Jump to content

Fjerne groe og sånn?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Skal frakte en båt fra oslo til kr.sand, 21" Nor Dan som jeg kjøpte i går, men så at det var mye grønnske og sånn på båt og undervannshuset på påhengsen. Er det så enkelt at det er bare å spyle rent med høyttrykkspyler, eller er det noe man kan sprute på for å få det bort?

 

Jeg tenkte å svinge innom ett eller annet sted der høyttrykkspyleren står sånn plassert at jeg slipper å rygge og styre :-)

Noen forslag langs veien?

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Høytrykkspyler på skrog er vel OK, men være klar over at dersom det er selvpolerende så forsvinner nok fort selve stoffet også - om du ikke er ganske så varsom.

 

På utenbordsmotorer skal du være svært forsiktig med høyttrykkspyler. Her kan lakken alt for fort følge med - jeg snakker av egen erfaring! Få heller tak i en børste av noe slag, og spyl på godt med vann (vanlig slange) kombinert med børstingen.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes jo en del "gjør det selv" vaskesteder for biler på veien bl.a. et på Nesbru i Asker. Der skulle det være greit å "trille inn" med båt på henger uten å måtte rygge og plundre. Men er det nødvendig med høytrykkspyler hvis det bare er grønske for det får du vel av med kost og klut og såpevann?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Å bruke saltsyre mot grønske og slim er overkill og feil middel. Saltsyre brukes til å løse opp kalkforbindelser som rur.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å svinge innom ett eller annet sted der høyttrykkspyleren står sånn plassert at jeg slipper å rygge og styre :-)

Noen forslag langs veien?

 

Prøv hos Borgar, Oddemarka Bilservice (Esso), Bjørndalssletta. Du kan kjøre rundt bygget der.

 

Evnt Esso Krossen, vaskehallen. Kjør inn, vask, kjør ut........rett frem!

 

Ville prøvd med ordinær vask før en begynner med mer dramatiske vaskemetoder.

 

Gratulerer med ny båt!

Link to post
Share on other sites

Høytrykkspyler på skrog er vel OK, men være klar over at dersom det er selvpolerende så forsvinner nok fort selve stoffet også - om du ikke er ganske så varsom.

 

På utenbordsmotorer skal du være svært forsiktig med høyttrykkspyler. Her kan lakken alt for fort følge med - jeg snakker av egen erfaring! Få heller tak i en børste av noe slag, og spyl på godt med vann (vanlig slange) kombinert med børstingen.

 

Sant nok, kanskje greit å bare ta en hageslange og la vannet renne mens jeg går over med en børste av ett eller annet slag.

Avfetting er kanskje dårlig kombinasjon mot bunnstoffet og det?

 

Takk for tipset ang. påhengsen, tenkte ikke på det, men en liten "boble" i lakken på den og det flerrer fort av kan jeg tenke meg.

Best å stå på avstand å spyle forsiktig.

 

Det er lange grønne tråder, skikkelig pels :-)

 

Prøv hos Borgar, Oddemarka Bilservice (Esso), Bjørndalssletta. Du kan kjøre rundt bygget der.

Evnt Esso Krossen, vaskehallen. Kjør inn, vask, kjør ut........rett frem!

Ville prøvd med ordinær vask før en begynner med mer dramatiske vaskemetoder.

 

Gratulerer med ny båt!

 

Da er jeg allerede kommet frem og kanskje litt sent å spyle bort, da har jeg en høytrykk hjemme i garasjen :-)

 

Takker, håper på litt mer hell og lykke med denne båten i hvertfall.

 

 

Bare husk på å få spylt av så fort som mulig etter at båten er tatt ut av vannet. Mye mere arbeid når det hele har tørket.

 

mvh tuffff

 

var det jeg tenkte, helst i marinaen i sandvika ;-)

Må få tak i en børste så jeg kan skrubbe den før det tørker helt.

 

Heldigvis, så skal båten ligge i otra i kr.sand, dvs at den blir ferskvannskjørt 10-15 minutter før jeg er fremme, samt det er lite gro'ing i elva i hvertfall. :-)

Brygga er nesten ferdig, manglet 8 planker for å komme helt i mål, typisk.. hehe..

 

Takk for tipsene, ordner meg børste og en hageslange, evt forsiktig trykk med høytrykkspyleren.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Takk takk.. Det ble en ny Nordan ja, likte de båtene, formen på den falt meg i smak, spesielt med det baugspydet og de linjene som går bakover.

Dette er riktignok en 93 modell, men denne var finere inni lugaren med trekt tak og vegger og sånn, samt teak dørk og innlagt do/septik og vanntank, radio/cd, teak skaper på hver side osv. I tillegg en 120 hk motor i stedenfor 115. og 10.000 billigere enn forrige, ikke så galt det da.

Båten skal på hengeren i morgen, og onsdag tussler jeg nedover etter jobben fra oslo til kr.sand, så om noen ser båten langs veien så er det meg med et stort glis om munnen.. :lol:

 

Det skal sies, båten lå veldig godt i vannet.. i nesten 20 knop vrenger eieren båten i en brå sving og tilbake.. lå støtt som bare det på vannet.. veldig bra :-)

 

håper på fint vær til helgen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

jaha, forsvinner sånt av seg selv i ferskvann?

Den skal ligge i Otra, dvs ferskvann.

 

Forsvinner den grønne gusja/pelsen av seg selv da?

Trodde nå det måtte litt børste til i hvertfall.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Får legge meg en uke i elva da.. Har så mye rur på propellen at jeg mister 200 o/min på topp.. :diving::eek:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...