Jump to content

Lensepumpe hos maritim.no, erfaringer ?


Wolfen

Recommended Posts

Nå er båten min "nesten" tett (24 fot skorgenes) og jeg skal nå "sikre" båten med 2 nivåbrytere på forskjellig nivå.

Bak skal jeg ha en nesten i bunn og backup pumpa rett foran motor og montert litt høyere i tilfelle pumpen bak ikke har startet.

 

Så til spørsmålet.. HAR noen av dere erfaring med denne nivåbryteren fra maritime.

Nivåbryter fra marine.no

 

 

802235.jpg

 

 

Hvilke pumper anbefaler dere til denne bryteren.. evt. andre gode løsninger.

 

LensePumper hos marine.no

Link to post
Share on other sites

Det som jeg mener er det beste er pumper med innebygd nivå bryter, disse fungerer på at når pumpa for motstand (vann da altså) så pumper den det ut. Den tester om det er motstand hvert 2 eller 3 minutt. Har en slik i min båt bak og en biltema pumpa litt lenger foran so forøvrig røyk igår! :discuss: Nå lekker min båt noe forferdelig men det skal jeg ordne til høsten da:wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med den nivåbryteren som du viser link til, men jeg kjøpte Rule Echo Switch hos Maritim. Denne fungerer utmerket. Jeg har denne som backup, dersom første pumpa skulle svikte. Som første pumpe har jeg en "elektrisk" bryter som slår seg på dersom de to polene kommer i kontakt med vann. Vet ikke hvor denne er kjøpt, siden den ble levert av skipseletrikeren som installerte det eletriske anlegget etter at båten vår sank.

 

Båten vår gikk ned i vår pga lensesystemet ombord. Jeg hadde da en 220v pumpe (fra Biltema) som hadde jordfeil og sluttet og virke. Båten tok inn ganske mye vann, og dette ble sjebnevangert. Nå har vi installert ett automatisk anlegg med redundans ombord, så nå er jeg så trygg jeg kan bli...

Link to post
Share on other sites

pumper med innebygd nivå bryter, disse fungerer på at når pumpa for motstand (vann da altså) så pumper den det ut. Den tester om det er motstand hvert 2 eller 3 minutt.

 

Om en slik pumpe starter hvert 2. minutt gjennom hele året, gir dette ca. 260000 starter. Selv om strømforbruket er svært lite over kort tid ( 5 sek.?), gir dette over tid et anseelig forbruk. Det var to slike pumper i min båt da jeg kjøpte den og disse ble kjapt skiftet ut med pumper med separate flottører.

Link to post
Share on other sites

Det som jeg mener er det beste er pumper med innebygd nivå bryter, disse fungerer på at når pumpa for motstand (vann da altså) så pumper den det ut. Den tester om det er motstand hvert 2 eller 3 minutt.

 

Slik har jeg også! de er de beste pumpene uansett!

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Om en slik pumpe starter hvert 2. minutt gjennom hele året, gir dette ca. 260000 starter. Selv om strømforbruket er svært lite over kort tid ( 5 sek.?), gir dette over tid et anseelig forbruk. Det var to slike pumper i min båt da jeg kjøpte den og disse ble kjapt skiftet ut med pumper med separate flottører.

 

Javel, de bruker minimalt med strøm men selvfølgelig noe, men har du en trebåt så passer du litt på båten å ikke lar den ligge i 1 år! :discuss: Og er ute å kjører å da lades batteriene, jeg kan ikke skjønne hva dette skal være noe problem med, og de pumpene duger!

Link to post
Share on other sites

Båten vår gikk ned i vår pga lensesystemet ombord. Jeg hadde da en 220v pumpe (fra Biltema) som hadde jordfeil og sluttet og virke. Båten tok inn ganske mye vann, og dette ble sjebnevangert. Nå har vi installert ett automatisk anlegg med redundans ombord, så nå er jeg så trygg jeg kan bli...

ØØøuyyyyhhhhh. Gamle kjente jo!

Skøyta deres har blitt veldig fin etter at deres fikset den :-) Flott skute. Takk for fine dager i Havstensund.

 

Ang nivåbryteren står det at den starter med 14 cm vann, men ikke når den stopper. Og jeg ville heller hatt 14 cm vann i bunnen enn at båten går ned

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...