Majali Startet 14.August.2007 Del på Facebook Startet 14.August.2007 Hei igjen, regner med at det kommer mange kloke og ikke fullt så kloke spørsmål fra denne kanten utover... Nå lurer jeg på følgende: I en båt jeg vurderer er det satt inn 2 stk volvomotorer på ca 120 hk ,turbodiesel. Eier visste at disse av marinisert fra to busser. Men, det er montert rørkjøling! Dvs det er 2" rør i en slynge på mange meter pr motor. Er dette en akseptert metode.? Har hørt at i andre nordiske land er dette vanlig. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 De fleste livbåter har denne type kjøling, rør som ligger utenpå skroget som kjølevannet sirkulerer i. Det negative er at bunnstoff på rørene og groe nedsetter kjøleeffekten ganske mye. På livbåter er jo ikke dette er problem siden de tilbringer så og si hele sitt liv på land/ på dekk på en båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 Dette er en kjøling som har vært brukt på mange trebåter oppgjennom årene. Enkel og grei løsning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 14.August.2007 Del på Facebook Svart 14.August.2007 ..og bunnsmøring skal IKKE på disse røra. ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Er røret tilstrekkelig dimensjonert er heller ikke bunnstoff noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Ja, vil nok tro at selve teknikken er veldig enkel og pålitelig Så da er det vel dimensjoneringen som avgjør om det virker fint. Bunnstoff må nok til da det er stålrør og ikke kopper som på de små annleggene.. Må nok underå se litt på lengder osv... Takk for svar igjen. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Siden det er 2X120 hk i denne båten så er det vel meningen at den skal oppnå en viss hastighet? Her vil vel rørslyngene under båten virke negativt inn på hastigheten? Systemet er vel også noe sårbart ved kollisjon/treff av gjenstander i sjøen. En trestokk eller annen større gjenstand i sjøen kan vel rive bra i rørene ved et treff? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Tror neppe rørsløyfen vil hefte nevneverdig på farten, med mindre det er snakk om store hastigheter. (og det blir det vel neppe med to bussmotorer på 120 HK) De fleste yrkesfiskerne har rørkjøling og med tørr eksos på sine motorer, driftsikkert og lite påvirket av frost (som ved våt eksos)! Driftsikkert og mindre mulighet for tæring og tilstopping som på varmevekslere. På MD70 motoren til Volvo trenges følgende "isenkram" foruten selve rørsløyfen som forresten oftest består av en bronselegering. http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schem...E%20%20MD70.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Rørkjøling er ikke noe problem å veldig praktiskt! Har det på min lille trebåt å far har det på sin skøyte på 50fot. Tror det er noe med at visst båten skal gå så mye fortere enn 9 knop er ikke rørkjøling anbefalt? Redigert 15.August.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Min erfaring med rørkjøling er at de har en tendens til å gå "kaldt" på lave turtall og gå varme ved høy belastning. Rørkjølingen er ofte dimensjonert for marsjfart eller en forhåndsvalgt belastning. Videre krever denne installasjonen kjølevannskift-intervaller for at kjølesystemet skal være effektivt. Dersom installasjonen er noen år gammel, kan det sette seg korrosjon i rørene som hindrer effektiv sirkulasjon og til slutt tette rørene. Dette kan sjekkes ved å f.eks. gjennomspyle rørene med en vannslange. "... det er 2" rør i en slynge på mange meter pr motor" ; Sjekk også at motoren ikke går varm ved lave turtall pga dårlig sirkulasjon (for svak vannpumpe). Det skal være godt trykk i systemet for at kjølevannet skal sirkulere gjennom mange meter rør som i tillegg er lagt i buer under skroget. Går båten mye på tomgang ved f.eks dorging, er det ikke sikkert du får høyt nok trykk. Rørkjøling kan være effektivt på lav-turtallsmotorer som går mye "på midten" av turtallsregisteret, men kan også som nevnt ha noen driftmessige ulemper som først fremkommer etter noen år. Redigert 15.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Litt mer info om kjølesløyfe (keel cooling)! http://www.flagshipmarine.com/keelcool.html At rørkjøling er basert på forutbestemte belastninger av marinemotorer i større grad en ordinære varmevekslere, har jeg ingen tro på! Går utfra at en dimensjonerer denne etter maks motorbelastnig og at termostaten i motoren gjør jobben sin, Phoebe! Problemet med høy temperatur er ikke ukjent på konvensjonelle vekslere (har jeg hørt ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Alle Sabb sine "gamle" egenbygde motorer levertes vel neste som standard med rørkjøling. Har det på min og det finnes ingen problemer med det. Og så slipper du å ha ein dråpe med saltvann i systemet og derav mindre korrosjon. Vil si at det er ein fordel snarere enn ein ulempe. Sleipner forhander rørkjølere under framdrift/motorkjøling for ev. meir infor om konseptet. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Noen som vet dimensjon på rørsløyfe til min Bmc på 60 hk? Eller har forlsag på dimensjonering Har litt lyst på dette da båten skal ligge ute året rundt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.