kito Startet 15.August.2007 Del på Facebook Startet 15.August.2007 Hei, Trenger litt råd vedrørende valg av propeller på min båt. Da jeg skal til å betale for to nye propeller som ikke er billige er det greit å sjekke litt først. Båten er en Fairline Phantom 37 med TAMD 63 motorer på 318hk hver. Pr i dag sitter det 2 stk 21"x24" x 4 DAR 73 Aquafoil propeller på båten. Jeg synes at de gir litt lavt max turtall (2700RPM) og den sliter litt ved tung last med å komme opp i plan, spesiellt når det er varmt. Jeg har av produsenten av propellene (Teignbridge) blitt anbefalt 21"x22 1/2" x 5 DAR 105 Aquafoil. Noen som har kommentarer eller synspunkter på dette? MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Har ikke greie på propeller , men du kan prøve å poste spørsmålet ditt på forumet til Fairline Owners Club Der er en del Phantomer blant medlemmene der , så det burde være noen som kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 (redigert) Det er en mulighet, men det jeg lurte på er mere om jeg vil oppnå den ønskede effekt med denne endringen av propell. Det er jo klart at hvis man reduserer stigning så vil man få et høyere turtall, men jeg skjønner ikke helt hvilken effekt man oppnår med å redusere stigning og samtidig øke antallet propellblader fra 4 til 5. MVH Kito Redigert 16.August.2007 av kito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Det er flere faktorer som spiller inn på hva som passer båten best. Bladareal er også en faktor i tillegg til diameter, stigning og antall blader. Flere blader bør ikke gi en mer effektiv propell. En med færre blader kan være vel så effektiv, men kan ofte støye mer. For å få mer info om hva som passer din båt best så kan du f.eks ringe Sleipner Motor 603000060. De har lang erfaring med propellere til ulike båttyper. På din båttype hvor Teinbridge anbefaler 22" dia vil jeg nok også tro at du trenger stort bladareal. At de anbefaler litt mindre stigning vil som du sier resultere i høyere turtall med samme type propell (4 blad 22"). Hvordan slipp blir er også noen man må ta med i beregningen. Hør med Sleipner (be om en propellekspert) så får du vite mer. De har også andre typer propellere en de som står avbildet i katalogen såvidt meg bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 tlf nr 69300060 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
giver Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Hei Jeg brukte Progress i Oslo når skiftet propeller, og er fornøyd. Kjøpte forresten eksosanlegget til aggregatet der også. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 skjønner ikke helt hvilken effekt man oppnår med å redusere stigning og samtidig øke antallet propellblader fra 4 til 5.Du mener at summen vil bli null? Gevinsten ved flere blader er at økt areal minsker belastningen pr kvadratcentimeter. Propellen blir mer effektiv med mindre slipp. Best vil det være å øke diameteren istedet, med her er det begrenset av plassen. Mindre stigning og større areal vil gi lavere fart, men mer skyvekraft. 5-bladere på Windy: Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Jeg vil si at det umulig å svare på om ønsket effekt vil oppnås med dette uten at en kjenner alle detaljer om båten, turtall og gerreduskjon...Det er geraet som avgjør hvor mye et par tommer på stigningen gjør med båten..... Det er en vesens forskjell om en 1,5, 2 eller 2,5 i reduksjon... men jeg vil anta at har noe i mellom 1,5 og 2 i reduskjon siden du i dag har enn 21x24 propell om båten veier rundt 10 tonn Når det gjelder forskjellen i antall blader og stigning så utgjør dette vanligvis det som du skisseres her... en reduskjon i stiging på rundt 1,5 til to tommer for en båt med gearreduskjon ca. 1,6... Dette er bergent for forskjellen mellom 3 og 4 blader... så jeg tror ikke det som Teignbridge er så bort i natten Hva gjør båten av fart da... rundt 25 knop eller så... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kito Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Mindre stigning og større areal vil gi lavere fart, men mer skyvekraft. Hei, Noe lavere fart men mere skyvekraft er det jeg er ute etter De som har beregnet dette for meg indikerer en økning på ca 100RPM på max. Jeg kjører normalt på mellom 2400 og 2500 RPM og har da en fart på ca 25kn, slik at en reduksjon på 100 RPM vil ikke ha noen stor betydning. Regner med å bestille propellene i dag for levering om 8 uker. Bytter de i løpet av vinteren slik at resultatet får jeg ikke før til påske neste år. Planlegger med å beholde de gamle i reserve ( bank i bordet for at jeg ikke kommer til å trenge dem). Skulle noen komme i knipe så kan de lånes ut. MVh Kito Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Du får komme med fasit på hvordan de nye propellene virker da. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Ja, jeg skal komme tilbake med resultatet, og håper at det er bra da det er dyrt å eksprimentere med propeller. Gearredukasjonen er 1,533/1 MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Ja, det er dyrt - særlig når de må bestilles og man ikke har byttemulighet. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Ja, det var derfor jeg ville dobbeltsjekke litt før jeg sendte bestillingen, men nå tar jeg sjansen. Takk for hjelpen MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Håper at de svarer til forventningene. Hvilket toppturtall skal 63L motorene ha da? Kan 63L bygges om til 63P for en ikke alt for dyr kotsnad? Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Toppturtallet skal være 2800 RPM, med max kontinuerlig på 2600 RPM. Jeg synes at de går mest økonomisk og med minst støy rundt 2400 RPM. Om man kan bygge om en 63L til 63P vet jeg ikke, men det er det kanskje noen andre som kan svare på? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Er ikke så nøye. Må bytte turbo og IC kanskje. Det er uansett utenfor tema for tråden... . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.