SkipperpåAttende Startet 13.August.2007 Del på Facebook Startet 13.August.2007 Har det noe for seg å forlenge kjølen på en seilbåt? Noen ulemper? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Ulemper? Færre steder å legge til + større belastning ved grunnstøting. Skulle selv gjerne forlenget kjølen på båten min/vår :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Har det noe for seg å forlenge kjølen på en seilbåt?Noen ulemper? Hvilken vei? Det går an å forlenge korden i lengderetningen for å få en mer retningsstabil kjøl. Hvis du forlenger nedover får du mer belastning på kjølinnfestingen. I tillegg kan du ikke forlenge uhemmet, da dette bør balanseres ift rigghøyde. Har du en veldig dyp kjøl og en kort rigg, vil båten oppføre seg snodig. Bl.a få en veldig "stutt" gange og bevegelser. Men for all del, innenfor rimelighetens grenser er det vel flest fordeler. Hva slags kjøl har du nå og hvor dypt stikker den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperpåAttende Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 Båten er en Balaton 24 (7.45 m), 73-mod, dypgang 1,2 m. 2,3m brei, og er ca 10m høy totalt. Depl ca 1900 kg hvorav ca 600 ligger i kjølen, som er en finnekjøl. Tenker på å forlenge nedover, for å få den litt stivere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Det er denne vi snakker om? Hvis dette hadde vært min båt ville jeg vurdert å hengt på noe ballastbly i form av en liten bulb for å få den stivere. Da endrer du ikke dypgangen noe særlig, men får mer rettende moment. Hvor tung bulb du skal ha tør jeg ikke svare på, men ville tro at 75-100kg ville ha merkbar effekt. Utformingen bør være hydrodynamisk, men i stedet for torpedo kan du evt. vurdere en "svalehale". Se noen eksempler på kjølmodifisering her: http://www.vgyd.com/appendage_refits.html MEN før du går i gang bør du absolutt sjekke at bunnkonstruksjonen din tåler mer rettende moment. Hvordan ser båten ut i kjølsvinet, har den bunnstokker, hvordan er kjølen festet etc? Det siste du vil er vel at bunnen begynner å sprekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Til sammenligning; Din: 24, dypgang 1,20 m. 2,3m brei, og er ca 10m høy totalt. Depl ca 1900 kg hvorav ca 600 ligger i kjølen Min: 26, dypgang 1,35 m. 2,9m brei, og er ca 12m høy totalt. Depl ca 1650 kg hvorav ca 650 ligger i kjølen Jeg tror Ulysses har oppskriften :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Riggen bør også være dimensjonert for et høyere rettende moment. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperpåAttende Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 Det viser seg at kjølvekta er 730 kg. ca 37 % av depl. Kjølen er festet med 8 bolter i par med felles "skive". Det er stokker med ca 50 cm avstand, men ingen av boltene går igjennom dem. Ser ganske solid ut, men det er jo klart at nærmere 100 kg ekstra 1,2 meter ut er en stor belastning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Kanskje 50kg er nok? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.