Jump to content

Volvo "bussmotor"


Majali

Recommended Posts

Hei igjen, regner med at det kommer mange kloke og ikke fullt så kloke spørsmål fra denne kanten utover...

 

Nå lurer jeg på følgende:

 

I en båt jeg vurderer er det satt inn 2 stk volvomotorer på ca 120 hk ,turbodiesel. Eier visste at disse av marinisert fra to busser.

Men, det er montert rørkjøling! Dvs det er 2" rør i en slynge på mange meter pr motor.

Er dette en akseptert metode.? Har hørt at i andre nordiske land er dette vanlig.

 

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

De fleste livbåter har denne type kjøling, rør som ligger utenpå skroget som kjølevannet sirkulerer i. Det negative er at bunnstoff på rørene og groe nedsetter kjøleeffekten ganske mye. På livbåter er jo ikke dette er problem siden de tilbringer så og si hele sitt liv på land/ på dekk på en båt.

Link to post
Share on other sites

Ja, vil nok tro at selve teknikken er veldig enkel og pålitelig

 

Så da er det vel dimensjoneringen som avgjør om det virker fint.

Bunnstoff må nok til da det er stålrør og ikke kopper som på de små annleggene..

 

Må nok underå se litt på lengder osv...

Takk for svar igjen.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Siden det er 2X120 hk i denne båten så er det vel meningen at den skal oppnå en viss hastighet? Her vil vel rørslyngene under båten virke negativt inn på hastigheten?

 

Systemet er vel også noe sårbart ved kollisjon/treff av gjenstander i sjøen. En trestokk eller annen større gjenstand i sjøen kan vel rive bra i rørene ved et treff?

Link to post
Share on other sites

Tror neppe rørsløyfen vil hefte nevneverdig på farten, med mindre det er snakk om store hastigheter. (og det blir det vel neppe med to bussmotorer på 120 HK)

 

De fleste yrkesfiskerne har rørkjøling og med tørr eksos på sine motorer, driftsikkert og lite påvirket av frost (som ved våt eksos)! Driftsikkert og mindre mulighet for tæring og tilstopping som på varmevekslere.

 

På MD70 motoren til Volvo trenges følgende "isenkram" foruten selve rørsløyfen som forresten oftest består av en bronselegering.

 

http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schem...E%20%20MD70.pdf

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med rørkjøling er at de har en tendens til å gå "kaldt" på lave turtall og gå varme ved høy belastning. Rørkjølingen er ofte dimensjonert for marsjfart eller en forhåndsvalgt belastning.

 

Videre krever denne installasjonen kjølevannskift-intervaller for at kjølesystemet skal være effektivt.

Dersom installasjonen er noen år gammel, kan det sette seg korrosjon i rørene som hindrer effektiv sirkulasjon og til slutt tette rørene. Dette kan sjekkes ved å f.eks. gjennomspyle rørene med en vannslange.

 

"... det er 2" rør i en slynge på mange meter pr motor" ;

Sjekk også at motoren ikke går varm ved lave turtall pga dårlig sirkulasjon (for svak vannpumpe). Det skal være godt trykk i systemet for at kjølevannet skal sirkulere gjennom mange meter rør som i tillegg er lagt i buer under skroget. Går båten mye på tomgang ved f.eks dorging, er det ikke sikkert du får høyt nok trykk.

 

Rørkjøling kan være effektivt på lav-turtallsmotorer som går mye "på midten" av turtallsregisteret, men kan også som nevnt ha noen driftmessige ulemper som først fremkommer etter noen år.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt mer info om kjølesløyfe (keel cooling)!

 

http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html

 

At rørkjøling er basert på forutbestemte belastninger av marinemotorer i større grad en ordinære varmevekslere, har jeg ingen tro på!

Går utfra at en dimensjonerer denne etter maks motorbelastnig og at termostaten i motoren gjør jobben sin, Phoebe!

 

Problemet med høy temperatur er ikke ukjent på konvensjonelle vekslere (har jeg hørt :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Alle Sabb sine "gamle" egenbygde motorer levertes vel neste som standard med rørkjøling. Har det på min og det finnes ingen problemer med det. Og så slipper du å ha ein dråpe med saltvann i systemet og derav mindre korrosjon. Vil si at det er ein fordel snarere enn ein ulempe.

 

Sleipner forhander rørkjølere under framdrift/motorkjøling for ev. meir infor om konseptet.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...