Tutti Frutti Startet 14.August.2007 Del på Facebook Startet 14.August.2007 Jeg må få justert ventilene på min VP KAMD43P-A motor i OSLO. Alle marine verksteder i OSLO er opptatt, kommer ikke frem på telefon en gang. Hva gjør man? Det var noen som skrev en gang i dette forumet at det var mange dyktige lastebilverksteder o.l., som ikke var direkte knyttet til båtbransjen, men som allikevel kunne marine diesel godt. Er det noen som har noen brukbare referanser i Oslo. :)Sverre Olav Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 hva med å prøve å ringe jorkjend båt på hamar? vet at han som driver det ofte er ute å reiser.. kanskje han er i oslo en av de nærmeste dagene.. Jorkjend Båt Gubberudv. 117 A 2312 Ottestad.......... 62 57 86 99 spør etter jan erik. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 "Jorkjend Båt" på Hamar skal vist ha et bra renome. Kommer det ikke inn noen flere forslag nærmere Oslo, så skal jeg jammen meg ringe dem. Takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 En ventiljustering kan enhver mekaniker (eller båteier) gjøre selv, bare man vet hva klaringen skal være. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Har du forsøkt på padda? http://www.padda.no/PaddaWeb/index.jsp Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Hva med TG båtservice. 41249904. Dette er kjempe ok karer. Har masse jobber i havnen her i bærum og reiser rundt og hjem også. Kanskje de er ferdig med ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 Har du forsøkt på padda? http://www.padda.no/PaddaWeb/index.jsp Padda var faktisk et av de stedene de hadde tid til å ta telefonen. Men desverre kjente mekanikkeren ikke denne motortypen, sa noe om at det kanskje var en spesiell ventiltype som han ikke hadde kjennskap til (litt upresist gjenngitt). Ble nesten litt lei meg når han meldte pass, da det er like i nærheten av båtplassen. :)Sverre <olav Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 jorkjend båt på hamar anbefales på det sterkeste. dyktig mann som har skrudd volvo i all sin tid! alltid behjelpelig men husk å spør etter jan erik Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Men desverre kjente mekanikkeren ikke denne motortypen, sa noe om at det kanskje var en spesiell ventiltype som han ikke hadde kjennskap til Hei. Jeg lurer på om mekanikkeren din har blandet sammen din KA(M)D 43 med 44 og 300. 44 og 300 har 24V topper med noen komplekse Y-formede vippearmer som skal justeres med litt mer omhu. Dessuten er det mye demontering av dieselrør som går over toppdekslet (tåpelig plassering!), oljefilterbrakett etc på disse. VP mekanikkere pleier å bruke 3-6 timer pr. motor avhengig av hvor trangt det er i motorommet og erfaring. Din 43 (samt 41 og 42) har helt vanlige vippearmer som man kommer til på et par minutter ved å løsne boltene på toppdekselet. Ikke noe å demontere for å komme til. Å justere ventiler på disse er helt "straight forward" som enhver mekanikker og båteiere med noenlunde skruerfaring gjør på 10-15 minutter. Prøv å høre med mekanikkeren din igjen..... Lykke til! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ingar Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Ikke noe direkte svar på det du spør om, men du kan ikke vente til etter ferien da, ventilslitasje er en svært langsom prosess. For hva det er verdt så er det over 2k timer siden sist jeg justerte... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Ikke noe direkte svar på det du spør om, men du kan ikke vente til etter ferien da, ventilslitasje er en svært langsom prosess. For hva det er verdt så er det over 2k timer siden sist jeg justerte... Ikke å anbefale på alle motorer. KAD 44 og 300 med 24V skal ventiljusteres hver 200 time. Spes viktig er dette de første gangene. For hver intervall blir det mindre og mindre og justere når ting har "slitt" seg til, og ved ca. 1000 - 1400 timer er det stort sett nesten ingenting å justere. Mange 44 og 300 har "rast" før de har gått 300 timer pga. eiere som har tatt det for gitt at disse motorene har like lange intervaller som andre motorer de er vant med fra før. I begynnelsen var også mange VP verksteder ikke klare over dette og det ble noen "raste" motorer selv om de hadde vært inne til 200t service i forveien. Boltene på toppdekslene hadde ikke en ripe i lakken, så ansvaret var som regel ikke noe problem å plassere... Akkurat dette skjedde med den ene 44 motoren på repotasjebåten til MBY i England på 200 og-noe timer. Dette var sent på 90 tallet under kryssning av kanalen om jeg ikke husker helt feil. Båten hadde nettopp vært inne på 200t service hos VP og boltene på toppdekslene hadde ikke en eneste ripe i lakken.... Skal si den episoden ble meget godt omtalt... D4 og D6 har hydrauliske løftere (på tide), så her slipper man heldigvis dette. Redigert 14.August.2007 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tutti Frutti Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Problemet er ikke å vente til over ferien. Problemet i Oslo er faktisk å få gjort avtaler for utførelse av service. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg lurer på om mekanikkeren din har blandet sammen din KA(M)D 43 med 44 og 300. 44 og 300 har 24V topper med noen komplekse Y-formede vippearmer som skal justeres med litt mer omhu. Prøv å høre med mekanikkeren din igjen..... Lykke til! Jeg har fulgt din oppfordring, sap_2000. Jeg ringte mekanikkeren, og det stemmer han trodde det var 44 eller 300. Da jeg som sagt har en KAMD43 med "vanlige" ventiler så var det ikke noe problem. Jeg får time av han i morgen. Mekanikkeren fra Padda var forøvrig like hyggelig som sist, og så er det i nabolaget til båten. Så da ordnet det seg. Tusen takk for oppklarende info. Jeg har også notert de andre referansene, i tilfelle jeg får bruk for dem siden. Det er veldig hyggelig at man formidler gode erfaringer også. Mvh Sverre Olav Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Men litt kunnskap om motorer justerer man ventilene selv. ( innsug/eksos =0,40mm- kamd 43) Toppdekslene demonteres og motoren dreies til sylinderen står for tenning. Nødvendig verktøy , søkeblader , 10/11 mm fastnøkkekl og skrutrekker. Tips : når ventiler på sylinder 6 veksler tenner sylinder 1 , når ventiler veksler på syl 1 tenner syl 6 osv. bilde fra www.(-- reference to evil site removed --) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Ja havgaaaapet, det er ikke noe problem når man har lært fremgangsmåten. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Det er veldig hyggelig at man formidler gode erfaringer også. Har gode erfaringer med mekaniker'n på Padda. Har bare brukt han på noe småtteri, men har virker veldig grundig, og er alltid hyggelig og hjelpsom. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg har fulgt din oppfordring, sap_2000. Jeg ringte mekanikkeren, og det stemmer han trodde det var 44 eller 300. Da jeg som sagt har en KAMD43 med "vanlige" ventiler så var det ikke noe problem.Jeg får time av han i morgen. Mekanikkeren fra Padda var forøvrig like hyggelig som sist, og så er det i nabolaget til båten. Så da ordnet det seg. Tusen takk for oppklarende info. Mvh Sverre Olav Så bra! Hyggelig at det ordnet seg så fort Så at det var tipset om TG Båtservice lenger opp i tråden. Dette er superseriøse gutter som er veldig trivlige å ha med å gjøre. Jeg kan anbefale de på det varmeste. Torbjørn har jobbet på La-Sa tidligere og blir også kalt "doktor drev" Tror ikke det er mange som vet mer om drev enn han. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SandvikTom Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Ring TSG Båt og Motorservice AS. Holder til på Strømmen, men tar ikke mer enn 30 min å kjøre Strømmen - Oslo... Tlf. 63 80 20 89. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 PS man trenger nødvendigvis ikke en reparatør fra et båtverksted for å ta en ventiljustering. Kanskje laste / bilverksteder har bedre kapasitet og kortere ventetid ? Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Har begynt å leke med tanken på å begynne å reise litt sørover for å ta enkle jobber med div båtarbeid, service og forskjellige motorjobber. Mon tro om det hadde vært interesse for dette? Ser for meg en enkel verkstedvogn med nødvendig utstyr og reist fra havn til havn i perioder med litt trøkk i markedet. Hva sier båtplassens medlemer til noe sånt? har 20 åra erfaring i mekanikkeryrket og er arbledig i dag pga sykdom. Mvh Steinar S Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Det er jo bare å dra sørover det. Den jevne båteier er nok generelt mye mer avhengig av mekaniker enn BP medlemene og med det presset det er i vår/sommer månedene vil det nok være mer enn nok arbeid. Pakk bilen og gjør deg klar til våren 2008!!! Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 det eneste problemet er at de kan være litt vanskelig å forstå der sør, de har en litt sær dialekt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.