siggipop Startet 14.August.2007 Del på Facebook Startet 14.August.2007 (redigert) Hei. Jeg har en innenbords 140 hk mercruiser bensin. ca 1985 mod. Pluggene mine sotes med tørr sot. Det jeg lurer på om det det kan være oljedamp som kommer inn i forgasserer og blander seg med luft/bensin. Det er en slange fra topplokket på motoren og til forgasseren/ gnistfangeren. Kan dette være tilfelle. Er usikker på når forrige eier skiftet olje, så det jeg tenker er at oljen kanskje fordamper mer nå enn da den var ny. eller er jeg helt på jordet. Hva annet kan det være? Kan jeg eventuelt ta bort denne slangen og blokkere hullet på topplokket? Er denne beregnet for å varme forgasseren på kalde dager? takker for svar. Det ryker litt (blå/grå) røyk, ikke så mye når motor går på tomgang. Går forresten lavere på tomgang når motor er varm, tomgangsskruen er helt inne for at den skal gå. begge Blandingsskruene har jeg 3 runder ute som det står i innstruksjonsboka. Skal sjekke spjellene i morgen.(har kun sett på øvre spjell tidligere.) Redigert 14.August.2007 av siggipop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Tørr sot høres ut som den for for mye bensin. Sjekk at ikke choken henger på når motor er varm også. Ta av flammedemper å se om spjeldet er åpent. (det nederste i forgasseren) Eksosen kan være sort også. Hadde det vært våt/blank sot på pluggen, så er det gjerne olje, men da hender det motoren ryker blått. Sitér dette innlegget Link to post
Chaparral Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Du har kansje for kalde pluggar som ikkje brenner reine, slangen er for veivhusventilasjonen, den har sikkert ein PCV ventil på ventildekselet, sjekk at denne virker. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 For mye bensin (forgasser/shoke) eller for kald motor(termostat). Eller rett og slett for mye småkjøring slik at soten ikke rekker brenne bort hver gang! Sitér dette innlegget Link to post
siggipop Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 hvis det er chokspjellet i bunn som henger seg, hva kan jeg gjøre for å ordne det? Sitér dette innlegget Link to post
siggipop Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Nå har jeg sjekket chokespjellene i bunn av forgasseren. de åpner seg kun ved gasspådrag, står ikke fullt oppe når motor er varm. Koplet bort gass stag og koplet choken helt ut(spjellene helt åpne) dette resulterte i at motoren gikk på alt for høyt turtall, så jeg kan ikke helt forstå at de skal være åpne når motoren er varm. Temperaturen på motoren er lav, så jeg tror termostaten er gåen(står i åpen stilling konstant.) Pluggene soter mundre når jeg lar den gå på ca 2000 omd ei stund. Men soter fortsatt. Er ikke Veivhusslangen, da jeg har koplet denne utenom, med samme resultat. Noen som har hatt problemer med sot pga termostaten? Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Chokespjellene sitter på toppen av forgasseren, aldri nederst. Setter du de nederste spjellene på vidt gap, så blir det det samme som å gi bånn gass. Ta en titt på denne siden for å få en innføring i tennplugg-analyse. http://www.4secondsflat.com/Spark_plug_reading.html Og denne gir deg en grei oversikt: http://www.4secondsflat.com/plug_chart.html Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
siggipop Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Jeg har fått tak i plugger hed høyere varmeverdi, håper det kan utgjøre forskjell. Får testet de i løpet av helgen. Regnet med det var spjellet på topp som var choke, men tidligere er var det (svartrøk) som skrev at jeg måtte sjekke spjellene nede. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Hvis du har kjørt motoren på tomgang/lavt turtall en stund før du sjekker pluggene, er det helt normalt at de er sotete. Det vil derfor ikke være noen vits i å "lese" pluggen hvis du har ligget i havnen å kjørt på tomgang.. Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
siggipop Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Har nå satt i plugger med høgere varmeverdi. Båten går ordentilg nå. justerte blandingsskruene inn en tanke og pluggene er nå lysere brune. Feilen lå nok i feil tennplugg type.(for lav varmeverdi) Takker for tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.