nope Startet 15.August.2007 Del på Facebook Startet 15.August.2007 Lurer på om det er noen her som har kjennskap til robåter som ble bygget for en liten generasjon tilbake. Slik jeg husker disse, så har de relativt flat bunn, spiss baug og "flat" akter. Jeg antar at det er like mange versjoner av denne enkle robåten alt etter hvor i landet man kommer fra. Mener eksempelvis å huske at det er enkelte som har flat eller butt baug og akter med relativt flat bunn. Jeg er primært ute etter tegninger/bilder/beskrivelser av båter som er laget i vest-agder rundt 1940-50. Håper det er noen som forstår hva jeg prøver å komme frem til Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Jeg har også etterlyst tegninger av denne båttypen her på forumet. Tanken min var å bygge en slik å ha i et vann på hytta. Jeg fikk noen svar med linker, men ikke den typen som jeg er intressert i. Jeg har også vært på biblioteket og søkt der, men ikke noe der heller. Hvis du kommer over noe, håper jeg du legger det ut på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
nope Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 Skal legge ut det jeg eventuelt klarer å finne. Det ser nesten ut som om jeg må basere meg på "reversed engineering", dvs å finne en eksisterende båt og basere byggingen av en ny direkte på denne. Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 så en slik som lettbåt på trebåt festivalen i risør ifjor. Til salgs var den og, men husker ikke prisen. Meget pene båter. Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Seilaren Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Et det en god gammeldags trepram det er snakk om? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Lurer også på hva dere sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
nope Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Ja - det er en slik god gammeldags trepram. Er ikke helt inne i terminologien som benyttes :-) Min far ønsker å bygge en slik selv til å ha på hytten. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Er det en slik dere tenker på? Prut litt på denne så for dere den kanskje for 4k Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug. Båttypen er ikke egnet som slepejolle på sjøen, men er ypperlige på små innlandsvann. Det er en slik jeg håper å kunne få tegninger og byggebeskrivelse til. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hva med den jeg linka til? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Du kan sjekke opp litt om Holmsbu prammen Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug. Jeg tror jeg vet hva du mener. Kan man ikke si at den teknisk sett ligner på en optimistjolle? Kunne teoretisk bygges av 5 stykker kryssfiner? Kjennetegnes vel mest av at den ikke ha kjøl og tilhørende svin Sitér dette innlegget Link to post
nope Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug. Båttypen er ikke egnet som slepejolle på sjøen, men er ypperlige på små innlandsvann. Det er en slik jeg håper å kunne få tegninger og byggebeskrivelse til. Dette høres ut til å være en god beskrivelse av hva jeg tenker på også. Det er typisk båter som ble bygget med de materialene de selv kunne produsere ved hjelp av mindre lokale sagbruk (eksempelvis slik enkelte hadde inne på fjellet, ofte drevet av en bekk/foss). Sitér dette innlegget Link to post
nope Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Du kan sjekke opp litt om Holmsbu prammen Takk - dette er typisk i retning av hva jeg tenker på Dersom det er mulig, så er det tegninger med mål og beskrivelse som er ønskelig - gjerne av forskjellige typer. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hva er egentlig flatbunnet ved Holmbu-prammen Denne her er flatbunnet: Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Takk - dette er typisk i retning av hva jeg tenker på Dersom det er mulig, så er det tegninger med mål og beskrivelse som er ønskelig - gjerne av forskjellige typer. Ser ut som om du kan kontakte via e.post, er ikke umulig at du kan få tegningene derfra. Prammen er vel ikke spesielt flatbunnet, men... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Prammen er vel ikke spesielt flatbunnet, men... Og ikke bruker de vel not og fjær i bunnen heller. Og ikke består sidene av et stort stykke. Men, men - den kalles jo pram, so what... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Kan være det er lettere og dra opp på en strand, i forhold til en som er helt flat under. Går nok bedre i vannet også kontra en som er helt flat, lettere og ro ihvertfall Husker vi hadde en pram når jeg var liten. Ta jeg ikke feil rodde vi til Gåserumpa. Legger til denne Nope; Prøv og kontakte kystlagene i Agder Redigert 19.August.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Ser forøvrig nå i ettertid, at det var 2 ulike medlemmer som beskrev sine ønsker til prammen. Med bakgrunn i dette var det nok litt upassende at jeg moret meg over forskjellen mellom spec'en og resultatet. Beklager Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug. Svarte deg på innlegget du hadde tidligere vedr. samme emne men glemte desverre helt å ta bilder . Det ligger ett par stykker i tjenna rett ved der jeg bor, så om du/dere ønsker kan jeg ta noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Svarte deg på innlegget du hadde tidligere vedr. samme emne men glemte desverre helt å ta bilder . Det ligger ett par stykker i tjenna rett ved der jeg bor, så om du/dere ønsker kan jeg ta noen bilder. Takk for tilbudet Gismo, men det er ikke nødvendig. Det ligger mange av disse prammene i vann og tjern i mitt nærområde. Så jeg får vel ta med meg kamera og tommestokk. Men det hadde vært mye lettere å hatt tegninger med byggebeskrivelse slik at en kunne få opplysninger om materialtyper. Og likeledes om de er skrudd eller spikret sammen og med hvilken spiker/skrue kvalitet/ lengder. Jeg har også sett på linkene til de andre prammene, men jeg tror de blir for komplisert å bygge for en amatør. Men en flatbunnet tror jeg det er mulig å bygge. Så jeg håper fortsatt på tegninger. Sitér dette innlegget Link to post
Persson Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Kan det vara en doris du far efter? Detta är en båttyp som har sitt namn efter engelskans "dory" och som har använts på fiske ute i Nordsjön. Dorisarna kunde staplas flera stycken i varandra på däck om man monterade ur tofterna. Man hittar många dorisar i Kyrkesund och på Härön. http://www.haroinfo.se/html/bilder/bilder2...visabilder.html Sitér dette innlegget Link to post
nope Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Svarte deg på innlegget du hadde tidligere vedr. samme emne men glemte desverre helt å ta bilder . Det ligger ett par stykker i tjenna rett ved der jeg bor, så om du/dere ønsker kan jeg ta noen bilder. Det kunne være interessant å sett noen bilder, men for all del bare dersom dette ikke er for mye bryderi ! Det er ikke noe som haster, så det er bare å gjøre det ved en passende anledning. Ellers vil jeg bare takke for alle konstruktive innlegg så langt. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Åssen gikk det med flatbunningen, nope? Det du beskriver, er en putt. I Bragdøya Kystlag bygger de nå Lyngørputt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Kan det vara en doris du far efter? Detta är en båttyp som har sitt namn efter engelskans "dory" och som har använts på fiske ute i Nordsjön. Dorisarna kunde staplas flera stycken i varandra på däck om man monterade ur tofterna. Man hittar många dorisar i Kyrkesund och på Härön. Dorisar byggdes även oppe runt Ålesund..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.