Jump to content

Biltema - blandede erfaringer

borref

Recommended Posts

Biltema har utvilsomt en del godbiter i sitt produktvalg både i forhold til pris og kvalitet, men dessverre er det også enkelte produkter som aldri burde vært lagt ut for salg. Blir du fristet av disse (det ble jeg) bør du styre unna:

Testkabler

Kjøpte disse i løpet av ferien for å bruke til eventull feilsøking på det elektriske anlegget ombord når antallet armer ikke strekker til. Trodde jeg hadde en vaggel kontakt, men fant tilslutt ut at testkabelen var defekt (ikke kontakt mellom korokodille klemmene). 4 av 10 kabler var defekte. Så etterpå at kabel endene var klemt på uten at isolasjon var fjernet og de var da heller ikke loddet.

12V elektrisk oljeskifter

Som mange båteiere er også jeg avhengig av å tømme olje ved å suge den opp av røret til peilepinnen. Problemet med denne pumpa derimot er at den er altfor svak. Det er mulig den fungerer til gressklipper med varm olje, men på min V6 med 1m + peilerør var det ikke mulig å få ut så mye som en dråpe selv etter at motoren var varm. Bruker nå en manuell pumpe.

12V elektrisk luftpumpe

Kjøpte denne for å pumpe opp en liten oppblåsbar leke/ro-båt vi har med til minstemann. Pumpa går og går, men luft er det derimot dårlig med. Totalt uegnet. Jeg har senere erstattet denne med en liten 12V kompressor fra Torshov Bilrekvisita som fungerer Ok både til sykler, baller og bade-leker.

Når det gjelder den elektriske oljeskifteren, har jeg benyttet denne 2 sesonger, og oljen kommer raskt. MEN du bør sørge for å fylle litt olje ned i pumpa første gang den benyttes for å oppnå godt vakuum. I år tømte den min KAD 43 (ca 9 liter fikk jeg ut) på ca 10 min.

Kan vel ikke forvente raskere sug pga det tynne peilerøret....

Kan være enig i at Biltema har en del ugga-bugga ting men den nevnte oljepumpen hadde jeg i forrige båt og har samme erfaring som Apollo32. Fungerte utmerket med varm olje og kanskje litt priming på forhånd. Det er slik med ALLE oljepumper, på kald olje er de ubrukelige...

Luftpumpen kjøpte jeg for noen uker siden og har bare brukt den til å fylle og tømme luftmadrass men noen få ganger og jeg syntes den virket helt OK.

Feilen på testkablene er utilgivelig og jeg regner med Biltema tar de tilbake uten diskusjon, de har i alle fall vært glimrende på de få reklamasjonene jeg har hatt opp gjennom tidene...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg har brukt sink fra Biltema til VP290DP drev og kan ikke si de tæret verken mer eller mindre enn originale men har hørt enkelte kritiske bemerkninger til Biltemasink. Har også brukt Biltemasink i andre sammenhenger men har ikke sammenligningsgrunnlag nok til å si at de er verken bedre eller dårligere enn andre sink.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Men du har tid å spise middag og ta en tuppelur mens det pågår.
Nettopp... På manuelle pumper må du jo gjerne holde pumpehåndtaket oppe i et minutt eller så for HVER fylling av pumpen med kald olje og du kan jo rent teknisk si at den virker den også :wink:

• Barnevaksiner

Jeg fikk motorstopp på båtferien i år. Ny båt for meg...

Sjekket og byttet dieselfilter. Hjalp i 1 time. Stopp igjen, denne gangen på Kvaasefjorden. Heldigvis temmelig stille...

Feilsøkte mer, og fant at masse rusk på tanken var årsaken. Kom meg til Biltema og kjøpte manuell pumpe for fat (kr 70 tror jeg), samt en 30 liters bøtte på Europris. Pumpet tom tanken med det som til sist var svart diesel...

Pumpet så tom jeg kunne, og på med ny diesel. Har gått frisk siden.

Pumpa kosta ca 70,- og gjorde mye bedre jobb enn jeg noensinne trodde den ville gjøre.

Ergo positiv opplevelse :-)

Jeg har mange positive, og noen få negative. Men alt i alt er jeg stort sett fornøyd med det som anskaffes derfra... ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har hørt at %-andelen zink i Biltemas anoder er svært lav.

...og dette skal vel tolkes dithen at Biltema lurer oss ved å erstatte verdigfullt metall (sink) og erstatte dette med et annet billigere? Hvilket metall skulle Biltema da anvende som er billigere enn Sink. Meg bekjent finnes det vel knapt noe billigere metall enn Sink.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...