Jump to content

Septikktank-måler og el.pumpe


Finn Erik

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Windy 8000 med septikktank og manuell pumpe nede i motor-rommet. Det har i sommer luktet en del hver gang toalettet er brukt, :crazy: noen ganger også selv om det ikke har vært brukt, jeg har tømt septikken uten at problemet har gitt seg. Nå sist gang skylte jeg ordentlig igjennom med saltvann når jeg tømte tanken og etter det har det ikke vært noen sjenerende lukt. :smiley:

 

Det er litt av en jobb å tømme tanken:

:headbang: Først langt til havs,ofte urolig sjø,vekk med alle puter, stoppe motor og opp med et delevis tungt motorlokk for så å begynne å pumpe.

 

Denne jobben skulle jeg ønske var enklere.

 

Dersom jeg innstalerer elektrisk pumpe, må jeg likevell ned i motor-rommet for å åpne ventil ut?

Eller finnes det sikker nok motor/ventil så den kan stå åpen ?

Hvordan monterer jeg nivåmåler på tanken? Hva bør jeg velge?

 

Skulle ønske jeg bare kunne trykke på en knapp hver gang jeg var ute på åpent hav.

Samtidig kunne det være greit å se hvor mye det var i tanken til en vær tid.

På forrhånd takk til de som kommer med fornuftige og konstruktive innlegg.

Hilsen Finn Erik

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en W8800, men levert med elektrisk pumpe. Er en mercerator eller hva de nå heter (maler opp og pumper samtidig). Har fungert prikkfritt og enkkel i bruk. Denne går ut via en ventil som jeg åpner hver gang jeg er i båten. Hos meg, så er det første jeg gjør når jeg hopper inn:

1. Sette på strøm

2. Åpne 2 drivstoff ventiler

3. Åpne ventil for vann inn til toalett

4. Åpne ventil for septik

 

Slik står det hele tiden under bruk (også overnattinger). Da jeg er langt fra land, trykker jeg på en knapp og det pumpes ut. Når tanken er tom, hører jeg på pumpen. Har ikke noen nivå-måler i tanken enda, men har en "full" måler. Dette er en enkel sak som består av to små pinner på giveren. Når septik når disse to pinnene i syrefast, så tennes en lampe på toalettet. Min tank er skjelden mer enn max halvfull. Jeg flytter ofte på meg, og har mulighet til å tømme ofte. Tanken er også på 160 liter, så den er drøy også.

Link to post
Share on other sites

Hvordan monterer jeg nivåmåler på tanken? Hva bør jeg velge?

Det finnes forskjellige muligheter.

De fleste er med vanlig mekanisk giver, eller f.eks. også med peilerør. :puke:

Alternativt finnes det en fra Sterling som jobber pneumatisk.

Sjekk her.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg!

 

Dette var interessant. Men hvordan fungerer dette i praksis? Har du levert mange enheter, og hvordan er tilbakemeldingene? Jeg har selv septikgiver fra Wema, og den fungerer for så vidt OK, men fra tid til annen danner det seg urinstein på flottøren/stangen flottøren glir på slik at flottøren henger seg opp.

 

Hva med stigerøret for "ditt" system? kan det tette seg eller gro igjen av selve "septikguffen" eller kalkstein?

Kan den kalibreres til å ta hensyn til en tank som ikke er en symetrisk kasse, sylinder osv. uten horisontal bunn eller loddrette vegger?

Og hva er prisen?

 

Sommerhilsen fra Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enheten fra fmmarin.se er sikkert grei til sitt bruk. Men det er kun en giver som forteller når tanken er full, - ikke et instrument som sier at nå er tanken 1/4 full, 1/2 full, 3/4 full osv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg!

 

Dette var interessant. Men hvordan fungerer dette i praksis? Har du levert mange enheter, og hvordan er tilbakemeldingene? ............

Hallo Lars !

Sorry, jeg er sent ute.

Jeg er fortsatt i Tysklannd (tilbake i morgen sent) pga. en liten uhell på syklen :confused:ved landgang ( :headbang::headbang: .... ) og kunne ikke kjøre hjem pga. det.

