Jump to content

Hjelp til å lese el. skjema til VP 41A


Zach

Recommended Posts

Jeg har problem med å lese hele el. skjema for VP 41A, bla. for å forsøke å finne ut hvorfor voltmeteret faller med ca 0,5 volt når jeg slår på instrumentbelysningen. Det kan selvfølgelig bare være pga. for tynne kabler, men ikke sikkert det bare er å trekke ny kabel direkte fra startbatteriet til voltmeteret. Kanskje andre hensyn å ta. Spenning på voltmeteret går videre til det venstre releet (merket 5 på skjema) via pinne 3 i rekken 1-16 øverst, jf. også spørsmål 3 nedenfor.

 

Konkret:

Er det noe av dere som vet hva releene merket 5 på skjema brukes til?

1: Rele til høyre kobler pinne 3 og 4 mot startmotoren, et ekstra startrele?

2: Det til venstre kobler pinne 3 og 4 via kabel OR 2,5 til et ca. sylindrisk symbol. Hva er det?

3: Venstre rele får styrestrøm til pinne 1 via et ca. rektangulært symbol. Hva er det?

og

4: Er det stoppreleet som vises under pinne 2 i rekken 1-16 øverst?

 

Skjema:

skjema_2_vp_41a.gif

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1: Startrele slik at all strømmen til innslaget ikke trenger å gå gjennom lange ledninger helt til tenningslåsen.

2 og 3: Eksosspjeld som var standard på 41A Den firkantede boksen er en microbryter som står på dieselpumpen og stenger spjeldet på tomang og litt over.

4: Jepp

Glødepluggene er de helt til venstre i skjemaet (ikke montert på mange motorer).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene!

Det var spørsmål 2 og 3 jeg var mest i tvil om (eller hadde ikke peiling).

Glødepluggene er merket 7 (förvarming), så det er OK, men jeg har fjernet disse pluggene og plugget igjen hullene. Ble anbefalt dette av det lokale verkstedet pga. svakheter i glødespiralen som kunne føre til at spiralen løsnet. Så lenge det er plussgrader er det ikke noe problem å få start, men kan gå noe tregt når det er kaldt.

Jeg ser at voltmeteret kan "stabiliseres" med å løsne kretsen fra instrumentet, men ellers la kretsen være intakt - og så montere en ekstra leder fra batteriet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at voltmeteret kan "stabiliseres" med å løsne kretsen fra instrumentet, men ellers la kretsen være intakt - og så montere en ekstra leder fra batteriet.

Ja, voltmeteret bør stå mest mulig direkte tilkoblet batteriet, slik at ikke avlesningsresultatet påvirkes av eventuelle spenningsfall i kabler tilknyttet andre strømbrukere.

Link to post
Share on other sites

...

2 og 3: Eksosspjeld som var standard på 41A Den firkantede boksen er en microbryter som står på dieselpumpen og stenger spjeldet på tomang og litt over.

...

Er dette eksosspjeldet også montert på hekkaggregat? Jeg ser at det står en sikring (6) i denne kretsen. Må være en spesialsikring, og jeg må vel ha en reservesikring?

Link to post
Share on other sites

Er dette eksosspjeldet også montert på hekkaggregat?
Jepp

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...