Jump to content

import på kanten


Blackbeard

Recommended Posts

Jeg så litt på svenske båter, og fant ut at de amreikanske var en del billigere der. Kjenner til det med hk avgift/mva. Men det er jo ikke noen plikt til å registrere båter under 15m. Hva hvis man kjøpte båt i sverige og kjørte den sjøveien hjem uten og melde den inn til tollvesenet, og man fikk forsikret den uten registrering? Hva er det man oppgir når man registrerer den? Er det noe form for "chassinummer" slikt som på biler, må man ha noen dokumentasjon?

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Link to post

Om det er en eldre båt kan du jo bare si at den har vært i familjen i mange år :-)

Der finnes ikke rammenummer på båter og en brukt motor som du kommer over er lov å sette inn..

Jeg registrerte en 1986 mod. båt i 1997 (tidligere toll og avgift, det var de som drev registeret den gang) da oppplyste jeg at den hadde vært i familjen i mange år og det gikk greit. (Hvorfor lete etter gamle eiere som kansje er i "himmelen" når man kan gjøre det på en korekt og lovlig måte. Klart man kan registrere en båt som man har eid lenge før de nye ordningene kom.

Lykke til :flag::flag_sw:

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post

Dilemmaet er vel den dagen myndighetspersoner kommer ombord og ber om dokumentasjon på skuta. Det er ikke sikkert at det skjer. Men det kan hende. Tviler på at en liten båt blir gjenstand for slik inspeksjon, men det er endel omtale av større båter som forsøker å unnlate å betale moms. Myndighetene er visstnok svært opptatt av import av båter hvor man forsøker å unnlate å betale avgifter. Så får vi også håpe at nabobåten ikke får vite om uregelmentær import og ringer myndighetene. Har hørt flere historier om slik rapportering. Janteloven gjelder fortsatt. Anbefaler å foreta importen på lovlydig måte.

Link to post
Problemet ligger hos myndighetene, hvordan skal de kunne bevise at din båt er ulovlig importert.

Er ikke så siker på det... det er nok du som må dokumentere at båten er rettmessig din... når det gjelder tollvesnet så er det nok omvendt bevisbyrde.

 

Forøvrig så trodde jeg vi ikke diskuterte og ga råd til "kriminelle" handlinger her på baatplassen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Problemet ligger hos myndighetene, hvordan skal de kunne bevise at din båt er ulovlig importert.

Det er jo mange båter som ikke er "registrert" noen plass ( de fleste båter er ikke registrert og hvor mange kan fremskaffe papirer fra første eier osv... Verken du som eier eller tollerne klarer det :headbang:

Som Sydvesten påpeker: det er eier som har bevisbyrden. Dette kommer vi desverre ikke utenom. Og denne tendensen - at eier har bevisbyrden - blir sterkere og sterkere i norsk strafferettspleie.

Link to post

Nå gir ikke jeg råd :nonod: Jeg forteller hvordan det er å eie båt i dag!!

Det er ikke det samme som med en bil som har understellsnummer og kan registreres med vognkort . (ikke båtbevis )

De som har kjøpt/eid/solgt forskjellige typer båter i mange år har sikkert erfart hvordan den virkelige båtverden er og den er ikke som mange tror.

I dag har jeg en 2005 mod. båt som er merket av securitas og innstalert med søk.skikkelig tyverimerket med nummer i skråget mm... Der finnes ikke noe orginalt "ramme"skråg nummer fra fabrikk på denne nye båten og det er egentlig rart at vi ikke er kommet lengre i dag..... 2007.................

Hvor mange båter er det solgt fra forhandler uten kvittering (det var vanlig før i tiden).. Tiden(ting) har heldigvis forandret seg !!

Link to post
Problemet ligger hos myndighetene, hvordan skal de kunne bevise at din båt er ulovlig importert.

Erlig talt, dette er elementært. Det holder at du blir oppbrakt av tollere og bedt om å legge fram dokumentasjon på at båten er din ifa kvittering på kjøpet. Og ja, du har bevisbyrden, ikke myndighetene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Takk fo mange svar. Men det er en ting jeg lurer litt på. Jeg har selv en stålbåt nå, uregistrert, som er fra 1978. Det eneste av papirer jeg har på båten er en enkel kjøpekontrakt. Er det da meningen at jeg skal spore opp første eiger av båten for å få kvitteringen av han (som han sikkert ikke har). Hvis tollvesenet ska rydde opp i dette så tror jeg de må utvide "karantene" lagrene sine?

