Jump to content

Produksjon av LED-pærer..


Anonym

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at jeg skal bytte pærer i lanternene mine, og de nye pærene blir helt definitivt LED-basert.

 

Og jeg har bestemt meg for at jeg ikke gidder å betale 500,- pr. pære..

Siden jeg er elektronikkyndig, og kan å håndtere en loddebolt skal dette være enkel skuring, og jeg har funnet ut hvordan pæra skal konstrueres.

 

Det eneste problemet jeg har er egentlig at jeg ikke vet om det er krav til lystemperatur, og hvilket krav som stilles til lysstyrke (oppgitt i mcd) for lanterner.. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

12 til 20 m 2 nm 3 nm (*) 2 nm 18 candela (cd) 25 watt (w)

Under 12m 1 nm 2 nm 2 nm 12 candela (cd) 18 watt (w)

Den watt-styrken du oppgir her kan umulig være riktig. Jeg har fullt sett av tremils-lanterner i LED fra Hella, når jeg setter på fire lanterner, bruker de tilsammen mindre enn 0,5 A (registert med Baatmeter). Altså totalt mindre enn 6 watt eller 1,5 watt pr. LED lampe.

Link to post
Share on other sites

Dette er kravet til vanlige lyspærer. Det var jo det han spurte om, for å lage egne LED pærer.

Så vidt mine trette øyne kan se spurte han om krav til lystemperatur, og hvilket krav som stilles til lysstyrke

 

Da er det vel ikke watt som gjelder?

 

Ta en titt her: http://www.hellamarine.com/?t=82

 

Siterer utdrag:

 

Combining efficient LED light sources with advanced optic technology, Hella marine LED products deliver more light output per watt than traditional bulb lamps and thus provide considerable power saving.

Hella marine NaviLED®PRO navigation lamps use less than 10% of the power required to run a 25W incandescent bulb navigation lamp certified to the same visible distance.

Link to post
Share on other sites

Maritim har noen komplette lanterner se her Link viser for båter opp til 7 meter

berergnet for båter opp til 12 meter evt. 2 nm fra kr.383

Vet ikke mere om det enn det som står på siden deres søkte etter lanterne led... :seeya:

 

redigert feil i mine opplysninger

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Gladiator har mekket sine egne LED pærer til lanternene om en tar en titt her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I første omgang skal jeg lage lanternepærer til meg selv, så får vi se hvordan det blir med flere etterhvert.

Jeg vurderer faktisk å bygge om lanternene slik at det ikke er mulig å konvertere tilbake, jeg tror det blir den beste løsningen..

Isåfall blir hele lanterna en lufttett sak, med det som da følger med av beskyttelse mot korrosjon osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...