Slip Startet 14.August.2007 Del på Facebook Startet 14.August.2007 Min 2004 Honda 25 er vanskelig å starte når den har stått et par timers tid eller lenger. Må dra leeenge før den starter, en 20-30 ganger. Tenning/plugger ser fint ut, virker som den rett og slett ikke får bensin. Jeg pumper godt på slangen før jeg starter slik at pumpa blir hard. Kan også se på bensinfilteret at det skjer noe når jeg pumper (det er litt luft i filteret). Motoren har heller ingen choke-funksjon, så vidt jeg vet. (Kan dette være automatisk, via en sensor som er gåen kanskje?) Når den først starter, går den helt problemfritt, og er helt uproblematisk å starte etter korte stopp. Noen forslag på hva som kan gjøres med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) er det fjernkontroll på motoren? i såfall bør chokefunksjonen være elektrisk aktivisert via fjernkontrollen. det kan i tillegg være en choke hendel utvendig på motoren. har du brukermanualen og sjekket starprosedyren der? hvis ikke kan du laste den ned her: http://www.honda-marine.com/owners/OwnerMa...modelGroup=BF25 Redigert 14.August.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Kan den få for mye bensin? Prøv uten å pumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slip Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 Det er ikke fjernkontroll eller elstart, motoren er så manuell den kan bli. Jeg finner ingen choke noe sted, og jeg har sjekket bruksanvisningen. Jeg pumper ikke for mye, dvs jeg har forsøkt å starte motoren mange ganger med forskjellige fremgansgmetoder, men det ser ut til at det eneste som virker er å dra mange ganger. Det lukter ikke bensin fra motoren, jeg tror ikke jeg drukner den med å pumpe for mye. Takk for tipset ang. honda manualene : ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Det er litt merkelig at du ikke finner noen choke funksjon på motoren. Kan muligens være automat choke? Brukermanualen bør jo inneholde noe om dette. Ellers har vi noen Honda eksperter her på forumet, som sikkert kan hjelpe deg. Redigert 14.August.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slip Svart 14.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2007 Brukermanualen sier bare: Sett gasshåndtaket i startposisjon og dra i snora! Ordet choke er ikke nevnt i manualen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Har vært borti noe lignende, da var det ventilene i blæra i bensinslangen som var dårlig, virket rett og slett som at de hadde snudd seg feil vei. Dette gjorde at bensinen rant ut av motoren og tilbake på tanken dersom den fikk stå noen timer. Og at det skulle myye draing i snora til før bensinpumpa klarte å pumpe bensin fram til motoren igjen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Kan det være automatchoke på denne, siden choke ikke er omtalt? I så fall kan jo noe være galt med nettopp denne... Ronald. Redigert: Overså at Chagall har skrevet nettopp det samme Redigert 14.August.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 fant et sted hvor det står at denne motoren har et auto choke system. tyder på som nevnt her at det er mangel på bensin [alt/og] tennplugger. hold deg laaaaannnnnngggggtttt unna Champion og Bosch....... - bruk kun NGK eller Denso(Nippon) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 I manualen står det at du skal bruke mer gass, ved start av varm motor. Prøvet dette? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 I manualen står det at du skal bruke mer gass, ved start av varm motor. Prøvet dette? Nå var det vel ved kald motor han hadde problemer....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Min 2004 Honda 25 er vanskelig å starte når den har stått et par timers tid eller lenger. Hvis motoren er kald etter et par timer, har du rett. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
DELUDE Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) membranen i bensinpumpa? Redigert 14.August.2007 av DELUDE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 (redigert) Her er en skisse av forgasserne. #21 angir en "bystartfunksjon" Antar at dette er det samme som Yamaha sin primestart, k.o.g en termostatventil. Sjekk at denne er iorden. For Yamaha sin del er denne mulig og aktivere manuelt hvis den feiler. Sjekk om dette kan la seg gjøre på Honda også. Antar at feilen ligger her så lenge den går bra når kald..... http://www.boats.net/parts/search.html?Man...CARBURETOR+ASSY. Redigert 15.August.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Antar at feilen ligger her så lenge den går bra når kald..... Har jeg misforstått, trodde det var motsatt. Problemet var vel når motoren var kald. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) denne motoren bruker samme chokeprinsipp som de mindre dvs et system ala kjølevanntermostater: hvis motoren er "halv varm," kan det være en ide å fortsøke å starte den i tomgangsstilling til den tenner og gi gass deretter om ikke den i manualen foreskrevne prosedyre virker. Redigert 15.August.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Har jeg misforstått, ...... -Du har nok misforstått rett, det er jeg som lar dere misforstå for å forvirre komplett.... ->Selvsagt mente jeg "varm" - Ellers er systemet slik jeg kan skimte det i posten til Scrutinizer likt Yamaha sitt. Jeg ville begynt med å få sjekket denne. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Slip Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Takk for alle innspill - jeg er imponert over stor svarmengde på kort tid!! Godt å se at det faktisk er automatisk choke på motoren, jeg søkte gjennom manualen (pdf) etter ordet choke, uten et eneste treff.. Jeg sjekket forgasseren nøye og oppdaget en sprekk i slange 42 på forgassertegningen (takk til rago63!), og det er nettopp bystartfunksjonen. Men det kjentes ikke ut som det var noen lekkasje her de jeg dro igang maskineriet (Prøvde å tape den uten sukesess.) Ser ut til at den kan ha gnisset mot en skrue i motordekselet. Bestiller meg en ny slange i dag! Sjekket også håndpumpa på bensinslangen, og den kan virke som det er noe i teorien til Ivar, hvis jeg pumper den hard, og bare lar den ligge uten å starte motoren, er den noe slappere etter ti minutter. Jeg får prøve å bytte denne også til helga! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Har du mulighet til å få lånt komplett tank m/ slange så er det det beste. Da får man eliminert feilkildene i tank/tankfilter/koblinger/blære osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.