Jump to content

Grunnforskning på anoder


Ingar

Recommended Posts

Etter å ha hørt mange meninger om Biltemas anoder kontra "originale" Volvo har jeg gått igang med å sjekke ut dette i praksis.

Tok utgangspunkt i stav-anoder som brukes i saltvannskretsen.

Slik ser de ut, Biltema til venstre.

anoder1.jpg

Innkjøpspris: Biltema kr 40, Volvo kr 78.

Som man kan se er de ikke helt like av konstruksjon, Volvo's er gjenget opp innvendig med 8mm, Biltemas er massiv.
For å få tilnærmet samme overflate ble derfor denne også boret opp og gjenget.
Den veide også litt mer, etter sliping av enden var vekten på begge 43gram.

Formen er også litt forskjellig, Biltema's er 37mm lang, 16mm diam, Volvo's 31mm lang, 17mm diam.

To originale volvo anode-plugger (messing) ble så loddet på en messingplate, begge hadde samme vekt, 54 gram..
Sier dette fordi det sannsynligvis ikke vil være mulig å skru ut anodene etterpå, så de må veies inkl. holderen.

Gjengene i begge pluggene er nøye renset, og det er målt kortslutning til begge anodene.

Begge anodene har også blitt børstet blanke slik det anbefales.

Her er de ferdig montert, Biltema til venstre.

anoder2.jpg


Planen er nå å henge det på ca 4M dyp under en flytebrygge og følge utviklingen.
Men jeg ville først lufte det her i tilfelle noen har kommentarer allerede nå.

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar

 

Dette kan bli interessant, men burde ikke anodene være plassert på hver sin plate?  

Nå vil jo den av anodene som er lavest på spenningsrekka være offer for den andre, og da vil du jo finne ut hvem som er best av de to, men ikke om de begge er gode nok til å beskytte motor og deler.  Den av de to som ikke tæres i eksperimentet, kan vel allikevel være god nok i massevis?

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, men jeg er ikke enig.:confused:

 

Hvis de satt på hver sin plate ville det vært umulig å sikre dem like vilkår.

Platene måtte isåfall ha samme overflate og overflatebehandling.

 

Enig i at dersom ryktene stemmer, at de ikke har samme kjemiske sammensetning og derav forskjellig plassering i spenningsrekka, så vil det gjøre at den ene ofre seg for den andre.

Men dette er jo nettopp hva vi skal finne ut, er det slik vil dette oppsettet bare forsterke effekten.

Link to post
Share on other sites

....jo, men hva finner du ut?  

Den anoden som ikke tæres, la oss si Biltema-anoden, kan allikevel være svært brukbar til å beskytte edlere metaller, og til ca halve prisen er det kanskje det beste valget allikevel :confused:  Stemmer ikke dette da?

 

PS har ingen spesiell tilknytning til hverke biltema eller volvo (bortsett fra at jeg her en VP da)

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Hvis de satt på hver sin plate ville det vært umulig å sikre dem like vilkår.

Platene måtte isåfall ha samme overflate og overflatebehandling.

:confused: :confused: :confused: Vel, det gikk an å dele en og samme plate i to like stykker, for den sakens skyld!

 

Men, hva er det du egentlig får vite, annet enn at den ene formodentlig tæres fortere enn den andre? Hva kan du da si om disse anodenes kvalitet i som offeranoder anvendt på båt? I think that's the question, or did I miss something here? :confused:

Link to post
Share on other sites

Som dere vet går ryktene ut på at en Biltema anode tæres vesentlig mindre enn en Volvo.

 

Det ble sagt på BM forumet at en Volvo forhandler har en utstilling på disken som skal vise at deres anoder ofrer seg mest....:confused:

 

Mitt utgangspunkt er at det er umulig å si noe om dette så lenge man ikke er sikker på at begge anoder har hatt de samme "arbeidsforhold".

Vi kan vel være enige om at, hvis forutsetningene er like, vil den anoden som tæres mest være mest effektiv?

Det er dette jeg ønsker å prøve ut.

 

En helt annen sak er om den som faller dårligst ut i denne testen allikevel er vil gi god nok beskyttelse.

Selvfølgelig er det dette som er det primære, og jeg skulle gjerne ha hatt svar på det også.

