Jump to content

varmer til helårsbåt


Majali

Recommended Posts

Hei igjen :-)

 

Er det noen som har forslag og eventuell priside om hva en varmer som tilfredstiller følgende krav vil koste:??

 

- skal kunne varme opp vann til både tappevann og til radiator

- skal kunne bruke diesel og strøm (230v)

- skal kunne gå hele tiden

- helst kunne koples til motorene for å buke dems varme når de går

- og bråke minst mulig.

 

Så totalt skal denne altså forsyne en 43 fots delvis isolert stålbåt med varme i normale perioder ( kan jo spe på med vifte i ekstrem perioder.)

 

Noen forslag?? :smiley:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Har 35 fot stålbåt som jeg bruker hele året, har en Webasto DW2010 (ca 13 kw vannvarmer) som gjør jobben. Kjøpte den brukt for 6000 og kostet på den 6000 den fungerer aldeles utmerket og oppfyller vel dine krav, bortsett fra støy :cryin: Jeg har sveiset fast brakettene i skroget noe som antakligvis ikke var særlig lurt. skal flytte den før vintersessongen og håper det løser problemet. Tror vel en kombinasjon av varmer tenkt brukt om natta feks. Wallas, og en til og fyre hele båten vil være optimalt. Det er det som står på ønskelista mi hvetfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 5 kw webasto vannvarmer på min 40-fots seilbåt. Den gjør alt du trenger bortsett fra 220v oppvarming. Det har jeg prøvd å få til med en 1500w kolbe koblet til vannsløyfa og en sirkulasjonspumpe. Det fungerer, men kolben sluttet å virke i vinter og jeg har ikke fått meg til å montere ny. En må ha 3 slike kolber for å få like god effekt som dieselvarmeren gir. Da går det alvorlig mye strøm. Webastoen anbefales på det sterkeste, den har virket i 3 år uten et feilslag. Men det finnes jo også refleks-ovner med mulighet for vannsløyfe. Det kan være mer ideelt for deg.

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for innspill..

 

( Det er ikke innkjøpt noe nytt enda, men har sett litt og da er det greit med litt kostnadsrammer over hva som bør bjøres/byttes)... :smiley:

 

 

Virker Webasto og Eber på samme måte???

Er det slik at disse bråker i selve forbrenningen, eller er det vifter/pumper som bråker?

 

Refleks med vannsløyfe er kanskje mer lydløs ja... Og ideen med å henge på en eller fler rørvarmere løste jo problemet med 230.. :smiley:

 

må finne litt priser tror jeg..

 

Kom veldig gjerne med fler innspill.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

I denne sammenhengen ville jeg sett bort fra både Webasto og Eberspächer, Wallas, og den gjengen der..

 

Det eneste som gjelder er Refleks, Dickinson, og andre tilsvarende løsninger, de kan du jo bruke vannbårent system på, og i det systemet kan du legge inn så mange varmekilder du vil, altså både 220V-kolbe, du kan kjøre systemet på motor via varmeveksler, og du kan bruke diesel.

Disse ovnene er vesentlig mer driftssikre enn en Webasto/Eber/Wallas, all den tid det er enkle mekaniske løsninger uten massevis av bevegelige deler, de trenger jo ikke ei dieselpumpe engang!

Link to post
Share on other sites

Enig med Anonym, man finner ikke så mange Wallaser etc. i fiskebåter der varmen står på kontinuerlig, der er det oljeovner som Hovde, Refleks osv som gjelder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er ein dansk omn som heiter "4T". Den skal vera svært bra. Eg hadde kjøpt denne sjølv, men plasshensyn førte ti Dickinson. Det flotte er at ein svært stor del av energien blir brukt til å varma vatnet.

 

Firmaet har ikkje heimesida, men kommuniserer på faks og telefon. Eg har ikkje telefonnr.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Da har jeg fått lest litt om de forskjellige tipsene. Tror nok at en oljebrenner er det mest riktige ja.

 

Den til Kabola fristet, men behovet av enten 220 eller 24 volt for å varme er ikke helt ok syntes jeg..

Så kansje en pottebrenner med vannspriral.

 

Så får man varme uansett, men selfølgelig ikke så effektivt som man får fordelt det med pumper når strømmen er der..

 

Så forresten at en KAbola B-Tap ( med tank) kostet ca 35`

 

Skal lese og lete litt til!

 

Takk igjen for innspill!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg brukte min stålbåt hele forrige vinter, med Webasto + Dickinson. En utmerket kombinasjon- Dickinson sørger for tørr inneluft, helt lydløs, og "hjemmekos" med synlig flamme. Webastoen er også tilnærmet lydløs, etter at jeg isolerte skottet hvor den er plassert med Rockwool. Ser fram til nok en hyggelig vinter på sjøen! :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg bor i en isolert silbåt på 52 fot. Der har jeg 7 kw Mikuni som broker fært. Ikke rart dem har sluttet med vannvarmere. I tillegg har jeg en 5 kw refleks med vannslaufe og koselig vindu. Den varmer for meget, brukest kun i sterke kuldegrader. De som varmer vannanlegget på vinteren er hovedsaklig en kolb fra Alde på 2x1050w. Ekstra er en 2.2kw Eber luftvarmer. Alle disse andre varmerene går på ett vannanlegg som går i stykke likt og alt annet. Bestendig på vinteren er og en oljefillt ovn. Mest om vært er sentralvarme i salong, vannpiper under dørk over isolasjon. Etter isolering av båten bruker jeg en tredjedel av varme og kondens veit jeg ikke hvad er.

Link to post
Share on other sites

....Den til Kabola fristet, ...

 

Kan anbefales. Vi fyrer stålbåt med Kabola og raditorer rund baut, også under køyer og dørker. Pålitelig og relativt lite støy. Aberet er selvfølgelig strømforbruket, men bor en ombord om vinteren har en vel som regel landtilkobling. Muligheter for å byge ut etter ditt behov. Min har surra og gått i ti år nå omtrent helt problemfritt. Er beregna på kontinuerlig drift.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Det ser ut til at valget blir en Glemring oljekamin.

Bestiller en isolert utgave med vannspiral, termostat, og med vindu til forbrenningskammeret.

Disse isolerte kjører 90% av varmen i vannsløyfa så da kan jeg lettere regulere rom for rom. Så kjører jeg innom varmtvann før resten av varmesløyfa i båten. '

Siden den er isolert, tipper jeg da kan bruke den til vannvarmer lenger ut på våren og tidliere på høsten uten å bli kokt det rommet den står.. :-)

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...