Jump to content

Omsetning av båter til 1mill+


fjordbuss

Recommended Posts

Er på båtjakt og følger med på en del båter som er lukket med fly, til litt over millionen.

Det som jeg synes er merkelig er at det virker som om omsetningen har stoppet helt opp.

Er de generelt priset for høyt, eller sitter kjøperene på sidelinjen og venter på våren?

Noen som har formeininger / statistikk på dette her?? :crazy:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post

Ja det kan virke som om at båtmarkedet går trekt da det er overflod av bruktbåter ..

Klart det er kjøpers market, nå er det flere båter å velge mellom, men om de er priset for høyt er vannskelig å si.

Etterspørsellen bestemmer prisen .. De fleste som skal selge ønsker sikkert seg en annen båt og de selger sikkert ikke om de ikke får oppunder prisforlangende.

Link to post
Det som jeg synes er merkelig er at det virker som om omsetningen har stoppet helt opp.

 

Er det så merkelig da... .? Med det sommerværet som vi har hatt i sommer så er det nok mange som ikke tenker først og fremst på båtkjøp. At noen folk med båt finner ut at de nå skal selge pga at sommeren har vært dårlig er heller ikke overraskende, synes jeg. Man løper i flokk og prisene vil sikkert flate ut, kanskje synke hvis mange folk føler de må selge.

 

Jeg vet også om flere som skal selge, men de skal ha større båt. Noen har sogar kjøpt ny større båt før de har solgt den gamle.

Link to post

Det er kjøpers marked og det har det vært en stund. Hvsi du venter på et krakk er jeg redd du må vente en god stund til.

Fra en kilde som leverer utstyr til båtbransjen har vistnok båtmarkedet i USA flatet ut, mens det f.eks i Italia og Australia stiger fremdeles. Jeg har ingen tro på krakk i det norske markedet nå, men en del drøyer sikkert med å kjøpe båt. Når det nest år igjen blir en drømmesommer så er vi i gang igjen.... . :yesnod::lol:

 

Drar vel ut i helga! :wink:

Link to post

Jeg vil hevde følgende:

 

Sålenge folk har jobb i landet vårt og boligmarkedet ikke faller sammen så er det svært lite sannsynlig at vi får et krakk i båtmarkedet. Jo, vi kan få en justering ned til fornuftige priser når det lugger litt nå, folk tenker seg om litt mer en før. Dette er sunt og godt for alle, men jeg tror det fører til at folk beholder båtene og ikke panikk selger.

 

For hvorfor skulle noen panikkselger? Hvem er det som trenger penger så sårt at de dumper prisen? Noen, slik er det alltid og disse må nok bruke pris som våpen i dagens marked, men majoriteten har ikke lån på båten. Disse har kanskje lånt litt på huset, men ved refinansiering vil bankene sjelden gi 100%, joda noen har fått det, men det er ikke regelen. Da er det jo slik at de sitter med båten og deler av huset som ikke er belånt og da er du godt rustet til å sitte med båten heller enn å "gi den bort", derfor vil det heller ikke komme svært store korreksjoner nå... Renten stiger, joda og det svir litt for noen, men ikke mye for de fleste, men det fører til at folk tenker litt mer og handler litt mindre. Akkurat det som er planen til Mr. Gjerdrem...

 

Alle som er på utkikk ønsker jo svært gjerne et krakk, men så er det jo det irriterende at vi også ofte skal selge og etter årets sommer kommer det nok ikke fult så mange nye båtfolk inn i markedet... derfor er det svært natrulig at markedet stopper opp nå, men at det skal bli store prisfall er lite sannsynlig... Den som skal ha skikkelig billig båt må vente til vi får et boligkrakk, helst samtidig med stigende arbeidsledighet.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hadde vært morsomt å sett en statistikk over hvor lang tid det tar å selge en båt - avhengig av når den legges ut for salg :yesnod:

 

Skal ikke forundre meg om det normalt tar litt tid å selge de dyreste båtene på sensommeren.... Det er jo ikke gitt at prisene blir lave av den grunn? Man burde jo ikke ha det like travelt med å handle etter sesongen - som når man står uten båt i finværet i mai :lol: På dyre båter er det jo også en kabal som skal gå opp - med tanke på at det som regel skal selges en båt før en ny kan kjøpes....

Link to post

Flere båter jeg har siklet på -- da snakker vi 45 fot og oppover -- har faktisk ligget ute for salg i flere ÅR. De forsvinner, og kommer igjen etter en tid ... med samme eier/annonsør. Men ad disse virker det ikke som om selgerne har et problem med å vente -- de setter i alle fall ikke prisen ned fra sine etter min mening ikke helt realistiske forvetningsnivåer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Kjenner en av dem, han er av den mening at alt er til salgs, så båten, bilene og hytta ligger ofte på Finn. Det rare er at det ofte virker, plutselig dukker det opp en gjøk og betaler litt overpris. Men det må jo være litt spesielle ting da, ikke noe som kan sammenlignes direkte med tre andre.

Link to post

En i nabolaget her har en Princess til salgs, den har også vært til salgs i årevis..

Og som han sier, det finnes ikke marked for store båter her i landet pga sertifikatkravene.

Båten det gjelder er en Princess 20M (der M står for meter..)

 

Han sa selv at han nok flytter ut av landet, og tar med båten.

Link to post
Det er riktig det der om det dårlige markedet for sertifikatpliktige båter. Men, du kan hjelpe din venn med å løse problemet. Bare overtal ham til å selge båten til meg, for en billig penge, så blir han nok kvitt den skal du se. :wink::lol:

 

Du har vel heller ikke sertifikat til å føre den uansett så..

Link to post
En i nabolaget her har en Princess til salgs, den har også vært til salgs i årevis..

Og som han sier, det finnes ikke marked for store båter her i landet pga sertifikatkravene.

Jeg holder en knapp på at andre faktorer enn sertifikatkrav kommer inn her, men det er kanskje en litt vanskelig nisje med båter som er litt over 50 bruttotonn og opp til båter hvor eier hyrer inn mannskap som har de sertifikatene som trengs. (Flytter han ut av landet kan han jo registrere den under britisk flagg og glemme dette sertifikatkravet.)

 

Jeg er veldig nysgjerrig på hva salgstallene blir på Båter i sjøen denne høsten og hvilke endringer som eventuelt registreres for de forskjellige prisklassene. Løfter vi blikket mot naboland så lurer jeg litt på hva som skjedde med denne forhandleren - var det været, markedet eller noe helt annet?

Link to post
Jeg holder en knapp på at andre faktorer enn sertifikatkrav kommer inn her, men det er kanskje en litt vanskelig nisje med båter som er litt over 50 bruttotonn og opp til båter hvor eier hyrer inn mannskap som har de sertifikatene som trengs. (Flytter han ut av landet kan han jo registrere den under britisk flagg og glemme dette sertifikatkravet.)

 

Jeg tror sertifikatkravet er problemet her..

Før i tiden fikk man helt greit disp til å føre en sak som dette med D5L, i dag får man visst ikke det lenger, og man må da ha D5, der kreves det vel også fartstid uansett, samt at denne må opprettholdes..

Maskinistsertifikat må man vel også ha, og da blir det ganske vrient for de fleste.

På en slik båt er altså løsningen å ansette mannskap, noe som gjerne koster mer enn det smaker..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...