Jump to content

140 hk mercruiser bensin, sot på plugger


siggipop

Recommended Posts

Hei. Jeg har en innenbords 140 hk mercruiser bensin. ca 1985 mod.

Pluggene mine sotes med tørr sot. Det jeg lurer på om det det kan være oljedamp som kommer inn i forgasserer og blander seg med luft/bensin. Det er en slange fra topplokket på motoren og til forgasseren/ gnistfangeren.

Kan dette være tilfelle. Er usikker på når forrige eier skiftet olje, så det jeg tenker er at oljen kanskje fordamper mer nå enn da den var ny.

 

eller er jeg helt på jordet. Hva annet kan det være?

 

Kan jeg eventuelt ta bort denne slangen og blokkere hullet på topplokket? Er denne beregnet for å varme forgasseren på kalde dager?

 

takker for svar.

 

Det ryker litt (blå/grå) røyk, ikke så mye når motor går på tomgang. Går forresten lavere på tomgang når motor er varm, tomgangsskruen er helt inne for at den skal gå. begge Blandingsskruene har jeg 3 runder ute som det står i innstruksjonsboka.

 

Skal sjekke spjellene i morgen.(har kun sett på øvre spjell tidligere.)

Edited by siggipop (see edit history)
Link to post

Tørr sot høres ut som den for for mye bensin. Sjekk at ikke choken henger på når motor er varm også.

Ta av flammedemper å se om spjeldet er åpent. (det nederste i forgasseren)

Eksosen kan være sort også.

Hadde det vært våt/blank sot på pluggen, så er det gjerne olje, men da hender det motoren ryker blått.

Link to post

Nå har jeg sjekket chokespjellene i bunn av forgasseren. de åpner seg kun ved gasspådrag, står ikke fullt oppe når motor er varm. Koplet bort gass stag og koplet choken helt ut(spjellene helt åpne) dette resulterte i at motoren gikk på alt for høyt turtall, så jeg kan ikke helt forstå at de skal være åpne når motoren er varm.

Temperaturen på motoren er lav, så jeg tror termostaten er gåen(står i åpen stilling konstant.)

Pluggene soter mundre når jeg lar den gå på ca 2000 omd ei stund. Men soter fortsatt.

Er ikke Veivhusslangen, da jeg har koplet denne utenom, med samme resultat.

 

Noen som har hatt problemer med sot pga termostaten?

Link to post

Jeg har fått tak i plugger hed høyere varmeverdi, håper det kan utgjøre forskjell. Får testet de i løpet av helgen.

Regnet med det var spjellet på topp som var choke, men tidligere er var det (svartrøk) som skrev at jeg måtte sjekke spjellene nede.

Link to post

Hvis du har kjørt motoren på tomgang/lavt turtall en stund før du sjekker pluggene, er det helt normalt at de er sotete.

 

Det vil derfor ikke være noen vits i å "lese" pluggen hvis du har ligget i havnen å kjørt på tomgang..

 

Ketil.

Link to post

Har nå satt i plugger med høgere varmeverdi. Båten går ordentilg nå. justerte blandingsskruene inn en tanke og pluggene er nå lysere brune.

Feilen lå nok i feil tennplugg type.(for lav varmeverdi)

 

Takker for tilbakemeldinger.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...