Jump to content

"Bromlelyder" fra Bravo IIIX


880

Recommended Posts

Har ikke erfaring med drev, kun 22 timer. Ny motor og nytt drev. Liker å leke meg med tilting av drev og flaps for å se hva som gir best fart i forhold til trimming. Opplever at det kommer en during fra det jeg tror er drevet/akterspeilet. Denne lyden merkes som vibrsjoner/brumming og minsker/øker med fart, tilting opp/ned. Kan tilte opp/ned og lyden øker, ved litt tilting tilbake minsker lyden.

Er dette normalt eller bør jeg oppsøke en doktor..........

 

Når motor motor ble montert ble avrettin sjekket og dobbeltsjekket med flere dager mellomrom uten avik.

Selv om ulyden tiltar i noen tilfeller jobber motor lettere og farten øker...

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Helt normalt. Når du trimmer drevet/baugen opp så vil propellen begynne å suge luft. Fortsetter du vil til slutt motoren ruse opp og farten avta.

På full fart går det best når baugen er trimmet så høyt som mulig uten at propeller får for mye luft. Båten kan bli litt spretten i høy sjø....

Link to post

Mitt Bravo 3X "brommer" også når det er tiltet helt inn og når jeg tar det ut igjen blir lyden mindre, men går jeg for langt ut så begynner propellen å spinne. Man finner fort den posisjonen som er best etter litt testing

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 8 months later...
Har ikke erfaring med drev, kun 22 timer. Ny motor og nytt drev. Liker å leke meg med tilting av drev og flaps for å se hva som gir best fart i forhold til trimming. Opplever at det kommer en during fra det jeg tror er drevet/akterspeilet. Denne lyden merkes som vibrsjoner/brumming og minsker/øker med fart, tilting opp/ned. Kan tilte opp/ned og lyden øker, ved litt tilting tilbake minsker lyden.

Er dette normalt eller bør jeg oppsøke en doktor..........

 

Dette er helt normalt. men etter at eg monterte proppelene riktig så ble brummingen laver og mindre vibrasjon, og eg oppnådde høyere turtal.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...