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Link to post

Strengt tatt rekker det vel med 10 år tilbake i NOR om jeg ikke husker helt feil, men det finnes andre utveier også, via norsk lysningblad også

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Visste ikke det var flere plasser og registrer seg, Trodde det kun var småbåtregisteret. Hva er NOR og hvor er det vanligst og registrere seg og hvorfor?

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Link to post

Hva med båter som er importert fra utlandet? Må man spore opp samtlige utenlandske eiere også for å få innpass i NOR?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Da jeg etter mye om og men og fram og tilbake fikk registrert min 1992-modell i NOR nylig hadde jeg bare dokumentasjon tilbake til 1995 og det var godt nok. Mulig årsaken til at dette var godt nok var at båten da stod i et offisielt register i Fransk Polynesia og deretter overført til registeret i Puerto Rico.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

For registrering i NOR kreves det ubrutt dokumentasjon for eierhistorikk like tilbake til fabrikk evt. tilbake til utenlandsk register hvis båten har vært registrert i slikt. Alt i norsk/nordisk/engelsk språk, med de rette bekreftelser og besvergelser påført dokumentene. Dersom det er umulig å få tak i slik dokumentasjon, kan man etter Sjøloven § 36 få registreringen etter kunngjøring. Man å da skaffe slik dokumentasjon for eierforhold de siste ti år. Gjelder kun fartøy opp til 15 meter. Kostnad ca. 5.000. Ellers er det fullt søksmål etter § 35 mot alt og alle. Mye dyrere.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ang import.

på Læsø kom det in en daycruser av typen Yanmarin med påhengmotor på (tror det var 150 hester)

Den hadde norsk flagg, og jeg kom i snakk med dem, de var ifra Bergens område.

Jeg spurte da om de hadde kjørt denne helt ifra bergen og ned hit ?

Nei de hadde kjøpt den i Tyskland og var på vei hjemover. :crazy:

Hva de kan ha spart på å kjøpe den i Tyskland vet jeg ikke,

Og i det "kulingværet " som var i de tider, så kan ikke turen ha vært så koselig heller.

Så de igjen i Skagen, også tirsdag 07.08.

 

Det kaller jeg Import med nåkkå attåt. :cheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Jeg mener eierhistorikken starter i Norge når den som importerer har betalt mva og avgifter.

Du må nok i tillegg vise kjøpekontrakt samt evt dokumentasjon på valutautførsel til selger.

Må nok skuffe deg der. Om du stjeler en båt i utlandet og betaler norske avgifter til Tollvesenet er de fornøyd men det er slett ikke godt nok for NOR, der må du ha full eierdokumentasjon tilbake til båten var ny og det må være offisielle dokumenter i original og bevitnet av en norsk honorærkonsul eller tilsvarende :smash: Ingen diskusjon der i gården.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Flott SW, her er du meget klar.

Jeg anser det som meget uheldig om norske fritidsbåteiere tror at det er en lettvint vei til NOR registrering.

Etter at vi i sommer fikk en åpning for at båter over 7 meter kan registreres i NOR, ser jeg ikke de åpenbare argumentene mot at disse båtene skal registreres i NOR.

Kan den ærbødige SW vennligs på ærbødig vis angi argumentene mot NOR registrering av fritidsbåter over 7 meter?

Link to post

Mnja på ærbødig vis, nei da vet jeg ikke ... :lol:

 

Jeg regner med at det i løpet av kort tid vil høre til sjeldenhetene at ikke hovedsegmentet av nye norske fritidsbåter blir registrert i NOR. Kostnaden når båten er ny er beskjeden og fordelen ved finansiering etc. er stor. Så det kommer nok.

 

Den store nøtten ligger i hva man da skal gjøre med ale eldre båter, som ikke er registrert, me nhvor eierne gjerne vil registrere -- etter hvert vil jo uregistrerte båter få et kjøpelyte og det vil muligens tvinge seg frem en løsning på dokumentasjonsspørsmålet som er til å leve med. Etter min ydmyke :rolleyes: oppfatning burde det være mulig, evt. med en forenklet kunngjøring, å få båter overført fra RSSR til NOR. Vi får se hva fremtiden bringer ad dette spørsmålet. KNBF har i alle fall tanker om det, vet jeg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...