Jump to content

Effektøkning stålpropell


ronla

Recommended Posts

Vanskelig å si....

Jeg byttet til stål på begge mine drev ( gikk fra B7 til C7 ) turtallet gikk ned med ca 50 o/min fra ca 4000 til 3950.

Hastigheten gikk ned fra absolutt maks på 41,8 knop til 40,2. knop.

Tidligere fikk jeg alltid båten over 40 knop nå er det ofte at GPS stopper på 39 - 39,5 knop.

 

Min konklusjon er at jeg "mistet" noe fart med å gå over til stål.

Link to post
Share on other sites

Da byttet du nok til feil størrelse. Stål er mye stivere en aluminium og bladene kan lages tynnere

og med mer kupping. De er altså mer effektive og du oppnår mindre slipp.

 

Men å finne en propell som fungerer bra kan innebære litt testing. Det er greit nok at du kan regne deg frem

til størrelse basert på en formel, men det er mer enn størrelsen som har noe å si.

 

Med overgang til riktig stålpropell vil det meste (akselrasjon, toppfart, forbruk) bli bedre grunnet

et sterkere materiale.

Link to post
Share on other sites

[Da byttet du nok til feil størrelse]

Ikke så sikker på det...Volvo sine duopropp propeller kommer i faste str f.eks C6, C7, osv.

Ved å gå opp/ned en str vil turtallet endre seg med ca 200 o/min og motorene vil opperere utenom anbefalt turtallsområde.

 

Jeg følger ellers argumentasjonen din, men med duopropp fra Volvo er ikke valgene så mange som for singelprop.

Link to post
Share on other sites

Okey sorry. Jeg tenkte kun på single prop.

 

Men da må det jo være noe galt med stål propellene som Volvo leverer.

Dette er jo enkel fysikk. Med aluminium så er bladene tjukkere som gir høyere motstand,

samt at de flekser mye som resulterer i høyere slipp.

 

Men jeg har hørt før også at noen har byttet fra Volvo aluminium til Volvo stål med dårligere resultat.

 

Det er riktig at en tomme stigning tilsvarer ca 200 rpm. Men bare å bytte fra aluminium til stål i med

samme stigning tilsvarer det samme. Dette fordi stålet ikke flekser like mye.

Er propellen kuppet så er det enda en tomme i stigning.

 

Så har du en alu-prop med P21 og bytter til en P21 stål med kupping så vil du i teorien senke turtallet med 400 rpm.

Dette blir jo tyngre for båten å dra så det er ikke sikkert den orker det, med lavere toppfart som resultat.

 

La oss si at anbefalt maks turtall er 4000 rpm, og at du oppnår dette med en P21 alu-prop. Da vil en P19 stål med kupping

gi i teorien gi samme turtall, MEN siden den har mindre slipp vil du få lavere turtall ved marsjfart, lavere forbruk OG

høyere toppfart.

Link to post
Share on other sites

Har også hørt at det kan bli mere korrosjon av stålpropell.

Ikke så lenge malingen på alupropellen er inntakt. Når malingen begynner å flasse av alupropellen vil den fungere som anode og tæring på f.eks drevet minker.

 

Jeg sværger til stål fordi det er lettere å holde rent uten å skade finnish. Spray på med Cillit Bang, la virke og spyl av. Gjenta om nødvendig. Etterpå poleres propellen med Autosol.

Etter 4 uker på jobb kom jeg hjem til et drev og en propell som var helt overgrodd. Så ut som en lodott hele drevet mitt. Tiltet opp og kom til med en liten skurekost. Vips så var propellen ren og pen igjen. Drevet er ennå ny og fresch i lakken så groen løsnet lett der og. Blanke flater er lettere å gjøre ren rett og slett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...