borref Startet 13.August.2007 Link til dette innlegget Startet 13.August.2007 Biltema har utvilsomt en del godbiter i sitt produktvalg både i forhold til pris og kvalitet, men dessverre er det også enkelte produkter som aldri burde vært lagt ut for salg. Blir du fristet av disse (det ble jeg) bør du styre unna: Testkabler Kjøpte disse i løpet av ferien for å bruke til eventull feilsøking på det elektriske anlegget ombord når antallet armer ikke strekker til. Trodde jeg hadde en vaggel kontakt, men fant tilslutt ut at testkabelen var defekt (ikke kontakt mellom korokodille klemmene). 4 av 10 kabler var defekte. Så etterpå at kabel endene var klemt på uten at isolasjon var fjernet og de var da heller ikke loddet. 12V elektrisk oljeskifter Som mange båteiere er også jeg avhengig av å tømme olje ved å suge den opp av røret til peilepinnen. Problemet med denne pumpa derimot er at den er altfor svak. Det er mulig den fungerer til gressklipper med varm olje, men på min V6 med 1m + peilerør var det ikke mulig å få ut så mye som en dråpe selv etter at motoren var varm. Bruker nå en manuell pumpe. 12V elektrisk luftpumpe Kjøpte denne for å pumpe opp en liten oppblåsbar leke/ro-båt vi har med til minstemann. Pumpa går og går, men luft er det derimot dårlig med. Totalt uegnet. Jeg har senere erstattet denne med en liten 12V kompressor fra Torshov Bilrekvisita som fungerer Ok både til sykler, baller og bade-leker. Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Når det gjelder den elektriske oljeskifteren, har jeg benyttet denne 2 sesonger, og oljen kommer raskt. MEN du bør sørge for å fylle litt olje ned i pumpa første gang den benyttes for å oppnå godt vakuum. I år tømte den min KAD 43 (ca 9 liter fikk jeg ut) på ca 10 min. Kan vel ikke forvente raskere sug pga det tynne peilerøret.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Kan være enig i at Biltema har en del ugga-bugga ting men den nevnte oljepumpen hadde jeg i forrige båt og har samme erfaring som Apollo32. Fungerte utmerket med varm olje og kanskje litt priming på forhånd. Det er slik med ALLE oljepumper, på kald olje er de ubrukelige... Luftpumpen kjøpte jeg for noen uker siden og har bare brukt den til å fylle og tømme luftmadrass men noen få ganger og jeg syntes den virket helt OK. Feilen på testkablene er utilgivelig og jeg regner med Biltema tar de tilbake uten diskusjon, de har i alle fall vært glimrende på de få reklamasjonene jeg har hatt opp gjennom tidene... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Tore B Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Jeg har kjøpt noen knallfine sinkanoder der.....like fine etter tre år Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 ....kan det være andre deler i båten din har "tatt over" jobben for zinkanodene fra Biltema? -Da kan det hende du har/får et tæreproblem. Har hørt at %-andelen zink i Biltemas anoder er svært lav. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Jeg brukte bare biltema anoder på min forrige båt. Fungerte utmerket de, karftig tæring på anodene og ikke noe på det de skulle beskytte. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
borref Svart 13.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Jag forstod Stålmarken's innlegg som ironisk ment - og da er det vel nøyaktig det samme han sier som deg nemlig at Zink fra Biltema også kan by på utfordringer. Jeg har selv ikke handlet Zink der og kan derfor ikke bekrefte/avkrefte dette. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 (redigert) Jeg har brukt sink fra Biltema til VP290DP drev og kan ikke si de tæret verken mer eller mindre enn originale men har hørt enkelte kritiske bemerkninger til Biltemasink. Har også brukt Biltemasink i andre sammenhenger men har ikke sammenligningsgrunnlag nok til å si at de er verken bedre eller dårligere enn andre sink. Redigert 13.August.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Slagskibet Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Pela pumper klarer da fint kald olje SveinHa. Men du har tid å spise middag og ta en tuppelur mens det pågår. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Men du har tid å spise middag og ta en tuppelur mens det pågår.Nettopp... På manuelle pumper må du jo gjerne holde pumpehåndtaket oppe i et minutt eller så for HVER fylling av pumpen med kald olje og du kan jo rent teknisk si at den virker den også Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Slagskibet Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Pela er vakumpumpe så det er bare å pumpe litt. Så kan du hive innpå kjøttkaker, ei rand poteter og et par kg kålstuing mens den jobber for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Se her ang. Biltema anoder: Grunnforskning på anoder Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Jeg fikk motorstopp på båtferien i år. Ny båt for meg... Sjekket og byttet dieselfilter. Hjalp i 1 time. Stopp igjen, denne gangen på Kvaasefjorden. Heldigvis temmelig stille... Feilsøkte mer, og fant at masse rusk på tanken var årsaken. Kom meg til Biltema og kjøpte manuell pumpe for fat (kr 70 tror jeg), samt en 30 liters bøtte på Europris. Pumpet tom tanken med det som til sist var svart diesel... Pumpet så tom jeg kunne, og på med ny diesel. Har gått frisk siden. Pumpa kosta ca 70,- og gjorde mye bedre jobb enn jeg noensinne trodde den ville gjøre. Ergo positiv opplevelse :-) Jeg har mange positive, og noen få negative. Men alt i alt er jeg stort sett fornøyd med det som anskaffes derfra... ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
REM Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Har hørt at %-andelen zink i Biltemas anoder er svært lav. ...og dette skal vel tolkes dithen at Biltema lurer oss ved å erstatte verdigfullt metall (sink) og erstatte dette med et annet billigere? Hvilket metall skulle Biltema da anvende som er billigere enn Sink. Meg bekjent finnes det vel knapt noe billigere metall enn Sink. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hilmar 2 Svart 13.August.2007 Link til dette innlegget Svart 13.August.2007 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
volfro Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Noen som har erfaring med denne bærbare VHF fra Biltema? http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Handholdt-VHF/ Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Prøvde oljepumpa i min KAD 300 med varm olje, fikk ikke ut en milliliter, men lurer på om slangen ikke var lang nok. Kjøpte vakumpumpe hos Maritim, tømte motoren på ti minutter Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Noen som har erfaring med denne bærbare VHF fra Biltema? ....... Link til tidligere tråd! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
volfro Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 He, he, eg var litt sløv i søkingen der ja. Eg hadde tenkt den som en nr.2 VHF og det ser jo ut til å kunne funke greit. Var jo mest for å kunne sende med i jolla og lignende tilfeller visst man har dårlige mobil forhold osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.