Jump to content

Ekstrem båt med turbinjet motor


morgull

Recommended Posts

Råe saker!

Utrolig hva man kan få til med en gammel helikopterturbin, ett gammelt skrog og litt pågangsmot... :cheers:

Lurer på om det er noen slitne dyser eller hull i brennkammeret der da den ikke likte seg noe særlig på tomgang...

 

Ingen fare med røyken da JET A-1 er tilnærmet lik parafin som er like (u)farlig som diesel.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det så ut til å være vannjet. Men hvor5dan drever man ned en turbin med det vannvittige turtallet?

 

Joda310

 

I dette tilfellet har han nok brukt en helt standard gammel helikopterturbin som har nedgiret aklsel via girkasse.

 

Er ikke så flink til å forklare, men det er to måter å få effekt ut av en turbin via aksel.

 

1: Direkte drift, nedgiret kraftig fra turbines aksel. Typisk fra 30-50.000 o/min ned til rotorhastighet på 4-600 o/min

 

2: In direkte drift, hvor turbinen "blåser" på et turbinhjul nr.2 som igjen driver girkassen. Dette er også benyttet på turboprop.

 

Jeg tipper at denne båten bruker alt. 2

 

Her er en av mine turbiner :crazy:

 

img_0351.jpg

 

Den lille har 4,5 kg skyv ved 195.000 o/min og veier ca 650 gram

Den store skyver 17 kg ved 118.000 o/min og veier ca 1,3 kg. Fuel forbruket er henholdsvis 2 og 6,5 dl/ min på fullt.

 

 

Den store sitter for tiden i denne..

 

_dsc4802.jpg

 

_dsc4860.jpg

 

Er du interessert i turbiner og fly kan du ta en kikk her

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Anekdote: Dansk TV2 har netop i dag fortalt om en dansker, der har monteret en turbine af ovennævnte type (den store med 17 kg's kraft) på en almindelig cykel. Rigtig gode billeder af et absurd transportmiddel, der kører over 100 km/timen....

 

Se om cyklen her: http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AI...VISEN/108070876

 

 

Dansken

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ikke komersielt, men man får kjøpt varianter til turboprop eller helikopter med effektuttak på aksel via girkasse. Å koble en generator til akselen burde være mulig.

Spørs om naboene hadde holdt ut med lyden, dog... :nonod:

 

Komplett installasjon på 2,65 kg som yter 8 hk. Ikke galt det..

 

 

Power: 6kw (8hp) @ 7,000 gearbox rpm

Diameter: 90mm (3.5in) core engine

Length: 430mm (17in)

Engine Weight: 2300g (5lbs)

Ancillaries Weight: 350g (12.3oz)

Gearbox RPM range: 1100 - 7000 RPM

 

22.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...