VortexSurfer Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Cat 3408 Grommaskin! Og da mener du?? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 (redigert) Har vært av nettet noen dager og har ikke sett kommentaren på mitt svar om Tugman sin maskin. Slepebåten Nappen fikk satt inn sin Cat D343 Cat rundt 1968 og ved noen mindre arbeider ombord utført av Cat servicefolk nå i vår ble timetelleren på selve maskinen lest av. da viste den i underkant av 230.000 gangtimer. Hos Cat folkene kunne de ikke finne noen dokumentasjon på at den har hatt en totaloverhaling i løpet av den tiden. Tugman ble bedt om å ringe de hvis maskineriet skulle settes på land...... Skal og tilføyes at Tugman til tider bare luffer avgårde på 7-7,5 knop med Nappen for å kjøre øknomisk. Men den kan og virkelig dra på hvis det trengs.... Med en stor og tung lekter på kroken og gjerne i motstrøm kan det virkelig renne godt unna med diesel når det haster med å komme frem.... Redigert 24.August.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CAT Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 (redigert) Er det noen som har erfaring med Caterpillar motorer i båt ?Positive og negative. Jeg har hørt at noen motorer tryner etter bare noen få driftstimer Ja jeg har erfaring, men bare fra en 3208 på 375 HK 2800 rpm sitter i en FM35. Mine erfraringer fra denne gamle teknikken er posetive, men har en kommentar, dersom jeg skal ha service så ringer jeg Pon Power i Oslo "mitt valg" Kostnaden er OK. Normal timepris , men må ta kosten ved 9 mil tur/retur Sarpsborg. Profesjonell forettning med kundebehandler som diskuterer hva som kan være fornuftig bruk av penger fra min side og som ikke har all verdens tilgang på penger. Dette vurderer de opp mot kontroll av motor som ellers går ok. Har hatt dette to ganger og er på vei til den 3 dje til våren. Ber om generell kontrol av motor med sjøprøve. Dvs fart turtal og kontroll/justering av ventiler og diesel pumpe. Pris på motor tilsier at man bør bruke noe penger på en sjekk. Bytter selv Olje, frostveske ol, årlig, men jeg ser ikke nødvendighet av servicekontroll oftere en hvert 3-4 år så lenge motor fungerer ok. Jeg har lest innleggene og ser at du kansje burde spisse spørsmålet ditt noe, her er det erfaring fra noen tusen hk hvor oljeskiftet involverer mer en et parafinfat Alternativene på brukte båter og motorer i det nedere området hvor CAT deltar er jo ikke mange. Volvo i den senere delen av 6x serien og opp og da vanligvis i twinn instalasjon. Velge bort CAT i en single instalasjon til fordel for en svenske er jeg tvilsom til. Mitt valg i første halvel av 90 tallet var to alternativ CAT og Cummings. Jeg har også erfaring fra motoravari og leverandørens vilje og evne til og ordne opp. Det er en annen story. Til dette med at CAT eller andre motorer som havarer, du blir ikke lenge i bransjen med motorer som havarerer. Der finnes alle leverandørene på et eller annet tidspunkt. Vurderer du en båt med en eller to Cat og det ikke finnes historikk på serienummer hos Pon Power ta kosten med en sjø test fra Pon Power. Du er på vei til å svi av mer enn en mill alikevell. Dette råde er gyldig uansett motorvalg. NY båt og motor, jeg vet hva jeg hadde valgt dersom det involverte et hk behov i 350+ pr motor området. Min Nick vil ikke bli byttet Hilsen CAT PS Hydrox forsiktig med fargevalg CAT har vite motorer også Redigert 24.August.2007 av CAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 PS Hydrox forsiktig med fargevalg CAT har vite motorer også Hvit motor er det beste som finnes..!!!! Enhver liten lekkasje åpenbarer seg og må utbedres strax, dette for at motoren skal se fin ut. En motor som er ren og pen er som regel mer samarbeidsvillig enn en nedsoila en. Alle maskiner har sjel og setter pris på godt stell.... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 noen som har erfaringer med 3208 med 375 hk i "småbåter" min er 30 fot og 5 tonn. sitter i dag en nissan på 230 hk. oppnår 18 knop på max. VI går og drømmer litt om å kunne marsje i vel 20 knop. er dette en dugans motor til min båt? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Brutus Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Hva med MTU og MaK da, det må jo være rette sorten hvis man skal ha svære beist ombord. Hurtigruta hadde visst MaK ombord. Det var et voldsverk av en maskin. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 ikke så svært beist da. vekten er rundt 1000kg. og det står en aktuell en på finn . men tror vel det blir med tanken.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Portofino53 Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Kjører selv en SeaRay 400 med 2 stk Cat 3116 (350hk) Har bare positive erfaringer. Disse motorene har nå ruslet 940 timer. Det eneste som er litt sært er at Cat har "låst opp" mye deler i sitt eget program. Dette resulterer i at alt av reservedeler må kjøpes gjennom Cat systemet. Blant annet finnes det ikke rep sett til turboer, dette betyr videre at om du får problemer med en turbo er det eneste alternativet å kjøpe en NY cat turbo, dette er kostbart. Cat. er vel den største leverandøren av dieselmotorer til amerikanske båter i størrelsen 35 fot +++ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.