 

Men kan dere så fortelle meg hvordan en slik test skulle vært foretatt med enkle midler?  :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå begynner vi å tenke meget likt!

 

Men dillemaet kan bli: Hvis den anoden *som ofrer seg minst i testen* alikevel beskytter systemene i båten godt nok, at ingenting av det som skal beskyttes går tapt, da koker dette vel ned til å bli et spørsmål om: Hvilken offeranode er mest kosteffektiv?

 

Men forsøket ditt er interessant! Håper det blir fulgt opp og kommentert av diverse meget kompetente personer her på forumet, bl.a. Lotus, men han blir kanskje ikke ferdig med å lense båten sin før utpå natta.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis den anoden *som ofrer seg minst i testen* alikevel beskytter systemene i båten godt nok, at ingenting av det som skal beskyttes går tapt, da koker dette vel ned til å bli et spørsmål om: Hvilken offeranode er mest kosteffektiv?

Som sagt, det eneste denne testen vil vise er om det stemmer at en Volvo anode er mer oppofrende en enn tilsvarende fra Biltema.

 

Det sier ingenting om den som faller dårligst ut allikevel gir nødvendig beskyttelse i en reell "applikasjon".

Derfor synes jeg heller ikke man kan trekke noen konklusjon om kostnadseffektivitet.

Det hjelper jo lite å spare 40kr hvis man må skifte varmeveksleren oftere.

Link to post
Share on other sites

Synes forsøket ditt er på sin plass, for at det skal være tydelig sagt!

 

Det hadde vært interessant å se strukturbilder av begge typer anoder tatt ved et metallografisk laboratorium - det kunne underbygge en konklusjon et stykke lenger på vei. Har desverre ikke adgang til noe slikt!

Link to post
Share on other sites

Ærede pinnebåtfrende! Hva med å besøke Orakelet i Delphi??? :cool:

 

???

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jättebra ide Ingar!

 

Men jag tror nog att, som Panpan, Ellen Marie skriver att dom måste sitta på var

sin plate !! annars går bare den av anoderna som er oädlast först !

 

Sen vad är det som säger att den som korroderer snabbast er best?

 

Huvudsaken måste vel vare att offeranoden går snabbare än jernet i motorn,

eller tar jag feil?

 

o till sist varför 4 m dyb, ha den så högt opp som möjligt! Bojkjetting ruster

ju alltid snabbast den meter som ligger närmast ytan, der vannet har högre syrehalt!

 

Ett annet stelle der bojkjetting oxo ruster er i overgangen mellom bunn o hängande

kjetting, men det beror vel mer på skaving!! ( tror jeg!!, best o legge til när man kaster

sig ut bland alla experter!  :cool:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde i alle fall vært greit å få avblåst denne stadige debatten om biltemaolje. Den foregår over alt. Her, på gamle båtplassen og på alt av bilforum på nettet.

 

problemet er vel kanskje at biltema fyller det de måtte ha for hånden på kannene sine slik at det er sagkjedeolje en uken og statoil syntetisk den neste? Har de fast leverandør burde vi da kunne fått den analysert?

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen referense til noen spesifikasjon som denne Biltema-oljen skal oppfylle? Bør det ikke foreligge noe slikt? Vil ikke det avklare spørsmål om kvalitet - har den ingen spesifikasjon, eller for den sakens skyld en spesifikasjon som ikke tilfredstiller det man skal bruke oljen til, ja - da er det vel kanskje best å holde seg unna?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette skal bli interressant Ingar!

 

Alle bør forøvrig merke seg at gjengene som passer til messingnippelen på volvo-anoden er avsluttet med en litt større diameter, dette vises godt på bildet. Dette er fordi messingnippelen har en svak radius mellom gjenger og nippel.

 

Det jeg har opplevd er at når messingnippelen skrues sammen med uorginal zink blir det en liten glippe mellom dem. Jeg prøvde da og dra litt til og da knakk gjengene på nippelen rett av.

 

Mao. om dere kjøper uorginal zink så bor vekk 1-2 mm av gjengene, som skal inn på messingnippelen

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen referense til noen spesifikasjon som denne Biltema-oljen skal oppfylle? Bør det ikke foreligge noe slikt? Vil ikke det avklare spørsmål om kvalitet - har den ingen spesifikasjon, eller for den sakens skyld en spesifikasjon som ikke tilfredstiller det man skal bruke oljen til, ja - da er det vel kanskje best å holde seg unna?

