Sibelius Startet 15.August.2007 Del på Facebook Startet 15.August.2007 Etter å ha lest andre tråder om registrering i NSSR, NOR og Securemark, antar jeg det kanskje er flere som er i samme situasjon som meg. Jeg har registrert min båt i NOR og Securemark, men er ikke registrert i NSSR. Dermed har jeg et registreringsskilt fra Securemark, samt et kallesignal som samtidig er min registreringsidentitet i NOR. Registreringsskiltet fra Securmark ser egentlig pent ut, men det er jo ikke et nummer man bruker til daglig. Kallesignalet er derimot et kjennemerke (sammen med navnet på båten selvsagt). Jeg funderer derfor litt på hvilket registreringsmerke jeg skal sette på båten. Securemark eller kallesignal, eller begge....men jeg synest det ser litt ut dersom båten har to ulike registreringsmerker. Hva har dere andre gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Hva mener du med "kallesignal"? Er det VHF kallesignal, er det noe en vanligvis ikke setter på båten ikke har noe med registreringsnummer for båten å gjøre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sibelius Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 Ser jeg var litt uklar der..... Mitt VHF-kallesignal er identisk med båtens registreringsnummer i NOR, derfor er det et alternativ .... Man kan da finne båtens eier samt andre formalier ved å kan da søke i NOR sine databaser www.nis-nor.no Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Dersom du i fremtiden skulle finne på å instalere AIS sender ombord vil andre båter med AIS ombord se ditt MMSI nummer. I internasjonale databaser er dette koblet til ditt LK nummer. For å ta litt i: Så langt jeg har sett, finnes aldri opplysninger om Securemark i de registre jeg har vært borti. Det er utelukende opplysningene fra NOR/NIS som er tilgjengelige internasjonalt. Jeg ville ikke ha vært i tvil i ditt tilfelle: jeg ville ha benyttet LK identiteten på skroget. Denne er også preget inn i skipssiden på et sted hvor den ikke kan fjernes. Dette registeret er dessuten gratis og offentlig med de rettigheter dette gir deg. Dersom du senere skulle finne på å montere AIS ombord har du også et sporfindesystem som er fullstendig gratis, og du kan se din egen båts posisjon via internett. Jeg har ingen reklameinntekter verken fra NOR/NIS eller AIS-leverandører. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Nå er det mulig jeg er blitt litt sløv av å være på betferie, men ha er et "LK nummer"? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjell E Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Lars, båter som registreres i NOR får VHF kallesignal som tildeles av skipsrgisterne i LK, LM eller LG serien. Selv om båten hadde et annet norsk kallesignal før registrering vil man altså få nytt. Er vel også et krav om at dette kallesignalet skal "graveres" inn i skroget et eller annet sted ombord. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Sibelius Svart 15.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) LK1234 er formatet som brukes som registreringsnummer i NOR, derav LK-nummer ops, litt sen der... Redigert 15.August.2007 av Sibelius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Når man får målt opp båten sin av sjøfartsmyndighetene blir man tildelt et unikt LK nummer, mitt er eksempelvis LK9560. Ved å søke i VHF-databasene kan man enten oppgi dette nummeret eller MMSI nummeret og få opplysninger om eieforhold o.a. til båten. Eksempelvis slik: Har noen sjekket ut denne siden:http://www.vhf-online.dk/GoogleShip/google.html Finer meg selv slik: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 OK, jeg visste ikke at det var noen kobling mellom NOR registeret og VHF kallesignal og at de som har VHF kallesignal som begynner på LK har båt registrert i NOR. Men hva når det blir mer enn 9999 fritidsbåter i NOR? Lars H. (Med VHF kallesignal LA4608) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjell E Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Da fortsetter de med LG og LM, når de er brukt opp er det vel noen LK-ere som er strøket.... Mvh, Kjell Redigert 15.August.2007 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Lars H. Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Men hva med de som ikke er registrer i hverken NOR, Securit eller Redningsselskapet, er det egne bokstavkombinasjoner for disse? Telenor spurte ikke meg om jeg hadde båten registrert noe stad da jeg fikk konsesjonen. Og hva om jeg nå skulle registrere båten min i NOR, må jeg bytte kallesignal? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Det er vel ikke så lenge til LK serien er brukt opp... Jeg har 9750 og det ble tildelt i semtember i fjor Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kjell E Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Lars, ja - du får nytt. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Hei Kjell. Har savnet deg i det siste. Mener å ha registrert at du blir med på på D5LA. Hvordan får vi med SW? Han trenger vel også å bli orientert om forhold utenfor Bergens-området? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Joda, jeg er påmeldt! Som en annen sa, der er jo et ledig felt i sertifikatet, kan ikke la det "gå til inkjes".... Og treffe båtvenner fra fjern og nær igjen ser jeg også frem til. Lenge siden jeg har sett SW in persona, men skal høre med ham ved høve... Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Sydvesten Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Vi har vel klippekort hos Poseidon Kjell, det er tredje og siste klippet som står for tur nå til vinteren... men det er mulig å kjøpe nytt klippekort også formoder jeg om en vil gå videre.. Telle fra 5 og nedover.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.