Jump to content

Plane på kjølen


agun

Recommended Posts

Det er sagt og skrevet mye om planende kontra deplasement-skrog. I den anledning blir også begrepet "å plane på kjølen" eller "ri på kjølen" benyttet.

 

Kan noen utdype nærmere hva som ligger i dette?

 

Grunnen til jeg spør er at jeg har selv et planende skrog med en bitteliten kjøl. vil jeg kunne oppnå dette fenomenet dersom jeg skifter til en sprekere motor?

Videre hadde det vært interessant å fått belyst eventuelle tiltak for å begrense/eliminere dette.

 

Litt fakta om båten:

Lengde: 27 fot

V-bunn, ukjent antall grader

Drev

Hydraliske trimflaps

 

 

Mvv

Agun

Link to post

Kjølplaning oppstår som regel på halvplanende båter som er overmotorisert.  Løftet i kjølen på et skrog som får for stor fart blir for stort i forhold til resten av skroget, slik at skroget oppleves som ustabilt, og skjener.  Det er jo ganske naturlig når en tre meter bred båt (for å ta et eksempel) skal balansere på en kjøl som er 15 cm bred, at det oppleves litt ubehagelig.

 

På planene båter har ikke jeg hørt om kjølplaning (de har jo sjelden noen markert kjøl), men derimot har jeg opplevd overplaning (for mye løft i hekken) og det er ikke spesiellt behagelig.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...