Jump to content

Test av elektronisk sjøkart


bliss X

Recommended Posts

Det svenske bladet Västpricken har nylig kommet ut med en test av elektroniske sjøkart. De har tatt for seg tre områder i Sverige og sett på kartkvaliteten for Bluechart, C-map, Navionics og BlueNav. Ikke uventet har de funnet at kvaliteten fra hver leverandør varierer mye fra sted til sted slik at f.eks BlueChart kan være det beste et sted, mens C-map er best på et annet sted. Sammenlagt kommer C-map best ut.

 

Artikkelen tar også for seg hvor gode de forsjellige kartene er å lese ved forsjellig zooming osv. En fin artikkel for dem som er opptatt av elektroniske kart.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvilke tre områder er det de har sammenlignet? Er jo spesielt interessert i kysten fra grensen og ned mot Göteborg. Og det bladet, er det å få kjøpt her, hos Narvesen kanskje? Og de skulle vel ikke ha en nettutgave?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bladet ugies av Väskustkretsen, Svenska Kryssarklubben (der du, Lars absolutt burde være medlem  :nono:). Tror ikke det er å få kjøpt.

 

Områdene de tar for seg er følgende:

 

1) Skalla-Mønster søder om Onsala

2) Alvø-Persholmen vest om Bovallstrand

3) Syd om Gluppø

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvilke tre områder er det de har sammenlignet? Er jo spesielt interessert i kysten fra grensen og ned mot Göteborg. Og det bladet, er det å få kjøpt her, hos Narvesen kanskje? Og de skulle vel ikke ha en nettutgave?

 

Lars H.

Bladet er som sagt Västpricken, som er medlemsblad för Västkustkretsen av SXK !

har aldrig sett det bladet ute i handeln, bara huvudbladet, På Kryss !

 

Områdena som jämföres er som Lasse skriver ovan!

 

han har tagit ut tre olike områden med lite olika karaktär!

 

Ove Thorin er författare til artikkeln, han har hållt på ganska länge med elektoniska

sjökart o skriver ofta svar på   http://www.sxk.se/tekniska/forum/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bladet ugies av Väskustkretsen, Svenska Kryssarklubben (der du, Lars absolutt burde være medlem

Hei.

 

Jo, jeg har tenkt på det. Men som snart pensjonist og med en skremmende pensjonsmelding som skal legges frem imorgen, hadde jeg nå heller tenkt å melde meg ut av noen foreninger for å spare noen kroner. Er medlem i:

 

Son Båtforening

KNBF

Kystpatruljen

Sjøassistanse

NAF

NITO

Norsk Oljepioner Klubb

Norsk Oljemuseums Venner

Kennelklubben

Norsk Retrieverklubb

Seniorklubben

Motorklubben på jobben

 

Men, SXK har jo en bra vimpel da? Har forresten en Maxiklubb vimpel, ble utnevnt til uoffisielt medlem etter å ha ligget midt i klyngen av Maxibåter flere pinsetreff på rad i Sandspollen. Ble ropt på land en pinseaften og fikk vimpelen høytidelig overbrakt til stor applaus!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Håper jeg ikke terger på meg mange nå, men brukes ikke c-map av alle i Nordsjøen og mer eller mindre hele handelsflåten? Er det ikke naturlig å tro at de som benytter kartsystemer i proffesjonell sammenheng har størst påvirkning på kartkvalitet både ovenfor myndigheter og kartprodusenter?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Håper jeg ikke terger på meg mange nå, men brukes ikke c-map av alle i Nordsjøen og mer eller mindre hele handelsflåten? Er det ikke naturlig å tro at de som benytter kartsystemer i proffesjonell sammenheng har størst påvirkning på kartkvalitet både ovenfor myndigheter og kartprodusenter?

Mener å huske at C-map finnes i flere versjoner....

Den proffe versjonen brukes av marine, handelsflåte, NSSR osv. og de er DYRE!! Og nøyaktige, med automatisk retting osv.

Så finnes det mange som bruker kopierte versjoner (med variabel nøyaktighet) og som man bør oppdatere sjøl. Nøyaktighet og presentasjon varierer sterkt med hvilket PROGRAM og maskin man kjører på. (Til sist kommer kvalitet på skjerm osv.) (Korriger meg den som VET at jeg tar feil.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at C-map finnes i flere versjoner....

Ja, det stemmer. Gå til C-map siden, http://c-map.no/products.asp så ser du det selv. Ellers er det de samme grunndata som brukes enten det lages en CD for bruk ombord på en rutebåt, som når det lages en NT+ brikke til min kartplotter. Og obs., når jeg sier C-map mener jeg digitale KART, IKKE kartprogrammet på PC'en, eller plotteren som viser og bruker kartet.

 

"Så finnes det mange som bruker kopierte versjoner  " Slike versjoner tror jeg en forbigår i stillhet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...