Jump to content

Plane på kjølen


agun

Recommended Posts

Det er sagt og skrevet mye om planende kontra deplasement-skrog. I den anledning blir også begrepet "å plane på kjølen" eller "ri på kjølen" benyttet.

 

Kan noen utdype nærmere hva som ligger i dette?

 

Grunnen til jeg spør er at jeg har selv et planende skrog med en bitteliten kjøl. vil jeg kunne oppnå dette fenomenet dersom jeg skifter til en sprekere motor?

Videre hadde det vært interessant å fått belyst eventuelle tiltak for å begrense/eliminere dette.

 

Litt fakta om båten:

Lengde: 27 fot

V-bunn, ukjent antall grader

Drev

Hydraliske trimflaps

 

 

Mvv

Agun

Link to post
Share on other sites

Kjølplaning oppstår som regel på halvplanende båter som er overmotorisert.  Løftet i kjølen på et skrog som får for stor fart blir for stort i forhold til resten av skroget, slik at skroget oppleves som ustabilt, og skjener.  Det er jo ganske naturlig når en tre meter bred båt (for å ta et eksempel) skal balansere på en kjøl som er 15 cm bred, at det oppleves litt ubehagelig.

 

På planene båter har ikke jeg hørt om kjølplaning (de har jo sjelden noen markert kjøl), men derimot har jeg opplevd overplaning (for mye løft i hekken) og det er ikke spesiellt behagelig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...