Jump to content

Hvorfor samler bårfolket seg ?(når de ligger til land.)


perrep

Recommended Posts

Vi har siden 1973 vært på mange båtferier både på norske og svenskekysten,men i 86 gikk vi til anskaffelse av campingvogn som vi i alle år har hatt syd for strømstad i (kanalen),så da vet nok de som er kjent hvor det er.

Men til inleggets evne,vi har blitt spurt mange ganger av båtfolk om hvordan vi orker og ligge så tett som på camping.Da er det jeg undres når jeg kjører en tur til strømstad (med båt for og fylle bensin) og ser alle som ligger på "norskholmen" det er den første store som ligger rett innenfor "tranga" syd for strømstad,der ligger dem side om side og du må gå i land for og skifte mening,og når du setter deg ut med morgenkaffen sitter du nærmere han som sitter på babord side i nabobåten en kona de( hvis du sitter på styrbord side.)

 

Det er da jeg lurer,er dette værre enn camping (når det gjelder og ligge tett).

Vi er jo blitt rimlig godt kjent i området efter 21 år,og det er vel få steder på norra bohuslæn som har så mange "perler",kan bare nevne, alle små øyene på sydkoster m/ramsø (men der MÅ du ligge tett,for det er en molohavn.) rossø,tjernø,saltø (idiell for de med små barn som vil ha "sydenstrand" med glass (is).

Kanalen mellom syd og norkoster er også "ligge tett sted",men dreier man sydover efter man har kommet inn fra kosterfjorden (øst) finnes det mange flotte plasser som man har helt for seg selv,men les kart og hold utkikk for her er det mye grunner,men har man tunga rett i munnen og ikke har tatt ankerdrammen på forskudd går det fint,første gang vi overnattet i en lun vik på sydkoster og våknet om morgenen med strålende sol,tok morgenbad og kaffen og tenkte,milde jesus dette er livet,vi hadde ikke radio om bord en gang,var der til kvelden før vi reiste inn til rossø på cafen (ved fiskebåten)og tok litt reker og hvitvin før vi frekventerte "vogna".

 

Er man ikke "langseiler" og vil se enda flottere bohuslænsk skjærgård anbefales HAMBURGØ syd for fjellbacka,men ma må ikke innom grebbestad og fjellbacka for det,hvis man ikke liker og ligge tett da,man kan seile rett syd når man kommer til havstensund og "gula humpen" så havner men rett på hamburgsund og hamburgø.

Nord på hamurgø ligger mange av de gamle granittverkene med flust med viker til en eller to båter,men har du lagt deg der først er det ingen som legger seg inntil deg,de tar neste ledige.

Og sitte der og se solnedgangen over væderøerna er helt fantastisk,og har du mer igjen av ankerdrammen så ta den nå!

 

 

Er det ferske båt folk som har tenkt seg en tur i nevnte områder,og som vil vite om flere "perler",send en mail så skal jeg tipse dere.

Link to post
Share on other sites

Da er det jeg undres...
Jeg har også undret meg litt på "det trange campinglivet" men har ingen erfaring med det. Når det gjlder båt har jeg dog en del erfaring og for meg er det valgfriheten som er viktigst. Jeg kan ligge tett om jeg vil det og jeg kan finne meg en vik for meg selv om jeg vil det. Det er alltid trivelig å slå av en prat med båtfolk men samtidig ser jeg det litt an, alt for mange folk i båt er bare ute for å feste og de skygger jeg unna så sant jeg kan. Alle har vel sine egne meninger om dette men en morgen i soloppgang alene i en vik kan ikke erstattes av noe :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det ferske båt folk som har tenkt seg en tur i nevnte områder,og som vil vite om flere "perler",send en mail så skal jeg tipse dere.

Hvorfor mail, vi ser gjerne at du deler dine kunnskaper om nordre Båhuslen med alle oss andre på BP også. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det med mail ble kansje litt søkt da dette jo er ett åpent forum,men det kan kansje være noen "førstereis" som syntes det kunne være fint om noen la opp noen "turFORSLAG" i bohuslæn der jeg er mest kjent.

Skal komme tilbake med noen ukes eller to forslag hvis det er intresse. :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye perrep har seilt i Bohuslenområdet de siste årene. Jeg kan forsikre om at så sant vinden løyer litt finner man om someren enkeltbåter nær sagt overalt på Bohuslen. Jeg ankrer ofte på svai i dette området og er forbauset over hvor mange båter som har funnet en liten vik for seg selv. At man i fellesferien kan se mange båter ligge i de mer "sentrale" områdene av Bohuslen kan nok komme av flere ting, bl.a. førstegangs-seilere i dette området. Min erfaring er at seilere, og kanskje særlig seilbåter, finner mange avsidesliggende steder på denne delen av kysten. Men, denne observasjonen kan skyldes at mastetoppene er lettere å observere i forhold til motorbåtene som vel så gjerne kan ha funnet seg en liten vik. Fritidsbåter har nok litt større område å boltre seg på i forhold til campingvogner, uten at jeg tar avstand fra campinglivet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...