Jump to content

Propellvalg Fairline Phantom 37


kito

Recommended Posts

Hei, :seeya:

 

Trenger litt råd vedrørende valg av propeller på min båt. Da jeg skal til å betale for to nye propeller som ikke er billige er det greit å sjekke litt først. Båten er en Fairline Phantom 37 med TAMD 63 motorer på 318hk hver. Pr i dag sitter det 2 stk 21"x24" x 4 DAR 73 Aquafoil propeller på båten. Jeg synes at de gir litt lavt max turtall (2700RPM) og den sliter litt ved tung last med å komme opp i plan, spesiellt når det er varmt. Jeg har av produsenten av propellene (Teignbridge) blitt anbefalt 21"x22 1/2" x 5 DAR 105 Aquafoil.

 

Noen som har kommentarer eller synspunkter på dette?

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Det er en mulighet, men det jeg lurte på er mere om jeg vil oppnå den ønskede effekt med denne endringen av propell. Det er jo klart at hvis man reduserer stigning så vil man få et høyere turtall, men jeg skjønner ikke helt hvilken effekt man oppnår med å redusere stigning og samtidig øke antallet propellblader fra 4 til 5.

 

MVH

Kito

Redigert av kito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er flere faktorer som spiller inn på hva som passer båten best. Bladareal er også en faktor i tillegg til diameter, stigning og antall blader. Flere blader bør ikke gi en mer effektiv propell. En med færre blader kan være vel så effektiv, men kan ofte støye mer.

For å få mer info om hva som passer din båt best så kan du f.eks ringe Sleipner Motor 603000060. De har lang erfaring med propellere til ulike båttyper. På din båttype hvor Teinbridge anbefaler 22" dia vil jeg nok også tro at du trenger stort bladareal. At de anbefaler litt mindre stigning vil som du sier resultere i høyere turtall med samme type propell (4 blad 22"). Hvordan slipp blir er også noen man må ta med i beregningen. Hør med Sleipner (be om en propellekspert) så får du vite mer. De har også andre typer propellere en de som står avbildet i katalogen såvidt meg bekjent.

Link to post
Share on other sites

skjønner ikke helt hvilken effekt man oppnår med å redusere stigning og samtidig øke antallet propellblader fra 4 til 5.
Du mener at summen vil bli null?

Gevinsten ved flere blader er at økt areal minsker belastningen pr kvadratcentimeter. Propellen blir mer effektiv med mindre slipp. Best vil det være å øke diameteren istedet, med her er det begrenset av plassen.

Mindre stigning og større areal vil gi lavere fart, men mer skyvekraft.

 

5-bladere på Windy:

windy.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at det umulig å svare på om ønsket effekt vil oppnås med dette uten at en kjenner alle detaljer om båten, turtall og gerreduskjon...Det er geraet som avgjør hvor mye et par tommer på stigningen gjør med båten..... Det er en vesens forskjell om en 1,5, 2 eller 2,5 i reduksjon... men jeg vil anta at har noe i mellom 1,5 og 2 i reduskjon siden du i dag har enn 21x24 propell om båten veier rundt 10 tonn

 

Når det gjelder forskjellen i antall blader og stigning så utgjør dette vanligvis det som du skisseres her... en reduskjon i stiging på rundt 1,5 til to tommer for en båt med gearreduskjon ca. 1,6... Dette er bergent for forskjellen mellom 3 og 4 blader... så jeg tror ikke det som Teignbridge er så bort i natten

 

Hva gjør båten av fart da... rundt 25 knop eller så...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mindre stigning og større areal vil gi lavere fart, men mer skyvekraft.

 

Hei,

Noe lavere fart men mere skyvekraft er det jeg er ute etter :smiley:

De som har beregnet dette for meg indikerer en økning på ca 100RPM på max. Jeg kjører normalt på mellom 2400 og 2500 RPM og har da en fart på ca 25kn, slik at en reduksjon på 100 RPM vil ikke ha noen stor betydning. Regner med å bestille propellene i dag for levering om 8 uker. Bytter de i løpet av vinteren slik at resultatet får jeg ikke før til påske neste år.

Planlegger med å beholde de gamle i reserve ( :smash: bank i bordet for at jeg ikke kommer til å trenge dem). Skulle noen komme i knipe så kan de lånes ut.

 

MVh

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...