Det er vel akkurat dette det strides om  :cool:

Link to post
Share on other sites

Jättebra ide Ingar!

 

Men jag tror nog att, som Panpan, Ellen Marie skriver att dom måste sitta på var

sin plate !! annars går bare den av anoderna som er oädlast först !

Jo, men som jeg sier er det eneste denne testet vil vise hvilken av dem som er mest oppofrende. Om de hadde sittet på hver sin plate ville jo dette ikke gitt noe mer viten?

Snarere tvert imot, man ville da hatt usikkerhetsmomentet om at begge platene har de samme egenskaper.

Er også i tvil om det i det hele tatt er riktig at anodene vil påvirke hverandre så lenge de begge er "jordet" til en messingplate som jo ligger langt unna sink i spenningsrekken. I verste fall tror jeg denne effekten vil være marginal.

 

Sen vad är det som säger att den som korroderer snabbast er best?

Huvudsaken måste vel vare att offeranoden går snabbare än jernet i motorn,

eller tar jag feil?

Nei, dette er sikkert riktig. Men for å kunne dra en slik konklusjon må man nok engasjere Sintef/veritas.....

 

o till sist varför 4 m dyb, ha den så högt opp som möjligt! Bojkjetting ruster

ju alltid snabbast den meter som ligger närmast ytan, der vannet har högre syrehalt!

Det er to grunner til dette, jeg ønsker ikke at den skal være synlig fra overflaten mhp sabotasje. Det renner også ut en elv i nærheten og dette ferskvannet vil flyte på overflaten.

Ser man bort fra dette ville det nok som du sier vært mest effektivt å hatt den så nære overflaten som mulig.

Link to post
Share on other sites

 

 

Okidok!

 

Det burde vare som du säger att om de er monterade på samma plate så går den

som er oädlast först! Det er riktigt!

 

Men det jag lurer på säg att du har  2 olika plater, säg 1/2 m2 stk med var sin anod

som väger like mye!

 

så gör du testet...........

 

o så väger du det som finns kvar av de olike offeranoderna, säg för enkelhetens

skull att volvo anoden väger minst o biltema lite mer,  skillnaderna i vikt mellan

dessa anoder, blir det ett mått på att så mycket mer kopper eller messing har

korroderat fra den sämre anodens kopperplate?

 

eller räcker det att anoden ligger under på 'ädel'-skalen för att det materialet alltid

kommer att spises först!

 

isåfall blir ju den billigaste anoden den mest ekonomiske, oavsett den korroderer

fortare eller langsammare en volvoanoden!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ingar,

 

Jeg har ikke fulgt denne diskusjonen så nøye, men såvidt jeg forstår har du nå hengt ut to anoder montert på samme plate.

 

Kunne det være en ide å henge ut to anoder til  -   mens forsøket er "ferskt"  -  og sørge for at disse er montert på hver sin plate???

 

Men det elementet som du ikke får sjekket, og som er ganske vesentlig er forholdet mellom de eksponerte arealene. I en motor har man noen få kvadratcentimeter zink, som arbeider mot mye, mye større flater av bl.a. støpejern, aluminium, og diverse legeringer....

 

Lykke til med "grunnforskningen" uansett!

 

mvh

Jan

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg man bør la være å gjøre alt så forbanna vanskelig. Det gjelder både olje og sink.

 

Ingars 2 anoder på ei plate gir en glimrende test på hvilken anode som tæres mest under eller like forhold. Punktum. Resultatet er at man kan si at den ene er bedre enn den andre. Det må da være veldig greit å vite? Er de tæret begge to, er de omtrent like gode. Er den ene tæret null og den andre tæret masse, gir jo svaret seg selv. Den ene er bedre enn den andre.

 

Å kikke på en sinkanode i et elektronmikroskop  og se strukturbilder av begge typer anoder, kan jeg ikke se hvordan skal underbygge noe. For å se noe som helst må emnene selvfølgelig slipes. Da kan man like godt slipe og kikke på sinkanodene før de tas i bruk.