Da sitter jeg ikke alt for mye på PCen, men jobber med å få "likevekt av sjølen min" igjen. :drink::drink::smiley:

 

Altså i Norge har jeg forholdsvis bare levert noen få enheter.

Norske kunder venter gjerne litt lengre med å kjøpe noe som er "frisk" på markedet :lol:

 

Men dette systemet er på markedet nå allerede siden mer en en år og jeg har solgt mange i D, S og DK.

Bortsett av meg som er spesialisert på Skandinavia finnes det mange andre forhandler i resteuropa også og alle er fornøyt.

Man kan bare si at det virker, både som det skal og som man er vant til fra Sterling. Punkt.

Hva skal man ønske seg mer, en gang til. :smiley:

 

Systemet virker slik andre gjør det siden mange år på større yrkesskip.

Så er ideen faktisk bare lånt, men (bortsett av minniatur-pumpen) ikke helt ny.

 

Det som skjer er genialt enkelt.

Systemet består av en luftpumpe med trykksensor.

Pumpen presser litt luft inn i målerøret og måler motstand i selve røret.

Trykkmotstand altså.

Med det beregner TGS (så heter det) fyllhøyden på tank, forresten meget nøyaktig,

og dette er allerede alt.

 

Rengjøring og vedlikehold bortfaller stortsett fordi målerøren blir blåst ut hver gang da luften blir blåst inn.

Måleprosessen er på grunninnstilling av 1 gang per time, men kan både innstilles på andre perioder og styres manuellt også.

Jeg tror at groing av urinstein ved bruk i septiktanker kan være en problem over lengre tid,

men dette tror jeg tar lenge.

I hvert fall lengre enn på mekaniske givere.

 

Denne måleren kan faktisk brukes for alle form flyttende væsker/tank.

TGS kan innstilles på bensin, diesel, drikkevann og gråvann.

Det finnes også alarm som gir beskjed når tankinnholdet går på lavere enn 20%.

Ved bruk på septiktanker (og innstilling på det) snur seg alarmen og gi beskjed når tanken er fullt opp med 80%.

Altså omvent.

Kalibreringen av både type væske og tankdybde gjør man med en dipswitch på styreenheten (displayet som medfølger).

 

Neste fordel er at det ikke spiller noe rolle av hvilken form en tank er,

fordi det finnes jo ikke noe deler som må bevege seg.

Med det bortfaller også den så "elskete" jobben med rengjøring av mekaniske givere,

f.eks. når den hang seg opp pga. enten korrosjon, slit, eller også dopapier m.m.

 

Måle (tank-)-dybden er max 1400mm, tankdybden skal ikke være mer enn 2000mm.

Systemet regner med 8bit som resulterer 256 delenheter av tank-/måle-dybden

TGS er beregnet på en nøyaktighet av 1%, men ralistisk er det 3 til 4%.

Uansett er dette meget nøyaktig og blir skjelden overtruffet av mekaniske instrumenter.

 

Ulempen som ikke jeg helt forstår er at det ikke automatisk medfølger en målerør,

men man kan bestille et komplett sett også.

Ellers kan man både bygge og bruke hvert eneste rør (eller stiv slange) med diameter ca. 8mm,

men tilkoblingsdiameteren skal være 5,5 til 6mm for at man kan tilkoble trykkslangen fra TGS-pumpeenheten.

 

Hele systemet blir levert med 10m kabel og krever deretter bare strøm på pumpeenheten (displayet blir forsynt fra pumpen).

TGS virker forresten med enten 12V eller 24V som kan også innstilles på apparatet.

 

:confused: Har jeg glemt noe?

Ja.

Man kan også bestille en multidisplay som kaller seg TGM.

Dette tilatter at man kan overvåke hver sett ekelt for seg, men opp til 8 TGS sentralt med bare 1 display.

Slik opplegg kan være meget interessant for større båter.

 

Håper at dette har vært forståelig?

Hvis ikke så kan man nedlaste hele bruksanvisningen her.

Den er på engelsk, men helt enkelt å forstå.

Ellers kan man spørre meg igjen, som vanlig.

 

Sommerhilsen også fra meg !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...