Jump to content

Noen som kjenner robåter med "flat" bunn - vestlandet

nope

Recommended Posts

Lurer på om det er noen her som har kjennskap til robåter som ble bygget for en liten generasjon tilbake. Slik jeg husker disse, så har de relativt flat bunn, spiss baug og "flat" akter. Jeg antar at det er like mange versjoner av denne enkle robåten alt etter hvor i landet man kommer fra. Mener eksempelvis å huske at det er enkelte som har flat eller butt baug og akter med relativt flat bunn.

Jeg er primært ute etter tegninger/bilder/beskrivelser av båter som er laget i vest-agder rundt 1940-50.

Håper det er noen som forstår hva jeg prøver å komme frem til :smiley:

Jeg har også etterlyst tegninger av denne båttypen her på forumet. Tanken min var å bygge en slik å ha i et vann på hytta. Jeg fikk noen svar med linker, men ikke den typen som jeg er intressert i. Jeg har også vært på biblioteket og søkt der, men ikke noe der heller. Hvis du kommer over noe, håper jeg du legger det ut på forumet.

Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug. Båttypen er ikke egnet som slepejolle på sjøen, men er ypperlige på små innlandsvann.

Det er en slik jeg håper å kunne få tegninger og byggebeskrivelse til.

Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug.

Jeg tror jeg vet hva du mener. Kan man ikke si at den teknisk sett ligner på en optimistjolle? Kunne teoretisk bygges av 5 stykker kryssfiner?

image002.jpg

Kjennetegnes vel mest av at den ikke ha kjøl og tilhørende svin :lol:

Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug. Båttypen er ikke egnet som slepejolle på sjøen, men er ypperlige på små innlandsvann.

Det er en slik jeg håper å kunne få tegninger og byggebeskrivelse til.

Dette høres ut til å være en god beskrivelse av hva jeg tenker på også. Det er typisk båter som ble bygget med de materialene de selv kunne produsere ved hjelp av mindre lokale sagbruk (eksempelvis slik enkelte hadde inne på fjellet, ofte drevet av en bekk/foss).

Kan være det er lettere og dra opp på en strand, i forhold til en som er helt flat under.

Går nok bedre i vannet også kontra en som er helt flat, lettere og ro ihvertfall :yesnod:

Husker vi hadde en pram når jeg var liten.

Ta jeg ikke feil rodde vi til Gåserumpa.

Legger til denne Nope; Prøv og kontakte kystlagene i Agder

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Jeg tenker meg en god, gammeldags flatbunnet pram. Sidene består av litt brede planker, og bunnen er gjerne bord med not og fjær. Den er tverr akter og smalner litt inn foran, noen har spiss baug.

Svarte deg på innlegget du hadde tidligere vedr. samme emne men glemte desverre helt å ta bilder . Det ligger ett par stykker i tjenna rett ved der jeg bor, så om du/dere ønsker kan jeg ta noen bilder.

Svarte deg på innlegget du hadde tidligere vedr. samme emne men glemte desverre helt å ta bilder . Det ligger ett par stykker i tjenna rett ved der jeg bor, så om du/dere ønsker kan jeg ta noen bilder.

Takk for tilbudet Gismo, men det er ikke nødvendig. Det ligger mange av disse prammene i vann og tjern i mitt nærområde. Så jeg får vel ta med meg kamera og tommestokk. Men det hadde vært mye lettere å hatt tegninger med byggebeskrivelse slik at en kunne få opplysninger om materialtyper. Og likeledes om de er skrudd eller spikret sammen og med hvilken spiker/skrue kvalitet/ lengder.

Jeg har også sett på linkene til de andre prammene, men jeg tror de blir for komplisert å bygge for en amatør. Men en flatbunnet tror jeg det er mulig å bygge.

Så jeg håper fortsatt på tegninger.

Det kunne være interessant å sett noen bilder, men for all del bare dersom dette ikke er for mye bryderi ! Det er ikke noe som haster, så det er bare å gjøre det ved en passende anledning.

Ellers vil jeg bare takke for alle konstruktive innlegg så langt.

• 2 år senere...
Kan det vara en doris du far efter? Detta är en båttyp som har sitt namn efter engelskans "dory" och som har använts på fiske ute i Nordsjön. Dorisarna kunde staplas flera stycken i varandra på däck om man monterade ur tofterna. Man hittar många dorisar i Kyrkesund och på Härön.

Dorisar byggdes även oppe runt Ålesund.....

dories-bygget-juni07-02.jpg

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...