amanda1950 Startet 14.August.2007 Del på Facebook Startet 14.August.2007 Jeg har sinkanoder på vår treskøyte, men nå har jeg fått opplyst at det er bedre å bruke en aluminium anode (spesiell legering, men jeg har ikke detaljer) istedet. Det å bruke sink kunne føre til råte på skrog, pga galvaniske strømmer. Har dere noen synspunkter på dette? Båten vår er fra 1950, og sålangt har det vært greit med sink anoder, det ser heller ikke ut som de blir "spist" opp spesielt fort heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Det lå en bra artikkel om emnet på nettet, skrevet av Jeppe Juel Nielsen. Men nå er den borte, kanskje noen som har tatt vare på den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Kan det være DENNE Ingar tenker på?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Båten vår er fra 1950, og sålangt har det vært greit med sink anoder, det ser heller ikke ut som de blir "spist" opp spesielt fort heller. Da kan du kanskje greie deg uten. Vet du hvorfor du bruker anoder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Takk Shanty, det var den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Da kan du kanskje greie deg uten. Vet du hvorfor du bruker anoder? Tror ikke han greier seg uten anoder, finnes som regel beslag på roret, kjølesløyfer, propellen, og andre ting. Visst du har alt for mye anoder vil det begynne å tære på treet men da skal du ha mangen på også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
amanda1950 Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Takk for artikkelen, den var veldig informativ :-) Hulda, ja jeg vet hvorfor en bruker anoder, men jeg blir litt bekymret om jeg har valgt feil anoder, dersom det viser seg at det er bedre å benytte ett annet metall enn sink. Redigert 14.August.2007 av amanda1950 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Takk for artikkelen, den var veldig informativ :-) Hulda, ja jeg vet hvorfor en bruker anoder, men jeg blir litt bekymret om jeg har valgt feil anoder, dersom det viser seg at det er bedre å benytte ett annet metall enn sink. Grunnen til at jeg advarer generelt mot anoder på trebåter er reaksjonen som luter treverket. 'Katalysatoren' som skal til for å drive reaksjonen er strøm (altså målt som ampere pr kvadratmeter, og vi snakker om likestrøm). For at dette 'strømteppet' skal kunne bre seg utover, må man ha en spenning (volt). Dette blir innen korrosjonslæren kalt drivende spenning. Dette blir fort heller komplisert, og anoder er legeringer av forskjellige materialer, det blir ikke helt riktig å sammenligne 'rene' kvaliteter. Men hvis vi ser på AlMn ved 25 grader C og strømmende sjøvann ved 4 m/s, så gir dette en spenning på -690 mV, tilsvarende Zn gir -780 mV. Det er hundre millivolt forskjell, ikke rare greiene. Men husk, dette er ikke anodematerialer. Moralen må være: Pass på at du vet hva du gjør, ikke bli prøveklut for synsing og ukvalifisert gjetting. Det er kanskje bedre å skifte ut et beslag hvert tiende år enn å måtte bytte ut større trekonstruksjoner etter fem år. Og det er strømmen som forårsaker misæren, denne strømmen behøver ikke å komme fra anoder. Jeg hadde en skøyte liggende ved siden av meg for et par år siden. Da han solgte, var han sikker på at det ikke var råte. Kjøperen, som ikke var godtroende, krabbet under semidieselen. Der var stort tømmer i motorfestene så alvorlig skadet at motoren måtte tas ut for at utskifting skulle kunne foretas. Selger måtte redusere salgssummen betraktelig. Her var det ikke anoder, men strøm fra batteri og ledninger som lå og slang her og der med kontakt til skroget som var sannsynlig årsak. Motoren hadde luftstart, slik at det elektriske anlegget gikk til gløding og lanterner. Ganske ukopliserte saker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 sinken fjerner cellulosen i trevirket noe som gjør trevirket fiberaktig. bruk minst mulig sink! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Jeg kommer ikke til og bruke sink i det hele tatt, så jeg satser heller på og bytte evt. beslag etterhvert. Om jeg beholder båten så lenge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 En anode er jo altid grei å ha da?? Det ødelegger bare treet visst du overdriver! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 bruker du ikke anode slipper du groe Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Har såvidt groe jeg. Bunnstoffet jeg bruker er designet for svære skip. Det som gjør at det ikke gror er at bunnstoffet "flasser" så groen dette av. Dette får man ikke kjøpt uten videre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Hva slags type da? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Er en type av Hempel. Aner ikke hva mer det er. Hvor jeg fikk det fra er hemmelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) er det for aluminium? Redigert 14.August.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
amanda1950 Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Hei alle sammen, når vi snakker om beslag det kan kommer "lut" råte på antar jeg dette også da vil gjelde skipsspikerene som er festet på skuta? Jeg blir litt i tvil angående anoder, bruke/ ikke bruke/ bruke litt, om jeg har forstått diskusjonen korrekt er det store mengder sink som skaper størst problemer, men samtidig dersom treverket er fuktig vil en ha problematikken uansett. Skøyta vår ligger ute hele året, og følgelig er den fuktig, og potensielt en fare for "lut" råte. Initielt lurte jeg på om dere hadde hørt om en aluminium anode som ikke skulle generere dette problemet. Har dere hørt om noe slikt? Dersom den vage informasjonen jeg har fått om alu anode stemmer, vil det være lurt å bytte til denne, men jeg kan for lite om strøm og anoder til å vite. Takk Hulda for detaljert informasjon om spenninger etc, det viste jeg ikke om anoder :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Veldig avsporing men fikk så lyst å vite det ; Hvilken maskin står det i skøyta? Ellers kan du jo lage en prosjekt tråd om båten her på BP ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
amanda1950 Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Det står en Volvo D60 på 130Hk fra 1989 som er marinisert. Prosjekt tråd er det en detaljert historie om båten? Jeg er ny her på BP så jeg har ikke så mye erfaring med dette mediet enda. Redigert 15.August.2007 av amanda1950 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Vet du hva som var Orginal motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
amanda1950 Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Nei det vet jeg ikke, vet endel om de siste 10 årene, men ikke så mye om tidligere eiere osv. Jeg vet at skøyta lå under vann i Sandvika en tid for ca 10 år siden. Han jeg kjøpte skøyta av pusset den opp etter dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.