dacapo Startet 14.August.2007 Del på Facebook Startet 14.August.2007 Er det noen som har erfaring med Caterpillar motorer i båt ? Positive og negative. Jeg har hørt at noen motorer tryner etter bare noen få driftstimer Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Jeg jobbet for CAT en gang i tiden. Tilbake på 80-tallet gikk 'halve fiskeflåten' med disse motorene. Hovedproblemet den gangen var turbofeil fordi når båtene lå uvirksomme ved kai i kort periode, eller lå stille ute på feltet, lot man motorene gå på tomgang slik at turboene sotet ned. Ellers så var dette motorer beregnet på å gå under hard belastning over lange perioder. De hadde et forholdsvis høyt støynivå. Brukt slik de skulle var de meget driftsikre. De reklamasjonene jeg kan huske hadde i hovedsak bakgrunn innen feil bruk og/eller feil installasjon. Vil anta at de ikke har blitt så mye dårligere med årene. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Betyr det at det generelt for alla turbomotorer er ugunstig å dorge på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 de blåste den ikke ren hver dag for sot! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hydrox Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Personlig synes jeg CAT er forferdelig lite servicevennlige maskiner. Har ansvaret for 4 beist på båten jeg jobber på nå, og har tidligere samme erfaring med andre typer CAT maskiner. Etter mine begrep er ikke disse maskinene bygget for å stå i båter, de er beregnet på anleggsmaskiner hvor tilkomst er en del annerledes enn i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Jasså? Har'ru skrudd anleggsmaskiner? Det har jeg. Ellers så ville nok ikke CAT heller vært mitt førstevalg som lystbåtmotor. Det er noen grove, blytunge jernkladder med et høyt støynivå. Men de tåler mye, og holder lenge. Hvordan utviklingen har vært de siste par tiårene skal jeg ikke uttale meg om. Vi hadde noen stående ute på Frigg CDP1, aggeregatmotorer type 34- eller 3606, de var det ikke noe problemer å skru på. Turbomotorer for dorging kan nok lett sote. Når det gjalt anleggsmaskiner, sa prosedyren at motorene skulle stanses ved f.eks. lasting, lunch etc. Grunnen var at kjøleanleggene på disse motorene var så overdimensjonert at de gikk under operasjonstempereatur ganske fort, og de ville begynne å sote. Det var spesielt påpekt at startmotorene var dimensjoert for hyppige starter. Ofte ble maskinene startet om morran og gikk hele arbeidsdagen. Gode og varme når gutta kom ut av brakkene etter lunch. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Vil bare nevne at Tugman sin D343 Cat har passert 230.000 gangtimer. Hovedkontoret kunne ikke finne at det maskineriet har hatt en full overhaling i løpet av de timene..... Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Takker for mye god informasjon. Båtplassen er super Sitér dette innlegget Link to post
Skogtroll2 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 At Cat bråker er helt sikkert, at den er driftssikker er like sikkert. Når det gjelder dorging så er det ofte lite bra for store maskiner, mens mindre motorer ikke gjør noe av det i det hele tatt. I bøkene til Cat'en og en Cummins jeg har hatt sto det eksplisitt at motoren kun skulle kjøres kort tid på tomgang før belastning, og at motorene ikke skulle tomgangskjøres når de var varme. Da skulle man heller slå av... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Problemet med soting på turbomotorer generelt tror jeg er sterkt overdrevet. Yrkesfiskere som driver aktivt fiske har maaange timer på tomgang i døgnet gjennom hele året og marsjfart kun til å fra feltet. Hører sjelden å aldri at dette er noe problem. Ser fra tid til annen at de slipper en blå røyksopp idet de "gir hendel". At enkelte mindre lettvektere soter ved denne typen bruk må bero på andre konstruksjonsmessige årsaker ! Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Hei I M/K Straumingen har vi en Cat 3406. Mener overhalingsintervallet for disse motorene er 22 000 timer. Vår maskin er nå 5000 timer inne i sitt andre intervall. Den bruker litt olje, ellers ingen tegn til slitasje. Den er oppsatt for kontinuerlig drift, dvs kontinuerlig drift på maksturtall (1800) i inntil 22 000 timer. (selvsagt med nødvendige vedlikeholdsstopp) Motoren leveres også i pleasure - versjon, med maksturtall på over 2000, og maks et kvarter på fullt turtall. I instruksjonsboka står det vel noe sånt som at motoren skal kjøres på full belastning et kvarter for hver fjerde time den går på tomgang. Tidligere i sommer var vi på Færøyene med båten, og da gikk maskinen tre døgn i strekk på tur hjem. Det er det lengste vi har hatt den gående. Da kjørte vi på 1350 omdreininger konstant, kun med to pauser ned til ca 1000 omdreininger for å fylle olje. Har også hørt historier om slike motorer som har brutt sammen realtivt raskt etter montering, men det har da hatt sin årsak i feil bruk. Disse jernklumpene må få gå seg varme før de belastes hardt! Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Hulda Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Problemet med soting på turbomotorer generelt tror jeg er sterkt overdrevet.Yrkesfiskere som driver aktivt fiske har maaange timer på tomgang i døgnet gjennom hele året og marsjfart kun til å fra feltet. Hører sjelden å aldri at dette er noe problem. Ser fra tid til annen at de slipper en blå røyksopp idet de "gir hendel". At enkelte mindre lettvektere soter ved denne typen bruk må bero på andre konstruksjonsmessige årsaker ! Hulda var Claims Supervisor i to år før jeg ikke orka mer sota turboer og slutta. Den gangen var i hvert fall ikke sterkt overdrevet med sot grunnet kaldkjøring. Det er imidlertid mulig at fysikkens lover har endret seg etter hvert. Like sikkert støtter jeg alle som hevder at CAT lager motorer som tar det meste så lenge bruker leser- og følger bruksanvisningen. Eller: De er tunge, bråker og varer 'evig'. Den gangen jeg jobbet der var de verdens største produsent av dieselmotorer. Det hevdet de i hvertfall selv. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Det er vel ikke akkurat motoren for den typiske fritidsbåt. Har en bekjent med en 3406 i en skøyte. Dundrer og går, men det er vel ikke akkurat verdens mest moderne og drivstoffgjerrige maskineri. På de nyere motorene så virker det ikke som de har noen CR type injection på maskinene. De bruker vel en slags hydraulisk pumpedyse løsning? Og de som har kaldstartet en VW diesel vet jo hvordan det høres ut. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Vil bare nevne at Tugman sin D343 Cat har passert 230.000 gangtimer. Hovedkontoret kunne ikke finne at det maskineriet har hatt en full overhaling i løpet av de timene..... Du tuller nå ja??? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 230.000 gangtimer, da har den gått i nesten 26 1/2 år ????? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 I en vanlig tuppevarebåt på +/- 30' kan jeg ikke se at det er behov for noe Cat. For store, tunge og klumpete til det. Derimot er det noen større Princesser som kjører dobbel Cat installasjon. Cat kan levere motorer i hele spekteret fra 120 hk op til 7000 hk hvis ikke jeg husker helt gærnt her nå. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Nja, for marine er vel 3126 den minste, og det er vel 350hk+..? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Cat Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Mye nyttig informasjon Grunnen til at jeg spør er at jeg kikker litt i markedet etter Fairline eller Princess, og mange av importbåtene har Cat på rundt 350 hester. Er litt redd for at disse er "daukjørt" - mange har ganske få motortimer selv om båtene er fra midt på 90-tallet. Da er vel dette problemet med sotede turboer og kanske skrale kjølere et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Cat 3408 Grommaskin! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Blue_Dragon Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Det ligger en Azimut på Finn med defekt 3126. Synes også før jeg har sett at 3126 må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Og her er to av de fire Cattepusene som vi sliter med ombord hos oss for tiden. De ønskes dit peppern gror og rederiet jeg jobber for kommer ikke til å kjøpe en eneste maskin til som er malt gul. Billig i innkjøp og grisedyre reservedeler, og deler bruker vi en del av for å si det mildt. Dette er 3516 maskinen som opprinnelig er en dumpermaskin, ergo ikke bygget for drift ombord i båter. Hos oss går de på fast turtall, 1800rpm. De er koblet til generatorer som leverer strøm til fremdrift. Diesel elektrisk framdrift som det heter på fint. Har tidligere jobbet med motoren som heter 3608 og den var en driftsikker krabat. Aldri noe tull med, men så gikk de bare på 900rpm noe som sikkert gjorde dem noe mindre selvdestruktiv. Men likevell, tungvinnt å yte service på dem i forhold til andre maskiner. Dette til tross for at motorene står så lett tilgjengelig som de overhode kan gjøre. Her også diesel elektrisk framdrift. Eneste båtene CAT maskiner kommer i sitt rette element er i taubåter, der blir de kjørt slik som maskinene er bygget for. Som nevnt tidligere i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Det ligger en Azimut på Finn med defekt 3126. Synes også før jeg har sett at 3126 må skiftes. Har snakket med en som kikket på denne båten - fikk opplyst at den brukte 1 liter olje pr. time Kan jo være noe så enkelt som skraperinger e.l. , men ikke noe morro å begynne å skru på disse klumpene. Har også hørt om motorer av denne type som har "trynet" etter 50 timer. På den annen side hører man jo mest om det som ikke virker - sikkert mange cat'er i drift på lystbåter rundt omkring i verden Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 På den annen side hører man jo mest om det som ikke virker - sikkert mange cat'er i drift på lystbåter rundt omkring i verden En maskin er selvfølgelig ikke bedre enn hva eieren får den til å bli. Vedlikehold og bruk spiller mye inn her. Det som bekymrer meg litt med disse maskinene er at de er lite servicevennlige. Det betyr flere arbeidstimer når du har servicemann på besøk og ergo så blir det større driftskostnad. Du kan jo ringe til PON Power å høre hva de tar for timen når de er på besøk. Cat er ofte en maskin "alt mulig mekanikerene" styrer unna. Sitér dette innlegget Link to post
EKJ Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Det er flere gamle CAT repratører her skjønner jeg :-) har jobbet hos pay&brinck som det het da for 8-9 år siden,men da på annlegssiden. ang oljeforbruket, så vil jeg nok tippe på at man må skifte minst stempelringer og alle foringene, etter mange timers drift blir de for glatte innvendig, honing hjelper bare en liten stund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.