Jump to content

MapSource, ingen detaljer/stedsnavn ved tracking

asunde

Recommended Posts

Har i dag laget kabel slik at jeg kan koble opp min Garmin GPS 48 til pc'en og bruker kartprogrammet MapSource. Det som er rart er at når jeg slår på tracking så forsvinner alle detaljer og stedsnavn. Er det noe jeg gjør galt eller skal det være slik?

Hilsen

Arild

Garmin har en kopi sperre som hindrer deg i å benytte tracking funksjonen opp mot andre GPS'er enn de du har lisensiert BlueChart for. Noen av de mindre hånholdte GPS modellene (som 60Cx og 76Cx) samt disse GPS "musene" fra Garmin vil kunne gi deg tracking på PC såfremt du anskaffer en lisens for denne. Tror ikke det lar seg gjøre å lisensiere BlueChart mot din GPS.

Garmin har også fjernet tracking funksjonen fra nyere versjoner av MapSource og i stedet laget et separat program for dette (nRoute). Dette programmet er fritt tilgjengelig for nedlasting fra Garmin sin hjemmeside, men lisens begrensningene er de samme som du sliter med.

Har søkt litt mer på nettet og det viser seg at gps enheten må ha en unit ID for å virke med en låst versjon av mapsource bluechart, og dessverre er min GPS 48 for gammel til å ha en unit ID.

Dermed er eneste mulighet å få fatt i "non-locked MapSource" versjon eller et annet kartprogram.

Noen forslag?

Etter mer søking er løsningen her : http://franson.com/gpsgate/

Fant faktisk løsningen på båtplassen men den bør vel nevnes igjen.

Last ned franson gpsgate som emulerer en garmin gps fra min gps slik at MapSource tror det er en kompatibel gps, og alt fungerer, yes.

Så nå kan jeg bruke min gamle garmin med mapsource.

Da er det leggetid :lol: