Jump to content

Caterpillar motorer, erfaringer?


dacapo

Recommended Posts

Jeg jobbet for CAT en gang i tiden. Tilbake på 80-tallet gikk 'halve fiskeflåten' med disse motorene. Hovedproblemet den gangen var turbofeil fordi når båtene lå uvirksomme ved kai i kort periode, eller lå stille ute på feltet, lot man motorene gå på tomgang slik at turboene sotet ned.

 

Ellers så var dette motorer beregnet på å gå under hard belastning over lange perioder. De hadde et forholdsvis høyt støynivå. Brukt slik de skulle var de meget driftsikre. De reklamasjonene jeg kan huske hadde i hovedsak bakgrunn innen feil bruk og/eller feil installasjon. Vil anta at de ikke har blitt så mye dårligere med årene.

Link to post

Personlig synes jeg CAT er forferdelig lite servicevennlige maskiner. Har ansvaret for 4 beist på båten jeg jobber på nå, og har tidligere samme erfaring med andre typer CAT maskiner. Etter mine begrep er ikke disse maskinene bygget for å stå i båter, de er beregnet på anleggsmaskiner hvor tilkomst er en del annerledes enn i en båt.

Link to post

Jasså? Har'ru skrudd anleggsmaskiner? Det har jeg. Ellers så ville nok ikke CAT heller vært mitt førstevalg som lystbåtmotor. Det er noen grove, blytunge jernkladder med et høyt støynivå. Men de tåler mye, og holder lenge. Hvordan utviklingen har vært de siste par tiårene skal jeg ikke uttale meg om. Vi hadde noen stående ute på Frigg CDP1, aggeregatmotorer type 34- eller 3606, de var det ikke noe problemer å skru på.

 

Turbomotorer for dorging kan nok lett sote.

 

Når det gjalt anleggsmaskiner, sa prosedyren at motorene skulle stanses ved f.eks. lasting, lunch etc. Grunnen var at kjøleanleggene på disse motorene var så overdimensjonert at de gikk under operasjonstempereatur ganske fort, og de ville begynne å sote. Det var spesielt påpekt at startmotorene var dimensjoert for hyppige starter. Ofte ble maskinene startet om morran og gikk hele arbeidsdagen. Gode og varme når gutta kom ut av brakkene etter lunch.

Link to post

At Cat bråker er helt sikkert, at den er driftssikker er like sikkert. Når det gjelder dorging så er det ofte lite bra for store maskiner, mens mindre motorer ikke gjør noe av det i det hele tatt. I bøkene til Cat'en og en Cummins jeg har hatt sto det eksplisitt at motoren kun skulle kjøres kort tid på tomgang før belastning, og at motorene ikke skulle tomgangskjøres når de var varme. Da skulle man heller slå av...

Link to post

Problemet med soting på turbomotorer generelt tror jeg er sterkt overdrevet.

Yrkesfiskere som driver aktivt fiske har maaange timer på tomgang i døgnet gjennom hele året og marsjfart kun til å fra feltet.

Hører sjelden å aldri at dette er noe problem. Ser fra tid til annen at de slipper en blå røyksopp idet de "gir hendel". At enkelte mindre lettvektere soter ved denne typen bruk må bero på andre konstruksjonsmessige årsaker !

Link to post

Hei

 

I M/K Straumingen har vi en Cat 3406. Mener overhalingsintervallet for disse motorene er 22 000 timer. Vår maskin er nå 5000 timer inne i sitt andre intervall. Den bruker litt olje, ellers ingen tegn til slitasje. Den er oppsatt for kontinuerlig drift, dvs kontinuerlig drift på maksturtall (1800) i inntil 22 000 timer. (selvsagt med nødvendige vedlikeholdsstopp)

Motoren leveres også i pleasure - versjon, med maksturtall på over 2000, og maks et kvarter på fullt turtall.

 

I instruksjonsboka står det vel noe sånt som at motoren skal kjøres på full belastning et kvarter for hver fjerde time den går på tomgang.

 

Tidligere i sommer var vi på Færøyene med båten, og da gikk maskinen tre døgn i strekk på tur hjem. Det er det lengste vi har hatt den gående. Da kjørte vi på 1350 omdreininger konstant, kun med to pauser ned til ca 1000 omdreininger for å fylle olje.

 

Har også hørt historier om slike motorer som har brutt sammen realtivt raskt etter montering, men det har da hatt sin årsak i feil bruk. Disse jernklumpene må få gå seg varme før de belastes hardt!

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Problemet med soting på turbomotorer generelt tror jeg er sterkt overdrevet.

