austad Startet 13.August.2007 Del på Facebook Startet 13.August.2007 Hei der ute. Lurte på om noen kunne fortelle meg hva som burde være marsjfart for meg på denne båten? Har lurt på om turboen er litt sliten. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) Jeg mener dette skroget ikke gjør mer enn 14 knop på max! Har selv VP 106HK, og jeg klarer 14. Du bør ligge mellom 12 og 13 tenker jeg ! Marsjfarten din ligger vel på 8-9 ? Min er 10. Redigert 13.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Jeg mener dette skroget ikke gjør mer enn 14 knop på max! Har selv VP 106HK, og jeg klarer 14. Du bør ligge mellom 12 og 13 tenker jeg ! Marsjfarten din ligger vel på 8-9 ? Min er 10. Din båten har kanskje feil propell? skal være mer til ca 19 knop toppfart? marsjfart ca 13 knop Se etter erfaringsdatabase Min båten går toppfart 14 knop og marsjfart 12 knop ....86 hk. At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) Jeg har ettermonterte steglister som sikkert gjør at farten reduseres noe, men båten går fantastisk stødig i sjøen. Synes 19 knop var mye på max... Redigert 13.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Hva er steglister som kan ettermonteres Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) En kompis hadde også en gang en 87 mod Holiday med 77 hk Yanmar. Lånte den båten på ferie en sommer på nittitallet. Noe særlig mer en 10 - 12 knop tror jeg ikke du skal regne på " marsjfart ". Redigert 13.August.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Jeg er uenig At-le. Dette skroget klarer nok ikke mere enn 14. Til sammenligning vil ikke Slagskibet ditt gjøre mere enn 18,9 knop hvis du bytter til TAMD 31 motoren på 124 hk. Fartsgevinsten er således ikke overvettes men du kan øke marsjfarten uten å anstrenge motoren særlig mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
austad Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 Marsjfarten ligger nå på ca 9.5,men noen mener den er 2-3knop for lite i sammenligning med andre slike båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Vet ikke hva de har gjort med skroget fra 770 Holiday til 28 Holiday, men det har hjulet mye. Det nye skroget har jo adskillig bedre fartspotensial. Se Marex 28 Holday... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Groing og vekt er jo viktige faktorer. Og som før sagt så får man 14 knop på de fleste båter........... ......................... gjennom saltstraumen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Vet ikke hva de har gjort med skroget fra 770 Holiday til 28 Holiday..... På den filmen der er det nok ikke mye last ombord, feriebagasje, toppede tanker.......... I tillegg kanske over motorisert...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Hva er steglister som kan ettermonteres Steglister er lister (ala Stena Line sine bølgebrytere) som er montert lang siden av båten rett under vannlinja og som stikker 50 cm ut bak båten. Disse gjør at båten blir vesentlig mere stabil i sjøen, samt at den løftes til høyere gange i sjøen. I utgangspunktet burde båten ha gått fortere med disse, men så er ikke tilfelle.. Redigert 14.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Jeg er uenig At-le. Dette skroget klarer nok ikke mere enn 14. Til sammenligning vil ikke Slagskibet ditt gjøre mere enn 18,9 knop hvis du bytter til TAMD 31 motoren på 124 hk.Fartsgevinsten er således ikke overvettes men du kan øke marsjfarten uten å anstrenge motoren særlig mye. Det er ikke min feil erfaringsdatabase står Kotnes som har Marex 77 holiday maksknop 19 og marsjfart 13 knop. Vet ikke om det stemmer At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
austad Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Det er mye usikkerhet rundt dette altså. Får sjekke litt videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 På den filmen der er det nok ikke mye last ombord, feriebagasje, toppede tanker.......... I tillegg kanske over motorisert...... Nei, jeg har sett de nye (280H) i fart og de går penere/lettere i vannet enn 770H såvidt jeg kan bedømme. De har sikkert foretatt seg noe med skroget. De har nå mye større motoreer også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Det er ikke min feil erfaringsdatabase står Kotnes som har Marex 77 holiday maksknop 19 og marsjfart 13 knop. Vet ikke om det stemmer At-le Neida At-le. Det er slettes ikke din feil. Men jeg tror bare ikke på det etter dype samtaler på Ildverket da jeg hadde Saga 25 med samme motor. Han påstod han gjorde 19 knop han og. Sagaen gjorde knappe 14 med spaken i bånn. Det ble en interessant diskusjon utover natta kan du tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 De har sikkert foretatt seg noe med skroget. Jeg var interessert i en Marex 277 Holiday sist jeg kjøpte båt. Var i kontakt med Marex vedr dette da 277 var rimelig ukjent for meg. Forklaringen jeg fikk var at ved 277-modellen var skroget forandret fra tidligere 770. Ved seinere modell/ nåværende 280 ble også overbygget forandret, ble mer harmonisk etter min mening. 280 tåler betydelig mer motor, og er en flott bobåt.......enkel+dobbelkøye i AC'en er genial. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
austad Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Men dette har jo ikke noe med en 770 og gjøre. Men ok,takk for tipsene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Var en her i området som hadde en 770 med 105 hk Volvo. Klarer vel å tyne ut noen knop til da. Åssen den oppførte seg i sjøen vet jeg ikke. Lyst til å nevne en episode siden vi diskuterer fart. For mange år siden under ferie på Sørlandet, tror vi var i Arendalsområdet, møtte vi en Marex 21 Flexi i 25 knop +/-. Noe av det råeste jeg har sett med en snekke. Vi var omtrent målløse i flere minutter etterpå. Stilig var det i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.