Jump to content

Hjelp til å lese el. skjema til VP 41A


Zach

Recommended Posts

Jeg har problem med å lese hele el. skjema for VP 41A, bla. for å forsøke å finne ut hvorfor voltmeteret faller med ca 0,5 volt når jeg slår på instrumentbelysningen. Det kan selvfølgelig bare være pga. for tynne kabler, men ikke sikkert det bare er å trekke ny kabel direkte fra startbatteriet til voltmeteret. Kanskje andre hensyn å ta. Spenning på voltmeteret går videre til det venstre releet (merket 5 på skjema) via pinne 3 i rekken 1-16 øverst, jf. også spørsmål 3 nedenfor.

 

Konkret:

Er det noe av dere som vet hva releene merket 5 på skjema brukes til?

1: Rele til høyre kobler pinne 3 og 4 mot startmotoren, et ekstra startrele?

2: Det til venstre kobler pinne 3 og 4 via kabel OR 2,5 til et ca. sylindrisk symbol. Hva er det?

3: Venstre rele får styrestrøm til pinne 1 via et ca. rektangulært symbol. Hva er det?

og

4: Er det stoppreleet som vises under pinne 2 i rekken 1-16 øverst?

 

Skjema:

skjema_2_vp_41a.gif

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

1: Startrele slik at all strømmen til innslaget ikke trenger å gå gjennom lange ledninger helt til tenningslåsen.

2 og 3: Eksosspjeld som var standard på 41A Den firkantede boksen er en microbryter som står på dieselpumpen og stenger spjeldet på tomang og litt over.

4: Jepp

Glødepluggene er de helt til venstre i skjemaet (ikke montert på mange motorer).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Takk for svarene!

Det var spørsmål 2 og 3 jeg var mest i tvil om (eller hadde ikke peiling).

Glødepluggene er merket 7 (förvarming), så det er OK, men jeg har fjernet disse pluggene og plugget igjen hullene. Ble anbefalt dette av det lokale verkstedet pga. svakheter i glødespiralen som kunne føre til at spiralen løsnet. Så lenge det er plussgrader er det ikke noe problem å få start, men kan gå noe tregt når det er kaldt.

Jeg ser at voltmeteret kan "stabiliseres" med å løsne kretsen fra instrumentet, men ellers la kretsen være intakt - og så montere en ekstra leder fra batteriet.

Link to post
Jeg ser at voltmeteret kan "stabiliseres" med å løsne kretsen fra instrumentet, men ellers la kretsen være intakt - og så montere en ekstra leder fra batteriet.

Ja, voltmeteret bør stå mest mulig direkte tilkoblet batteriet, slik at ikke avlesningsresultatet påvirkes av eventuelle spenningsfall i kabler tilknyttet andre strømbrukere.

Link to post
...

2 og 3: Eksosspjeld som var standard på 41A Den firkantede boksen er en microbryter som står på dieselpumpen og stenger spjeldet på tomang og litt over.

...

Er dette eksosspjeldet også montert på hekkaggregat? Jeg ser at det står en sikring (6) i denne kretsen. Må være en spesialsikring, og jeg må vel ha en reservesikring?

Link to post
Er dette eksosspjeldet også montert på hekkaggregat?
Jepp

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...