Jump to content

Giver for sjøtemperatur


Fluctus

Recommended Posts

Jeg savner en sensor for sjøtemperatur. I fjor noterte jeg temperaturen i loggen for hver tur og det kan være litt artig å kunne sammenligne fra år til år. Det går selvfølgelig an å hive uti den "analoge målestaven", men det blir liksom ikke til at man gjør det annet enn når man lurer på om man skal tørre å bade :cool:

 

Jeg har flere muligheter for tilkobling:

-Seatalk

-NEMA

-Serieporter

...og jeg bruker Nobeltec VNS9 som klarer å presentere dette bare jeg får tak i dataene...

 

Det sitter et Raymarine ST30 bidatainstrument med separate gjennomgående givere for fart og dybde. Jeg har ikke klart å finne ut om det er mulig å bytte fartsgiveren til en kombinert fart/temp for dermed å få tamperaturen ut på SeaTalk (jeg har min sterke tvil om denne muligheten). Det hadde vært greit å slippe å lage flere hull i båten, men pytt sann - hva gjør man vel ikke når det er snakk om båt :lol:

 

Og spørsmålet er da selvfølgelig: Er det noen som har en ide om løsning?

Redigert av Otilie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Angående ST30 bidata, går det ikke. Jeg har en slik med ST40 display da det gamle ST30 sviktet. ST40 instrumentet kan vise temperatur, men det er ingen temperatursensor i den gamle giveren.

 

Det jeg har gjort for å måle sjøtemperaturen, er å kjøpe et billig digitalt termometer med ekstern føler, fra Biltema, Clas Ohlson osv., og limt giveren fast nede i kjølsvinet (langt vekk fra varmekilder som f.eks motor). Så har jeg issolert over føleren med en dott glassvatt, og tapet over med aluminiumsfolie. Da har du temmelig riktig temperatur gjennom glassfiberskroget. Håper du ikke har trebåt, selv om det er fine båter.

 

Hilsen fra Lars H. pt. Skärhamn Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Angående ST30 bidata, går det ikke. Jeg har en slik med ST40 display da det gamle ST30 sviktet. ST40 instrumentet kan vise temperatur, men det er ingen temperatursensor i den gamle giveren.

b]Hilsen fra Lars H. pt. Skärhamn Sverige[/b]

 

Jeg tror du har helt rett i dette med ST30 og ST40 :yesnod:

 

Hei.

Det jeg har gjort for å måle sjøtemperaturen, er å kjøpe et billig digitalt termometer med ekstern føler, fra Biltema, Clas Ohlson osv., og limt giveren fast nede i kjølsvinet (langt vekk fra varmekilder som f.eks motor). Så har jeg issolert over føleren med en dott glassvatt, og tapet over med aluminiumsfolie. Da har du temmelig riktig temperatur gjennom glassfiberskroget. Håper du ikke har trebåt, selv om det er fine båter.

 

Hilsen fra Lars H. pt. Skärhamn Sverige

 

Slett ikke noe dårlig forslag selv om det ikke kommer på plotteren... Er jo egentlig fint å ha temperaturen uten å måtte skru på plotteren! Jeg tenkte egentlig at sensoren måtte ut i vannet og at dette ville skape diverse problemer (hull i båten, korrosjon på sensor, skade på sensor ifm. vask etc). Genialt å legge den nederst i kjølen! Jeg er litt skeptisk på min båt siden det (så vidt jeg vet) er en for sandwichkonstruksjon - kan være veldig godt isolert. Men dette er jo veldig enkelt å teste da :flag:

 

Ellers er nok Navman det billigste komplette instrumentet, men jeg vil egentlig ikke ha så mye mere instrumenter (!) Jeg skjønner egentlig ikke ideen med en hel rekke gammeldagse runde analoge motorinstrumenter heller - har mye mer sansen for å samle sånt i plotteren eller i et mindre og mer velegnet display. Det beste hadde vært å hatt en smart giver - nesten rart det ikke finnes mer av det? (Kan jo gjemme bort Navman instrumentet og si at det er en smart giver :lol:)

Link to post
Share on other sites

Eller så har Navman Smartcraft interface (mot Mercruiser). Får alle motordata opp i ekkoloddet. Temperatur, forbruk, turtall, spenning, motortimer osv. Ulempen med alt i et instrument er om det feiler.

 

Jeg på min side liker å ha alt separat og gjerne dobbelt opp. Her forleden røk giveren til ekkoloddet mitt. Ny giver montert (da jeg blir helt handicappet uten ekkoloddet), og neste sesong blir ekstra giver og ekstra enkelt instrument montert med NMEA utgang. Da kan jeg hente opp informasjonen i hvilket som helst av instrumentene mine (nesten i hvertfall).

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Angående ST30 bidata, går det ikke. Jeg har en slik med ST40 display da det gamle ST30 sviktet. ST40 instrumentet kan vise temperatur, men det er ingen temperatursensor i den gamle giveren.

