Jump to content

turtall prosent diesel motor


adanedehl

Recommended Posts

Spurte en maskinsjef om det engang, og han svarte at hvis den soter, så bør du kjøre den hardere, men hvis ikke, så er det greit. Det kan jo sikkert tolkes på mange måter, men jeg tolket det som at jeg ikke behøver å kjøre rundt med mer fart enn jeg trives med, hvilket er ca 65-70% av maks turtall.

Link to post
Share on other sites

Ofte blir motorene strupet fra fabrikken, dvs. at motorene blir levert med lavere effekt enn hva motoren ellers kunne prestert.

 

Kan noen gi en god forklaring?

 

 

Er nok mange forklaringer på det.

 

-Hk avgift, På bilmotorer er det ofte elektronisk dieselpumpe som justeres til ønsket effekt for motoren. Dette istedet for å ha forskjellige motorer i utvalget sitt=dyrt.

- Forskjell på lystbåt og yrkesfartøy, oppgitte prestanda er lavere for yrkesfartøy pga langvarig og hardere bruk. Dette gjelder vel ofte serviceintervaller og oljeskift også tror jeg.

- Turtall/dreiemoment og støy. Motoren blir justert til et fornuftig nivå mht disse parameterne.

 

Andre ting ?

 

Jon

Link to post
Share on other sites

I manualen til VP D-3 står det at en bør gå ned minst 10% av maks for å begrense forbruk. Men er en villig til å la det fosse igjennom så er det vel ikke noe iveien for å kjøre opp mot maks? Har hørt noen si at en kun trenger å gå ned 200 omdreininger på disse nye VP motorene. Å ligge opp mot 4000 er jo ikke så galt det da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...