Jump to content

140 hk mercruiser bensin, sot på plugger

siggipop

Recommended Posts

Hei. Jeg har en innenbords 140 hk mercruiser bensin. ca 1985 mod.

Pluggene mine sotes med tørr sot. Det jeg lurer på om det det kan være oljedamp som kommer inn i forgasserer og blander seg med luft/bensin. Det er en slange fra topplokket på motoren og til forgasseren/ gnistfangeren.

Kan dette være tilfelle. Er usikker på når forrige eier skiftet olje, så det jeg tenker er at oljen kanskje fordamper mer nå enn da den var ny.

eller er jeg helt på jordet. Hva annet kan det være?

Kan jeg eventuelt ta bort denne slangen og blokkere hullet på topplokket? Er denne beregnet for å varme forgasseren på kalde dager?

takker for svar.

Det ryker litt (blå/grå) røyk, ikke så mye når motor går på tomgang. Går forresten lavere på tomgang når motor er varm, tomgangsskruen er helt inne for at den skal gå. begge Blandingsskruene har jeg 3 runder ute som det står i innstruksjonsboka.

Skal sjekke spjellene i morgen.(har kun sett på øvre spjell tidligere.)

Redigert av siggipop (see edit history)

Tørr sot høres ut som den for for mye bensin. Sjekk at ikke choken henger på når motor er varm også.

Ta av flammedemper å se om spjeldet er åpent. (det nederste i forgasseren)

Eksosen kan være sort også.

Hadde det vært våt/blank sot på pluggen, så er det gjerne olje, men da hender det motoren ryker blått.

Nå har jeg sjekket chokespjellene i bunn av forgasseren. de åpner seg kun ved gasspådrag, står ikke fullt oppe når motor er varm. Koplet bort gass stag og koplet choken helt ut(spjellene helt åpne) dette resulterte i at motoren gikk på alt for høyt turtall, så jeg kan ikke helt forstå at de skal være åpne når motoren er varm.

Temperaturen på motoren er lav, så jeg tror termostaten er gåen(står i åpen stilling konstant.)

Pluggene soter mundre når jeg lar den gå på ca 2000 omd ei stund. Men soter fortsatt.

Er ikke Veivhusslangen, da jeg har koplet denne utenom, med samme resultat.

Noen som har hatt problemer med sot pga termostaten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...