 

Det jeg har gjort for å måle sjøtemperaturen, er å kjøpe et billig digitalt termometer med ekstern føler, fra Biltema, Clas Ohlson osv., og limt giveren fast nede i kjølsvinet (langt vekk fra varmekilder som f.eks motor). Så har jeg issolert over føleren med en dott glassvatt, og tapet over med aluminiumsfolie. Da har du temmelig riktig temperatur gjennom glassfiberskroget. Håper du ikke har trebåt, selv om det er fine båter.

 

Hilsen fra Lars H. pt. Skärhamn Sverige

Du, Lars, er jammen er Petter Smart! Smart idè! Har du kryss-sjekket tempen mot ordinær vanntep.måler?

Link to post
Share on other sites

Mange svingere har tri-data, dvs. fart, dybde og temperatur. Men de må være tilknyttet en enhet som leser disse data og sender ut temp-data som NMEA signaler som igjen kan leses av eksempelvis en repeater. Raymarine har temperaturavlesning på sine serier C og E. Lorenz har mulighet for dette o.a.

Link to post
Share on other sites

Du, Lars, er jammen er Petter Smart!
Er kjent for det, he, he. . .
Smart idè! Har du kryss-sjekket tempen mot ordinær vanntep.måler?
Yepp, selv om det er 10 grader i vannet og 25 i luften, er det ikke mer enn en halv grads forskjell! Men husk på at et billig termometer fra Clas Ohlson fort kan ha en grad eller to feil. Her på Skärhamn i Sverige er sjøtempen nå 20,5gr. ukorrigert.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men de må være tilknyttet en enhet som leser disse data og sender ut temp-data som NMEA signaler som igjen kan leses av eksempelvis en repeater.

 

Det var akkurat denne ekstra repeateren jeg hadde håpet å sluppet å betale for.

Det ideelle hadde jo vært om det fantes en ST30 kompatible fart/temperatur giver som gjorde at ST30 instrumentet sendte ut temperatur, selv om det selv ikke kan vise temperaturen. Alternativt at det fantes en rimlig giver uten display. Jeg har jo flere muligheter til å vise dataene bare jeg får de over på NMEA (VNS9 SW og Raymarine autopilot computer). Får bygge en selv kanskje :lol: (er jo mulig hadde jeg bare giddet å bruke så mye tid på så lite...)

Link to post
Share on other sites

Yepp, selv om det er 10 grader i vannet og 25 i luften, er det ikke mer enn en halv grads forskjell! Men husk på at et billig termometer fra Clas Ohlson fort kan ha en grad eller to feil. Her på Skärhamn i Sverige er sjøtempen nå 20,5gr. ukorrigert.

 

Lars H.

Tror du det vil kunne virke i en sandwich konstruksjon? Det kan jo hende temperaturen blir ganske riktig bare jeg isolerer mye over sensoren. Båten er ganske ideell siden jeg har en ca. 10cm dyp kjøl i halve båtens lengde (fra foran til ca. midten på båten). I et par av dørklukene er det veldig enkelt å lime en sensor med epoxy lim og isolere et ganske betydelig område over. Får veldig lyst til å prøve dette altså :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ideelle hadde jo vært om det fantes en ST30 kompatible fart/temperatur giver som gjorde at ST30 instrumentet sendte ut temperatur. . . . .Får bygge en selv kanskje :lol: (er jo mulig hadde jeg bare giddet å bruke så mye tid på så lite...)
Kommer du opp med en giver som kan sende data til et ST40 bidata-instrument, får du gi meg et hint!
Tror du det vil kunne virke i en sandwich konstruksjon?
Det koster jo ikke noe å prøve, du har sikkert et slikt billig Clas Ohlson termometer liggende. Legg ut resultatet her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H., jeg forsøkte teknikken din med en digital CO temperaturmåler i en tidligere båt med følgende spesifikasjon:

Termometermodul for innfelling/innbygging. Temperaturområde -40°C til +100°C. Giver med 3 m ledning. Størr. 74x37x23,5 mm. Monteringshull 69,5x34 mm, dybde 20 mm. Drives med 1 stk R03 batteri (medflg. ikke). Svart. Artikkelnummer 34-4111 kr 198,- .

Jeg limte den til skrogsiden hvor målingene ikke ble kontaminert av kjølvannet. Jeg la også oppå isolasjonsmateriale. Erfaringen min var - når jeg målte med tilsvarende termometermodul med sensor i samme vanndybde i sjøen - at den innemonterte gjerne viste 1 - 2 grader høyere temperatur enn den utvendige. Jeg kunne alltid lure jentene til å hoppe overbord for å bade, men de opplevde fort temperaturen på egen kropp. Hvor nøyaktig er ditt system? Til orientering, båten jeg gjorde dette på var en Scand Atlantic, målested: baugparti, ca 40 cm under vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Hvor nøyaktig er ditt system?
Jeg mener at det viser ca. en halv grad for mye. Men pytt san, jeg sjekker alltid med storetåen også. Det får være måte på å være vitenskapelig også! Disse termometrene som folk har dinglende i en snor ved skutesiden viser i hvert fall ikke temperaturen på tærne dersom en står og trør vannet! :cryin:

 

Lars H. :flag::flag_sw:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...