Jump to content

Marsjfart Marex 770 med Yanmar 77hk.(87mod)?


austad

Recommended Posts

Jeg mener dette skroget ikke gjør mer enn 14 knop på max! Har selv VP 106HK, og jeg klarer 14. Du bør ligge mellom 12 og 13 tenker jeg ! Marsjfarten din ligger vel på 8-9 ? Min er 10.

 

Din båten har kanskje feil propell? skal være mer til ca 19 knop toppfart? marsjfart ca 13 knop :confused: Se etter erfaringsdatabase

Min båten går toppfart 14 knop og marsjfart 12 knop ....86 hk.

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig At-le. Dette skroget klarer nok ikke mere enn 14. Til sammenligning vil ikke Slagskibet ditt gjøre mere enn 18,9 knop hvis du bytter til TAMD 31 motoren på 124 hk.

Fartsgevinsten er således ikke overvettes men du kan øke marsjfarten uten å anstrenge motoren særlig mye.

Link to post
Share on other sites

Hva er steglister som kan ettermonteres

 

Steglister er lister (ala Stena Line sine bølgebrytere) som er montert lang siden av båten rett under vannlinja og som stikker 50 cm ut bak båten.

Disse gjør at båten blir vesentlig mere stabil i sjøen, samt at den løftes til høyere gange i sjøen. I utgangspunktet burde båten ha gått fortere med disse, men så er ikke tilfelle..

Redigert av Worry (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig At-le. Dette skroget klarer nok ikke mere enn 14. Til sammenligning vil ikke Slagskibet ditt gjøre mere enn 18,9 knop hvis du bytter til TAMD 31 motoren på 124 hk.

Fartsgevinsten er således ikke overvettes men du kan øke marsjfarten uten å anstrenge motoren særlig mye.

 

Det er ikke min feil erfaringsdatabase står Kotnes som har Marex 77 holiday maksknop 19 og marsjfart 13 knop. Vet ikke om det stemmer :confused:

 

At-le :blush:

Link to post
Share on other sites

På den filmen der er det nok ikke mye last ombord, feriebagasje, toppede tanker.......... I tillegg kanske over motorisert......

 

Nei, jeg har sett de nye (280H) i fart og de går penere/lettere i vannet enn 770H såvidt jeg kan bedømme. De har sikkert foretatt seg noe med skroget. De har nå mye større motoreer også.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke min feil erfaringsdatabase står Kotnes som har Marex 77 holiday maksknop 19 og marsjfart 13 knop. Vet ikke om det stemmer :confused:

 

At-le :blush:

 

 

Neida At-le. Det er slettes ikke din feil. Men jeg tror bare ikke på det etter dype samtaler på Ildverket da jeg hadde Saga 25 med samme motor. Han påstod han gjorde 19 knop han og. Sagaen gjorde knappe 14 med spaken i bånn. Det ble en interessant diskusjon utover natta kan du tro.

Link to post
Share on other sites

De har sikkert foretatt seg noe med skroget.

 

Jeg var interessert i en Marex 277 Holiday sist jeg kjøpte båt. Var i kontakt med Marex vedr dette da 277 var rimelig ukjent for meg. Forklaringen jeg fikk var at ved 277-modellen var skroget forandret fra tidligere 770. Ved seinere modell/ nåværende 280 ble også overbygget forandret, ble mer harmonisk etter min mening. 280 tåler betydelig mer motor, og er en flott bobåt.......enkel+dobbelkøye i AC'en er genial.

Link to post
Share on other sites

Var en her i området som hadde en 770 med 105 hk Volvo. Klarer vel å tyne ut noen knop til da. Åssen den oppførte seg i sjøen vet jeg ikke. Lyst til å nevne en episode siden vi diskuterer fart. For mange år siden under ferie på Sørlandet, tror vi var i Arendalsområdet, møtte vi en Marex 21 Flexi i 25 knop +/-. Noe av det råeste jeg har sett med en snekke. :eek: Vi var omtrent målløse i flere minutter etterpå. Stilig var det i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...