Jump to content

Mekaniker i Oslo for å justere ventilene på VP-KAMD43P-A


Tutti Frutti

Recommended Posts

Jeg må få justert ventilene på min VP KAMD43P-A motor i OSLO. Alle marine verksteder i OSLO er opptatt, kommer ikke frem på telefon en gang.

Hva gjør man?

Det var noen som skrev en gang i dette forumet at det var mange dyktige lastebilverksteder o.l., som ikke var direkte knyttet til båtbransjen, men som allikevel kunne marine diesel godt.

 

Er det noen som har noen brukbare referanser i Oslo.

 

:)Sverre Olav

Link to post
Har du forsøkt på padda?

http://www.padda.no/PaddaWeb/index.jsp

Padda var faktisk et av de stedene de hadde tid til å ta telefonen.

Men desverre kjente mekanikkeren ikke denne motortypen, sa noe om at det kanskje var en spesiell ventiltype som han ikke hadde kjennskap til (litt upresist gjenngitt).

Ble nesten litt lei meg når han meldte pass, da det er like i nærheten av båtplassen.

 

:)Sverre <olav

Link to post
Men desverre kjente mekanikkeren ikke denne motortypen, sa noe om at det kanskje var en spesiell ventiltype som han ikke hadde kjennskap til

 

Hei.

 

Jeg lurer på om mekanikkeren din har blandet sammen din KA(M)D 43 med 44 og 300. 44 og 300 har 24V topper med noen komplekse Y-formede vippearmer som skal justeres med litt mer omhu. Dessuten er det mye demontering av dieselrør som går over toppdekslet (tåpelig plassering!), oljefilterbrakett etc på disse. VP mekanikkere pleier å bruke 3-6 timer pr. motor avhengig av hvor trangt det er i motorommet og erfaring.

 

Din 43 (samt 41 og 42) har helt vanlige vippearmer som man kommer til på et par minutter ved å løsne boltene på toppdekselet. Ikke noe å demontere for å komme til. Å justere ventiler på disse er helt "straight forward" som enhver mekanikker og båteiere med noenlunde skruerfaring gjør på 10-15 minutter.

 

Prøv å høre med mekanikkeren din igjen.....

Lykke til!

Mvh. SAP

Link to post
Ikke noe direkte svar på det du spør om, men du kan ikke vente til etter ferien da, ventilslitasje er en svært langsom prosess.

For hva det er verdt så er det over 2k timer siden sist jeg justerte...

 

Ikke å anbefale på alle motorer.

 

KAD 44 og 300 med 24V skal ventiljusteres hver 200 time. Spes viktig er dette de første gangene. For hver intervall blir det mindre og mindre og justere når ting har "slitt" seg til, og ved ca. 1000 - 1400 timer er det stort sett nesten ingenting å justere.

Mange 44 og 300 har "rast" før de har gått 300 timer pga. eiere som har tatt det for gitt at disse motorene har like lange intervaller som andre motorer de er vant med fra før.

I begynnelsen var også mange VP verksteder ikke klare over dette og det ble noen "raste" motorer selv om de hadde vært inne til 200t service i forveien. Boltene på toppdekslene hadde ikke en ripe i lakken, så ansvaret var som regel ikke noe problem å plassere... :yesnod:

 

Akkurat dette skjedde med den ene 44 motoren på repotasjebåten til MBY i England på 200 og-noe timer. Dette var sent på 90 tallet under kryssning av kanalen om jeg ikke husker helt feil. Båten hadde nettopp vært inne på 200t service hos VP og boltene på toppdekslene hadde ikke en eneste ripe i lakken....

Skal si den episoden ble meget godt omtalt... :yesnod:

 

D4 og D6 har hydrauliske løftere (på tide), så her slipper man heldigvis dette.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Jeg lurer på om mekanikkeren din har blandet sammen din KA(M)D 43 med 44 og 300. 44 og 300 har 24V topper med noen komplekse Y-formede vippearmer som skal justeres med litt mer omhu.

Prøv å høre med mekanikkeren din igjen.....

Lykke til!

Jeg har fulgt din oppfordring, sap_2000. Jeg ringte mekanikkeren, og det stemmer han trodde det var 44 eller 300. Da jeg som sagt har en KAMD43 med "vanlige" ventiler så var det ikke noe problem.

Jeg får time av han i morgen. Mekanikkeren fra Padda var forøvrig like hyggelig som sist, og så er det i nabolaget til båten.

Så da ordnet det seg. Tusen takk for oppklarende info.

 

Jeg har også notert de andre referansene, i tilfelle jeg får bruk for dem siden.

Det er veldig hyggelig at man formidler gode erfaringer også.

 

Mvh

Sverre Olav

Link to post

Men litt kunnskap om motorer justerer man ventilene selv. ( innsug/eksos =0,40mm- kamd 43)

 

Toppdekslene demonteres og motoren dreies til sylinderen står for tenning. Nødvendig verktøy , søkeblader , 10/11 mm fastnøkkekl og skrutrekker.

Tips : når ventiler på sylinder 6 veksler tenner sylinder 1 , når ventiler veksler på syl 1 tenner syl 6 osv.

 

 

bilde fra www.(-- reference to evil site removed --)

dsc00670zg0.jpg

Link to post
Jeg har fulgt din oppfordring, sap_2000. Jeg ringte mekanikkeren, og det stemmer han trodde det var 44 eller 300. Da jeg som sagt har en KAMD43 med "vanlige" ventiler så var det ikke noe problem.

Jeg får time av han i morgen. Mekanikkeren fra Padda var forøvrig like hyggelig som sist, og så er det i nabolaget til båten.

Så da ordnet det seg. Tusen takk for oppklarende info.

 

Mvh

Sverre Olav

 

Så bra!

Hyggelig at det ordnet seg så fort :smiley:

 

Så at det var tipset om TG Båtservice lenger opp i tråden.

Dette er superseriøse gutter som er veldig trivlige å ha med å gjøre. Jeg kan anbefale de på det varmeste.

Torbjørn har jobbet på La-Sa tidligere og blir også kalt "doktor drev" :lol: Tror ikke det er mange som vet mer om drev enn han.

Mvh. SAP

Link to post
  • 2 uker senere...

Har begynt å leke med tanken på å begynne å reise litt sørover for å ta enkle jobber med div båtarbeid, service og forskjellige motorjobber. Mon tro om det hadde vært interesse for dette? Ser for meg en enkel verkstedvogn med nødvendig utstyr og reist fra havn til havn i perioder med litt trøkk i markedet. Hva sier båtplassens medlemer til noe sånt? har 20 åra erfaring i mekanikkeryrket og er arbledig i dag pga sykdom.

Mvh

Steinar S

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...