Jump to content

Anode trebåt?


amanda1950

Recommended Posts

Jeg har sinkanoder på vår treskøyte, men nå har jeg fått opplyst at det er bedre å bruke en aluminium anode (spesiell legering, men jeg har ikke detaljer) istedet. Det å bruke sink kunne føre til råte på skrog, pga galvaniske strømmer. Har dere noen synspunkter på dette?

 

Båten vår er fra 1950, og sålangt har det vært greit med sink anoder, det ser heller ikke ut som de blir "spist" opp spesielt fort heller.

Link to post
Share on other sites

Da kan du kanskje greie deg uten. Vet du hvorfor du bruker anoder?

 

Tror ikke han greier seg uten anoder, finnes som regel beslag på roret, kjølesløyfer, propellen, og andre ting.

 

Visst du har alt for mye anoder vil det begynne å tære på treet men da skal du ha mangen på også.

Link to post
Share on other sites

Takk for artikkelen, den var veldig informativ :-)

 

Hulda, ja jeg vet hvorfor en bruker anoder, men jeg blir litt bekymret om jeg har valgt feil anoder, dersom det viser seg at det er bedre å benytte ett annet metall enn sink.

 

 

Grunnen til at jeg advarer generelt mot anoder på trebåter er reaksjonen som luter treverket. 'Katalysatoren' som skal til for å drive reaksjonen er strøm (altså målt som ampere pr kvadratmeter, og vi snakker om likestrøm). For at dette 'strømteppet' skal kunne bre seg utover, må man ha en spenning (volt). Dette blir innen korrosjonslæren kalt drivende spenning. Dette blir fort heller komplisert, og anoder er legeringer av forskjellige materialer, det blir ikke helt riktig å sammenligne 'rene' kvaliteter. Men hvis vi ser på AlMn ved 25 grader C og strømmende sjøvann ved 4 m/s, så gir dette en spenning på -690 mV, tilsvarende Zn gir -780 mV. Det er hundre millivolt forskjell, ikke rare greiene. Men husk, dette er ikke anodematerialer.

 

Moralen må være: Pass på at du vet hva du gjør, ikke bli prøveklut for synsing og ukvalifisert gjetting. Det er kanskje bedre å skifte ut et beslag hvert tiende år enn å måtte bytte ut større trekonstruksjoner etter fem år.

 

Og det er strømmen som forårsaker misæren, denne strømmen behøver ikke å komme fra anoder. Jeg hadde en skøyte liggende ved siden av meg for et par år siden. Da han solgte, var han sikker på at det ikke var råte. Kjøperen, som ikke var godtroende, krabbet under semidieselen. Der var stort tømmer i motorfestene så alvorlig skadet at motoren måtte tas ut for at utskifting skulle kunne foretas. Selger måtte redusere salgssummen betraktelig. Her var det ikke anoder, men strøm fra batteri og ledninger som lå og slang her og der med kontakt til skroget som var sannsynlig årsak. Motoren hadde luftstart, slik at det elektriske anlegget gikk til gløding og lanterner. Ganske ukopliserte saker.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen, når vi snakker om beslag det kan kommer "lut" råte på antar jeg dette også da vil gjelde skipsspikerene som er festet på skuta?

 

Jeg blir litt i tvil angående anoder, bruke/ ikke bruke/ bruke litt, om jeg har forstått diskusjonen korrekt er det store mengder sink som skaper størst problemer, men samtidig dersom treverket er fuktig vil en ha problematikken uansett. Skøyta vår ligger ute hele året, og følgelig er den fuktig, og potensielt en fare for "lut" råte.

 

Initielt lurte jeg på om dere hadde hørt om en aluminium anode som ikke skulle generere dette problemet. Har dere hørt om noe slikt? Dersom den vage informasjonen jeg har fått om alu anode stemmer, vil det være lurt å bytte til denne, men jeg kan for lite om strøm og anoder til å vite.

 

Takk Hulda for detaljert informasjon om spenninger etc, det viste jeg ikke om anoder :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...