Jump to content

Hjelp til å lese el. skjema til VP 41A

Zach

Recommended Posts

Jeg har problem med å lese hele el. skjema for VP 41A, bla. for å forsøke å finne ut hvorfor voltmeteret faller med ca 0,5 volt når jeg slår på instrumentbelysningen. Det kan selvfølgelig bare være pga. for tynne kabler, men ikke sikkert det bare er å trekke ny kabel direkte fra startbatteriet til voltmeteret. Kanskje andre hensyn å ta. Spenning på voltmeteret går videre til det venstre releet (merket 5 på skjema) via pinne 3 i rekken 1-16 øverst, jf. også spørsmål 3 nedenfor.

Konkret:

Er det noe av dere som vet hva releene merket 5 på skjema brukes til?

1: Rele til høyre kobler pinne 3 og 4 mot startmotoren, et ekstra startrele?

2: Det til venstre kobler pinne 3 og 4 via kabel OR 2,5 til et ca. sylindrisk symbol. Hva er det?

3: Venstre rele får styrestrøm til pinne 1 via et ca. rektangulært symbol. Hva er det?

og

4: Er det stoppreleet som vises under pinne 2 i rekken 1-16 øverst?

Skjema:

skjema_2_vp_41a.gif

Redigert av Zach (see edit history)

1: Startrele slik at all strømmen til innslaget ikke trenger å gå gjennom lange ledninger helt til tenningslåsen.

2 og 3: Eksosspjeld som var standard på 41A Den firkantede boksen er en microbryter som står på dieselpumpen og stenger spjeldet på tomang og litt over.

4: Jepp

Glødepluggene er de helt til venstre i skjemaet (ikke montert på mange motorer).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for svarene!

Det var spørsmål 2 og 3 jeg var mest i tvil om (eller hadde ikke peiling).

Glødepluggene er merket 7 (förvarming), så det er OK, men jeg har fjernet disse pluggene og plugget igjen hullene. Ble anbefalt dette av det lokale verkstedet pga. svakheter i glødespiralen som kunne føre til at spiralen løsnet. Så lenge det er plussgrader er det ikke noe problem å få start, men kan gå noe tregt når det er kaldt.

Jeg ser at voltmeteret kan "stabiliseres" med å løsne kretsen fra instrumentet, men ellers la kretsen være intakt - og så montere en ekstra leder fra batteriet.

Jeg ser at voltmeteret kan "stabiliseres" med å løsne kretsen fra instrumentet, men ellers la kretsen være intakt - og så montere en ekstra leder fra batteriet.

Ja, voltmeteret bør stå mest mulig direkte tilkoblet batteriet, slik at ikke avlesningsresultatet påvirkes av eventuelle spenningsfall i kabler tilknyttet andre strømbrukere.

Er dette eksosspjeldet også montert på hekkaggregat?
Jepp

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...