Lars K Startet 13.August.2007 Del på Facebook Startet 13.August.2007 Jeg har en Propulse propell liggende,og lurer på om den er mer effektiv enn den orginale propellen? Den har jo fire blader Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Har ikke prøvd disse selv, men de jeg har snakket med sier at den ikke er så fantastisk som de skal ha det til. Man får visstnok bedre effekt av en original propell. Fordelen med propulse, er at det er utskiftbare blad, og at du kan justere stigningen (om ikke enkelt, så i hvertfall mulig). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Jo flere blader en propell har, jo dårligere virkningsgrad har den. 2-blader er mest effektiv. En justerbar propell vil heller ikke være like effektiv som en fast. Propulse har vel i tillegg blader i plast? Isåfall synker effektiviteten ytterligere. Det beste vil være en korrekt stålpropell. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 ( sitat ingar) gjelder dette halvplanerpropeller også?? hva er da hensikten med å putte på 4 blader på propellene? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
bolla Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Dette gjelder alle propeller... men flere blader kan gi:mer grep i vannet-mindre støy i skroget -og mere skyvekraft. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Test: ProPulse propell Leverandøren kommenterer mer: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ight=0,propulse Redigert 14.August.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Min erfaring etter å ha kjørt med Propulse en liten stund er: Bedre akselrasjon, høyere fart på lavere turtall (marsfart), satt bedre i sving/trakk senere luft, lavere toppfart (2-3 knop). Dette i forhold til en Ballistic stålpropell. Begge propeller gir likt topp turtall. Det jeg liker med stålpropellen er at den gir lavere fart på tomgang og mykere manøvrering på lavt turtall. Propulse var mere kontant og manøvreringen kunne bli litt brå. Alt i alt så synes jeg ikke stålpropellen var så mye bedre en propulse utenom at den ser mye finere ut da. Synes ikke det ville vært verd å betale full pris for en stålpropell. Glad jeg kjøpte en brukt til under halve prisen. Kan godt bli til at jeg setter på propulse-propellen igjen.. Her er en test i Båtmagasinet fra 2000 som konkluderer med at propulse er en propell med bra bruksområde og for de som er ute etter en propell med de egenskapene som propulse besitter så er dette et bra kjøp. Redigert 14.August.2007 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.