Jump to content

Forlenge kjøl?


SkipperpåAttende

Recommended Posts

Har det noe for seg å forlenge kjølen på en seilbåt?

Noen ulemper?

Hvilken vei? Det går an å forlenge korden i lengderetningen for å få en mer retningsstabil kjøl.

 

Hvis du forlenger nedover får du mer belastning på kjølinnfestingen. I tillegg kan du ikke forlenge uhemmet, da dette bør balanseres ift rigghøyde. Har du en veldig dyp kjøl og en kort rigg, vil båten oppføre seg snodig. Bl.a få en veldig "stutt" gange og bevegelser. Men for all del, innenfor rimelighetens grenser er det vel flest fordeler.

 

Hva slags kjøl har du nå og hvor dypt stikker den?

Link to post
Share on other sites

Det er denne vi snakker om?

B24.thumb.jpg

 

Hvis dette hadde vært min båt ville jeg vurdert å hengt på noe ballastbly i form av en liten bulb for å få den stivere. Da endrer du ikke dypgangen noe særlig, men får mer rettende moment. Hvor tung bulb du skal ha tør jeg ikke svare på, men ville tro at 75-100kg ville ha merkbar effekt. Utformingen bør være hydrodynamisk, men i stedet for torpedo kan du evt. vurdere en "svalehale".

 

Se noen eksempler på kjølmodifisering her:

http://www.vgyd.com/appendage_refits.html

 

MEN før du går i gang bør du absolutt sjekke at bunnkonstruksjonen din tåler mer rettende moment. Hvordan ser båten ut i kjølsvinet, har den bunnstokker, hvordan er kjølen festet etc? Det siste du vil er vel at bunnen begynner å sprekke.

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning;

Din: 24, dypgang 1,20 m. 2,3m brei, og er ca 10m høy totalt. Depl ca 1900 kg hvorav ca 600 ligger i kjølen

Min: 26, dypgang 1,35 m. 2,9m brei, og er ca 12m høy totalt. Depl ca 1650 kg hvorav ca 650 ligger i kjølen

 

Jeg tror Ulysses har oppskriften :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at kjølvekta er 730 kg. ca 37 % av depl.

 

Kjølen er festet med 8 bolter i par med felles "skive". Det er stokker med ca 50 cm avstand, men ingen av boltene går igjennom dem.

 

Ser ganske solid ut, men det er jo klart at nærmere 100 kg ekstra 1,2 meter ut er en stor belastning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...