilla).

3. Tror du problemene med styring i medsjø gjør at bruk av autopilot kan være et problem ved slike forhold?

Link to post
Share on other sites

1. Orginalt var det 2 sitteplasser i fartsretningen på Elwaroen, selv om en pute på toppen av et skap på BB siden knapt kan kalles sitteplass, ikke særlig komfortabelt over lengre strekker å sitte slik.

 

Det har sikkert latt seg gjøre å montere et skikkelig båtstol her, for det mener jeg det var plass til

Hos meg ble dette endret og jeg monterte ovn på denne siden.

"Min" Elwaro var en 86 modell og innredningen kan jo være endret en del siden da!

 

Det samme kan sies om Masteren selv om det var oppvaskum, vippesete kan sikkert monteres over kummen.

 

2. 74 HK Yanmar tror jeg må være en ypperlig motorløsning på Elwaroen tipper du får en 12-13 knop uten for mye last ombord. Skroget på 785 Combi, er jo det samme som snekka som heter Elwaro 755 fra fenderlista og ned og jeg mener det er vanlig med 60-80 HK på disse.

 

Hva autopilot angår skal jeg ikke uttale meg, men JEG ville nok styrt manuelt med mye sjø aktenfra.

Det som skjer er at den har lett for å surfe og da legger den seg litt på siden og roret mister en del av effekten.

Dette er ikke uvanlig på mange halvplanende båter så dette er ikke noe spesielt for Elwaroen.

 

Dette problemet opplevde jeg ikke på samme måte på Master 740.

 

Som sagt gode Combibåter disse to typene..!

(Snekling 25 er jo også et bra alternativ)

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...