 

 

PanPan:Finnes det noen referense til noen spesifikasjon som denne Biltema-oljen skal oppfylle? Bør det ikke foreligge noe slikt? Vil ikke det avklare spørsmål om kvalitet - har den ingen spesifikasjon, eller for den sakens skyld en spesifikasjon som ikke tilfredstiller det man skal bruke oljen til, ja - da er det vel kanskje best å holde seg unna?

 

Ja selvfølgelig finnes det  referanse til en spesifikasjon som denne Biltema-oljen og andre oljer skal oppfylle. Hvis man leser på baksiden av kannen ser du noe som heter API-spesifikasjon. Den forteller hvilken kvalitet oljen har. Ja, det avklarer hele spørsmålet om kvalitet.

 

Det burde være innlysende for de fleste at når Biltema kjøper en million liter olje fra Statoil og får den levert i sine butikker, har ikke Statoil puttet sagkjedeolje på kanna og solgt det som motorolje. Statoil har selvfølgelig løpende kontroll med produksjonen og oljens kvalitet. Om det står Felleskjøpet, Biltema, Statoil, Reginol eller noe annet på de etikettene som klistres på i etterkant, er det spesifikasjonene på baksiden som teller.  Har noen hørt klager fra illsinte bønder som fikk ødelagt traktoren sin i fjor fordi Statoil hadde fyllt dårlig olje i den millionen liter olje Felleskjøpet fikk fra Statoil? Ikke det? Kanskje Statoil er så proffe at de leverer i henhold til den api-kvalitet oppgitt på baksiden av kanna? Kanskje andre oljeleverandører også setter sin ære i å holde den api-kvalitet som oppgis på baksiden? Kanskje er det slik at slurver man med spesifikasjonene, kan hvem som helst sjekke deg opp og slakte deg for hele verden? De bruker neppe orakelet i Delphi for å etterprøve kvaliteten.

 

Ifølge NAF er kvaliteten på oljen som tilbys av de store bilrekvisita-kjedene like god som den du får kjøpt på nærmeste bensinstasjon.

 

- Vi har ingen betenkeligheter med at norske bilister bruker billig olje, kjøpt hos en av bilrekvisita-kjedene, fastslår Thorleif Rønningen, teknisk konsulent i NAF.

 

- Det er imidlertid viktig å sjekke at oljens spesifikasjoner er i samsvar med det bilprodusenten anbefaler, sier Rønningen. Bruker du en olje som ikke oppfyller produsentens minstekrav kan du risikere at garantien bortfaller. Det er derfor lurt å be om en spesifisert kvittering når du kjøper olje til bilen din. Kvitteringen bør inneholde dato samt dokumentere oljens kvalitet.

 

 

Ref: Din Side - Motor & Bil. 12.4.2001

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kjære, vakre vene! Er dette noe å ta sånn på vei for? Beklager at jeg prøvde å være litt morsom overfor pinnebåtfrenden Baat-Guru! Burde ha holdt det på IM planet overfor ham, men desverre innså jeg ikke at jeg kunne komme til å få så store stener til å rulle.

 

Jeg visste i utgangspunktet ingenting om Biltema-oljen. Jeg forholder meg til olje ved å vurdere spesifikasjon i forhold til hva motorleverandøren har sagt jeg skal ha. Det, og pris. Ferdig med det. Punktum finale, Lotus!

 

Ingar har bedt om kommentarer til testen hans. Derfor har jeg svart ham. Lotus, du opptrer så sikker og konkluderende i din innsikt og forståelse av korrosjon og materialegenskaper. Jeg synes det vil tjene saken om det kan vises noe mere rom for at faktisk kan andre ting være av interesse og betydning enn det du setter i fokus.

 

Spørsmål til Lotus: Det støpes to stk. anoder med eksakt samme geometri. Anodene har eksakt samme sammensetning. Tilfellet vil at støpebetingelsene er noe forskjellige. Vil disse eksemplarene korrodere likt i eksakt samme miljø? Hvis de korroderer forskjellig, kan du si oss noe om fenomenologien her?

 

------------------------------

 

Tilføyelse: Jeg er helt enig i at man ikke skal trekke inn elektronmikroskopi her, det har vel ingen relevans her. Derimot mener jeg visse enkle metallografiske undersøkelser kunne være meget nyttig for å underbygge en sikrere konklusjon. Dette siste var hva jeg forsøkte å peke på i tidligere innlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...