Jump to content

Wichmann 3ACA


Sleipner93

Recommended Posts

Sprøe meg tenker nok noen nå! :lol:

 

Grunnen for at jeg egentlig lurer er for om noen år vil jeg kjøpe meg en treskøyte på rundt 40 - 50 fot. Mitt største problem er at jeg ikke vil ha moderne motorer slik som Volvo, Caterpillar, Detroit osv. Jeg vil ha en god gammel diesel motor. Jeg ser lite båter som har semi-diesel (som jeg mest ville ønske) og jeg lurer også på hvor man kan få kjøpt noe slikt isåfall? Men jeg ser disse Wichmann 3 og 4 cyl til salgs rundt omkring og kanskje må det bli noe sånt om noen år. Men som sagt kanskje noen kan ha litt informarsjon om disse motorene?

 

Jeg vet at i Poseidon I står det en Wichmann 5DCT på 375hk? Men 5 cyl blir nok litt for meget eftersom jeg vil ha den rette "dunk-dunk" lyden. Får man det av en 3ACA?

Link to post
Share on other sites

Får man det av en 3ACA?
Det kommer jo an på øret som hører men mine ører liker absolutt best lyden av 3 sylindre, helst semidiesel ...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av undertegnede og en Wichmann 9AXAG, ca 4000Hk. Hadde to av dem på forrige båten jeg var maskinist på, beste maskinene jeg har jobbet med. AXAG ble også levert med 10 sylindre men de er det ikke mange av.

Dette var kansje litt OT, men Wichmann er flotte maskiner.

fjord_10939.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvordan løsner man toppskruene på den motoren da :wink: ?

Muttrene på toppdekslene løses med hydraulisk verktøy. Fire jekker skrues ned på toppen av skruene, boltene strekkes så slik at muttrene slipper taket. Muttrene blir da helt løse og muttrene åpnes noen tørn med en bitte liten dor. Det er en liten åpning i jekken og doren settes inn i hullene som er nederst på muttrene. Å ta av en topp på disse maskiene tar ikke mer en en halvtime. Brennstoffrør, kjølevannsrøret ut oppe dekselet og de fire muttrene som holder toppen.

fjord_10935.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at ikkje Wichmann er enkle motorer, men delene er dyre, meget dyre. Type AX- motorer er digre, 300 mm boring, levert i 4-10 (ikkje 8) sylindrer. 1000-5000 hk. Produsert frå 1969-1987. 10AXAG er levert i 10 eksemplar. Åtte av dem står i "Normand Draupne" og "Norman Mjølne". Desse skuten har atså 4x 4500 hk. Rederiet Eidesvik, motretre 2 stk 10AXAG, i ein av deres skip, men desse var 5000hk kvar.

 

Men nok om det, tilbake til skøytemotorer. Å få tak i Wichmann glødehodemotorer er så godt som umulig, deler er enda verre. To sylindra motor kan ein berre glemme, då det var få som vart laga, iforhold til ein sylindra, og idag er der 2-3 stykker igjen i norge.

 

Når det gjeld nevnte AC, ACA eller ACAT- motorer, er desse laga i 2-9 sylindrer. 160-1450 hk, i tidsrommet 1951-1975. Sylindrediameter 280mm. 2AC, vart laga i ca 20 ex. og det finnes noen få igjen i dag, den eine står i "Sørhavn". AC motoren er det ein kan kalle usliteleg, kjempekjekk motor, fin roleg gange 350 r/min på full fart, og kjekk å skru på. Tilslutt vil eg nevne DC modellen som og er benevnt med DCT samt DM og DMG. Sylinderdiameter 200 mm, levert i 2-6 sylindrer. 90-500 hk. Kjekk liten motor, men ikkje så slitesterk som AC. "Barodd 1" heiv nettopp ut ein slik motor (4DC) i Notodden.

 

Skulle eg absolutt ha gromlyd i ei skøyte, ville eg tatt ein tur til skipsopphuggeren i Grenaa i Danmark, kjøpt ein Callesen CO427 på 180 HK. Fantastisk motor. http://www.fornaes.dk/dansk/skibsophug.htm

 

Link til MS "Sjødis" som har ein Callesen, lenger nede på sida finn ein lydfiler. http://www.nesvaag-motormuseum.no/

 

Ein annan motor med fin lyd er Gardner, må berre oppleves.

Redigert av Rolfsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...