Yrkesfiskere som driver aktivt fiske har maaange timer på tomgang i døgnet gjennom hele året og marsjfart kun til å fra feltet.

Hører sjelden å aldri at dette er noe problem. Ser fra tid til annen at de slipper en blå røyksopp idet de "gir hendel". At enkelte mindre lettvektere soter ved denne typen bruk må bero på andre konstruksjonsmessige årsaker !

 

Hulda var Claims Supervisor i to år før jeg ikke orka mer sota turboer og slutta. Den gangen var i hvert fall ikke sterkt overdrevet med sot grunnet kaldkjøring. Det er imidlertid mulig at fysikkens lover har endret seg etter hvert.

 

Like sikkert støtter jeg alle som hevder at CAT lager motorer som tar det meste så lenge bruker leser- og følger bruksanvisningen. Eller: De er tunge, bråker og varer 'evig'. Den gangen jeg jobbet der var de verdens største produsent av dieselmotorer. Det hevdet de i hvertfall selv.

Link to post

Det er vel ikke akkurat motoren for den typiske fritidsbåt. Har en bekjent med en 3406 i en skøyte. Dundrer og går, men det er vel ikke akkurat verdens mest moderne og drivstoffgjerrige maskineri. På de nyere motorene så virker det ikke som de har noen CR type injection på maskinene. De bruker vel en slags hydraulisk pumpedyse løsning? Og de som har kaldstartet en VW diesel vet jo hvordan det høres ut.

Link to post

Mye nyttig informasjon :smiley:

Grunnen til at jeg spør er at jeg kikker litt i markedet etter Fairline eller Princess, og mange av importbåtene har Cat på rundt 350 hester.

Er litt redd for at disse er "daukjørt" - mange har ganske få motortimer selv om båtene er fra midt på 90-tallet.

Da er vel dette problemet med sotede turboer og kanske skrale kjølere et problem.

Link to post

Og her er to av de fire Cattepusene som vi sliter med ombord hos oss for tiden. De ønskes dit peppern gror og rederiet jeg jobber for kommer ikke til å kjøpe en eneste maskin til som er malt gul. Billig i innkjøp og grisedyre reservedeler, og deler bruker vi en del av for å si det mildt. Dette er 3516 maskinen som opprinnelig er en dumpermaskin, ergo ikke bygget for drift ombord i båter. Hos oss går de på fast turtall, 1800rpm. De er koblet til generatorer som leverer strøm til fremdrift. Diesel elektrisk framdrift som det heter på fint.

p1000266.jpg

 

Har tidligere jobbet med motoren som heter 3608 og den var en driftsikker krabat. Aldri noe tull med, men så gikk de bare på 900rpm noe som sikkert gjorde dem noe mindre selvdestruktiv. Men likevell, tungvinnt å yte service på dem i forhold til andre maskiner. Dette til tross for at motorene står så lett tilgjengelig som de overhode kan gjøre. Her også diesel elektrisk framdrift.

carla_153.jpg

 

Eneste båtene CAT maskiner kommer i sitt rette element er i taubåter, der blir de kjørt slik som maskinene er bygget for. Som nevnt tidligere i denne tråden.

Link to post
Det ligger en Azimut på Finn med defekt 3126. Synes også før jeg har sett at 3126 må skiftes.

 

Har snakket med en som kikket på denne båten - fikk opplyst at den brukte 1 liter olje pr. time :eek:

Kan jo være noe så enkelt som skraperinger e.l. , men ikke noe morro å begynne å skru på disse klumpene.

Har også hørt om motorer av denne type som har "trynet" etter 50 timer. :confused:

På den annen side hører man jo mest om det som ikke virker - sikkert mange cat'er i drift på lystbåter rundt omkring i verden

Link to post
På den annen side hører man jo mest om det som ikke virker - sikkert mange cat'er i drift på lystbåter rundt omkring i verden

En maskin er selvfølgelig ikke bedre enn hva eieren får den til å bli. Vedlikehold og bruk spiller mye inn her. Det som bekymrer meg litt med disse maskinene er at de er lite servicevennlige. Det betyr flere arbeidstimer når du har servicemann på besøk og ergo så blir det større driftskostnad. Du kan jo ringe til PON Power å høre hva de tar for timen når de er på besøk. Cat er ofte en maskin "alt mulig mekanikerene" styrer unna.

Link to post
  • 2 uker senere...

Det er flere gamle CAT repratører her skjønner jeg :-) har jobbet hos pay&brinck som det het da for 8-9 år siden,men da på annlegssiden. ang oljeforbruket, så vil jeg nok tippe på at man må skifte minst stempelringer og alle foringene, etter mange timers drift blir de for glatte innvendig, honing hjelper bare en liten stund.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...