bjoris Startet 15.August.2007 Del på Facebook Startet 15.August.2007 (redigert) Nye Bav 320 og 350 leveres med T-kjøl. Er dette fornuftig på en "cruiser-båt" med regatta ambisjoner? Ser for meg at det blir mye lettere å få garn og andre faste/flytende ting på kjølen samt er jeg usikker på om det kan bli enda tøffere for båten å gå på grunn med slik kjøl... Er jeg for skeptisk? Husker jo at Djuice hadde denne løsningen, uten at det hjalpe dem nevneverdig, men det ting skjer jo pågrunn av og på tross av så det var vel langt fra sikkert at det var kjølens feil... Redigert 15.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Mener du T-kjøl i forhold til L-kjøl i forhold til vanlig finne med eller uten bulb? Meningen er jo å få lavest mulig tyngdepunkt. En T-kjøl har jo størst bulb i forhold til resten. L-kjøl, nest størst osv... Dette gjør at man får et større rettende moment i forhold til dens vekt. Da kan konstruktøren velge mellom å gjøre båten mer stabil eller gjøre den lettere. Eller begge deler... De som kan matematikk kan sikkert regne på dette. Jeg vil tippe at en T-kjøl på 1000kg gir like god effekt som en tradisjonell finne på 1200-1300kg. Ser ikke så mange ulemper med T'en. Tror at dens tilbøyelighet til å fange opp dritt i sjøen er betydelig overdrevet. Hvis den er veldig dyp kan det være en fordel at det ikke er T-kjøl. F.eks i naturhavner når man ligger med baugen inn. Det kan det være kjipt med en kjølbit som stikker langt frem 2,5 m under vannet.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Jeg ville vært skeptisk til T-kjøl på en cruiser, fordi det sannsynligvis er vanskeligere å bli kvitt tauverk som henger seg fast enn på en L-kjøl. Jeg ser for meg problemer med garn og ankertau. På en ren regattabåt er fordelene store, også fordi denne fasongen gir lavest tyngdepunkt med minst hydrodynamisk motstand. At Hanse velger dette forbauser meg litt, men vi får se hva erfaringene fra virkeligheten blir. Nye Bav 320 og 350 leveres med T-kjøl. .... He he...har bavarianerne klart å hjernevaske deg... Redigert 15.August.2007 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg har null erfaring med seilbåt men kan ikke helt se problemet med å dykke ned og skjære av tauet. Da får vi vel kutte ut propellene og heller kjøpe årer og da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 He he...har bavarianerne klart å hjernevaske deg... Mja, nei ikke helt. Har fortsatt tro på at dette et kompromiss som passer oss bedre enn Bavaria. Dvs at båtene seiler noe bedre, tross enklere seilhåndtering (tenker på at du slipper tunge genoa å dra inn med for små vinsjer (erfaringen min fra Bav 36) samt at dette også er båter med god plass og rimelig pris... Vi får nå se litt hvordan disse båtene tar seg ut live. Problem mitt er at jeg nok gjerne ville strukket meg til 350en , men pga andre investeringer er budsjettet mitt som tidligere var på over 1 mill har skrummet en del... Lurer derfor litt på 320 for ca 3 år istedenfor 350 på direkte. Utfra nettet sier fruen at 325 Dufour er den hun liker best. Ser bra ut, men syns den har for kort kjøl OG lav kjølprosent... Ser poenget med T-kjølens lavere tyngdepunkt. Dette sammen med en kjølprosent på gode 33% på disse båtene borger for at de skulle bli rimelig stive båter. Det er jo også familievennlig... Gjelder å vri på tingene til de passer Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Hvis man med T-kjøl mener en vingekjøl, så er det flere fordeler med det enn vekta lavere i sjøen. T'en gjør også den effektive delen av kjølen lengre. T'en hindrer at vannet strømmer fra trykksiden til sugesiden på kjølen noe som gir kjølen mer løft uten å gjøre den dypere. Man finner det på fly hvor en winglet gir vingen mer løft uten å gjøre den lengre. En avart er den trapesformede Scheelkjølen fra tidlig på 1900-tallet. Den fine lille Alo 26 har en slags Scheelkjøl. Den er så bred i bunnen at den kan stå på land uten krybbe eller støtter, uten at jeg anbefaler noen å vinterlagre Aloen sin på den måten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Et eksempel på en vellykket båt med T, er jo Regina af Vindö 35 . Carl Beyer er jo ingen hvemsomhelst... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Hvis man med T-kjøl mener en vingekjøl, så er det flere fordeler med det enn vekta lavere i sjøen. Med T-mener jeg når kjølen er sett fra siden. Min egen kjøl er i så måte en L-kjøl, men ser du den forfra danner den en T. Bildene jeg har sett av de nye Hansebåtene mener jeg har T-bulb, slik som Americas Cup-båtene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.