adanedehl Startet 12.August.2007 Link til dette innlegget Startet 12.August.2007 en tommel finger regel er vel at motorene trives best med 80% av fullt turtall, men jeg har også hørt at diesel motorer bør kjøres på 90% eller blir de"daukjørt". Hva gjør dere folkens? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Ingar Svart 12.August.2007 Link til dette innlegget Svart 12.August.2007 Varierer mellom produsentene, noen tillater ubegrenset drift på maks. turtall. At en motor "daukjøres" på 80% effekt høres ikke sannsynlig ut... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.August.2007 Link til dette innlegget Svart 12.August.2007 TRor nok du kan kjøre på det du selv synes passer, men ikke kontinuerlig på maks. Yanmar motorer bør imidlertid kjøre litt hardt i en periode med jevne mellomrom. De har vistnok godt av det m.h.t. soting. Tror vel et det gejlder mange andre fabrikater også. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Spurte en maskinsjef om det engang, og han svarte at hvis den soter, så bør du kjøre den hardere, men hvis ikke, så er det greit. Det kan jo sikkert tolkes på mange måter, men jeg tolket det som at jeg ikke behøver å kjøre rundt med mer fart enn jeg trives med, hvilket er ca 65-70% av maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Ofte blir motorene strupet fra fabrikken, dvs. at motorene blir levert med lavere effekt enn hva motoren ellers kunne prestert. Kan noen gi en god forklaring? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Janoho Svart 14.August.2007 Link til dette innlegget Svart 14.August.2007 Ofte blir motorene strupet fra fabrikken, dvs. at motorene blir levert med lavere effekt enn hva motoren ellers kunne prestert. Kan noen gi en god forklaring? Er nok mange forklaringer på det. -Hk avgift, På bilmotorer er det ofte elektronisk dieselpumpe som justeres til ønsket effekt for motoren. Dette istedet for å ha forskjellige motorer i utvalget sitt=dyrt. - Forskjell på lystbåt og yrkesfartøy, oppgitte prestanda er lavere for yrkesfartøy pga langvarig og hardere bruk. Dette gjelder vel ofte serviceintervaller og oljeskift også tror jeg. - Turtall/dreiemoment og støy. Motoren blir justert til et fornuftig nivå mht disse parameterne. Andre ting ? Jon Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 14.August.2007 Link til dette innlegget Svart 14.August.2007 I manualen til VP D-3 står det at en bør gå ned minst 10% av maks for å begrense forbruk. Men er en villig til å la det fosse igjennom så er det vel ikke noe iveien for å kjøre opp mot maks? Har hørt noen si at en kun trenger å gå ned 200 omdreininger på disse nye VP motorene. Å ligge opp mot 4000 er jo ikke så galt det da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.