Jump to content

Power IL ankerwinch - montere fjernstyring


MS Victoria

Recommended Posts

Jeg er den lykkelige eier av en båt med en Power IL ankerwinch type Captain 1000w med vanlig styring fra dashbordet. På min forrige båt hadde jeg tilsvarende men i tillegg med radio-fjernstyring, og det ble jeg vant til. Har derfor planer om å tilleggsmontere slik fjernstyring på den nye båten. Har i IL sin brosjyre sett at det kan se ut som om alle  disse winchene er forberedt med et støpsel for tilkopling av fjernstyrings-releet. Er det noen som har erfaring med slik tilleggsmontering som kan bekrefte dette ?. Det elektriske opplegget på min båt er godt skjult slik at jeg håper evt. at tilkoplingsstøpselet evt ligger  en plass jeg kan finne det. (Tips om hvor dettekan befinne seg mottas med takk)

Link to post
Share on other sites

Jeg er den lykkelige eier av en båt med en Power IL ankerwinch type Captain 1000w med vanlig styring fra dashbordet. På min forrige båt hadde jeg tilsvarende men i tillegg med radio-fjernstyring, og det ble jeg vant til. Har derfor planer om å tilleggsmontere slik fjernstyring på den nye båten. Har i IL sin brosjyre sett at det kan se ut som om alle  disse winchene er forberedt med et støpsel for tilkopling av fjernstyrings-releet. Er det noen som har erfaring med slik tilleggsmontering som kan bekrefte dette ?. Det elektriske opplegget på min båt er godt skjult slik at jeg håper evt. at tilkoplingsstøpselet evt ligger  en plass jeg kan finne det. (Tips om hvor dettekan befinne seg mottas med takk)

Hei.

Ettermonterte fjernstyring på min vinsj, lik din og det er som du sier at det er bare å plugge inn i den kontakten som ligger klar. Montere radioboksen et sted i nærheten og alt skal virke.

Forbehold om at din vinsj er av nyere dato. Min vinsj er fra 2001

Link to post
Share on other sites

På IL Captain er det veldig enkelt å styre vinsjen via fjernkontroll. Ingen krav til at det skal være IL sin egen. Det kan like gjerne være Engbo sin styring. Personlig ville jeg ikke valgt noen av dem. De er begge store, klumpete og dyre.

 

Jeg har min styring via alarmen. Da har jeg en nøkkelring slik man har til bilen. 4 knapper. En stor er alarm av og på. 3 mindre er anker ut, anker sakte opp og anker raskt opp. Men det er da umulig på en IL Captain å kjøre ankeret sent opp kan du si. Den har jo bare ut og kjapt inn. Det er riktig det, men den trådløse fjernkontrollen pulser motorreleet. Da går den pent og rolig opp. Holder jeg sakte knappen inne mange sekunder i strekk, blir pulsingen raskere og ankeret går raskere opp. Enda raskere ved å bytte til anker raskt opp knappen.

 

Releet til IL er av en kraftig type. Samtidig bruker man pulsingen/lav fart ved liten belastning, så slitasjen på releet er minimal. Ekstra slitasjen på motor er neglisjerbar.

 

Resultatet er at jeg har en trådløs vinsj som gjør akkurat som jeg vil. Slippe ut 5 cm eller stramme opp 10 cm eller stramme opp 20 meter fort som fy. Alt går som en lek. Her har jeg cm-kontroll. Veldig greit å stå på land og stramme opp i etterkant.

 

Alt som kreves er en 12V puls inn på 2 pinner på releet. 1 pinne for ut og en pinne for inn alt etter som. Du kan t.o.m. koble styringen direkte inn på ankervinsjbryteren på dashbordet om det passer bedre.

 

Alarmen heter BoatGard og gir deg trådløs styring og alarm med startsperre til litt mer enn prisen på en trådløsenhet. Vil du ikke ha alarm, kan en trådløs enhet fra f.eks Claes Ohlsson gjøre nytten. (antar at de har slike ting  der  :smiley: )

 

 

Lotus  

 

Trådløsenheten er utrolig enkel å koble til. Den har 2 ledninger inn. 12V + og minus. 2 ledninger ut. 12V+ til releet og 12v+ til releet en gang til (anker opp og anker ned) Hvis en forhandler plundrer med slike enkle ting, ville jeg uroe meg stort over kompetansenivået.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...