Jump to content

Startproblemer Honda 25, får ikke bensin?


Slip

Recommended Posts

Min 2004 Honda 25 er vanskelig å starte når den har stått et par timers tid eller lenger. Må dra leeenge før den starter, en 20-30 ganger. Tenning/plugger ser fint ut, virker som den rett og slett ikke får bensin. Jeg pumper godt på slangen før jeg starter slik at pumpa blir hard. Kan også se på bensinfilteret at det skjer noe når jeg pumper (det er litt luft i filteret).

 

Motoren har heller ingen choke-funksjon, så vidt jeg vet. (Kan dette være automatisk, via en sensor som er gåen kanskje?)

 

Når den først starter, går den helt problemfritt, og er helt uproblematisk å starte etter korte stopp.

 

Noen forslag på hva som kan gjøres med dette?

Link to post
Share on other sites

er det fjernkontroll på motoren?

 

i såfall bør chokefunksjonen være elektrisk aktivisert via fjernkontrollen.

 

det kan i tillegg være en choke hendel utvendig på motoren.

 

har du brukermanualen og sjekket starprosedyren der?

 

hvis ikke kan du laste den ned her: http://www.honda-marine.com/owners/OwnerMa...modelGroup=BF25

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke fjernkontroll eller elstart, motoren er så manuell den kan bli. Jeg finner ingen choke noe sted, og jeg har sjekket bruksanvisningen. Jeg pumper ikke for mye, dvs jeg har forsøkt å starte motoren mange ganger med forskjellige fremgansgmetoder, men det ser ut til at det eneste som virker er å dra mange ganger.

 

Det lukter ikke bensin fra motoren, jeg tror ikke jeg drukner den med å pumpe for mye.

 

Takk for tipset ang. honda manualene : )

Link to post
Share on other sites

Har vært borti noe lignende,

da var det ventilene i blæra i bensinslangen som var dårlig, virket rett og slett som at de hadde snudd seg feil vei. Dette gjorde at bensinen rant ut av motoren og tilbake på tanken dersom den fikk stå noen timer. Og at det skulle myye draing i snora til før bensinpumpa klarte å pumpe bensin fram til motoren igjen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her er en skisse av forgasserne. #21 angir en "bystartfunksjon" Antar at dette er det samme som Yamaha sin primestart, k.o.g en termostatventil. Sjekk at denne er iorden. For Yamaha sin del er denne mulig og aktivere manuelt hvis den feiler. Sjekk om dette kan la seg gjøre på Honda også. Antar at feilen ligger her så lenge den går bra når kald.....

 

 

 

http://www.boats.net/parts/search.html?Man...CARBURETOR+ASSY.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

denne motoren bruker samme chokeprinsipp som de mindre dvs et system ala kjølevanntermostater:

 

hvis motoren er "halv varm," kan det være en ide å fortsøke å starte den i tomgangsstilling til den tenner og gi gass deretter om ikke den i manualen foreskrevne prosedyre virker.

 

bf25choke.jpg

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jeg misforstått, ......

 

-Du har nok misforstått rett, det er jeg som lar dere misforstå for å forvirre komplett.... :wink: ->Selvsagt mente jeg "varm" :blush:

 

- Ellers er systemet slik jeg kan skimte det i posten til Scrutinizer likt Yamaha sitt. Jeg ville begynt med å få sjekket denne.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill - jeg er imponert over stor svarmengde på kort tid!!

 

 

Godt å se at det faktisk er automatisk choke på motoren, jeg søkte gjennom manualen (pdf) etter ordet choke, uten et eneste treff..

 

Jeg sjekket forgasseren nøye og oppdaget en sprekk i slange 42 på forgassertegningen (takk til rago63!), og det er nettopp bystartfunksjonen. Men det kjentes ikke ut som det var noen lekkasje her de jeg dro igang maskineriet (Prøvde å tape den uten sukesess.) Ser ut til at den kan ha gnisset mot en skrue i motordekselet. Bestiller meg en ny slange i dag!

 

Sjekket også håndpumpa på bensinslangen, og den kan virke som det er noe i teorien til Ivar, hvis jeg pumper den hard, og bare lar den ligge uten å starte motoren, er den noe slappere etter ti minutter. Jeg får prøve å bytte denne også til helga!

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å få lånt komplett tank m/ slange så er det det beste. Da får man eliminert feilkildene i tank/tankfilter/koblinger/blære osv.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...