Jump to content

Bytte ut dieselpumpa- Ford 2715 - Tips og råd?

Tjond

Recommended Posts

Er i ferd med å skifte dieselpumpa på denne. Lenge siden jeg "tukla" med slike ting og tar gjerne i mot råd og tips hva jeg bør huske på for å få dette til å dra i gang igjen.

Å sørge for at syl. 1 er på øvre dødpunkt, ja det husket jeg, men skal jo være noen merker på tannhjul på pumpa som skal treffe mot andre drev(vannpumpa) Spørsmål er jo da om jeg må ta av deksel i forkant for å kunne se at disse merkene sammenfaller. Må reimhjul i såfall av? Ser slik ut for meg, men er det noe en skal passe på ved demontering her?

Skal også bytte dyser samtidig, men disse kjøper jeg fra Økonomideler. Er det noe spesielt å huske på vedr bytte av disse bortsett fra nye tetninger?

Kjøpte ei ny pumpe like godt, da det garantert er noe galt med den gamle(feilsymtomer). Viste seg også at det var en pumpe til en 180Kh som satt der. Like greit med en byttepumpe, da det ikke ble noe dyrer en en kunne forvente med overhaling. Og så har jeg nå riktig pumpe.

Trond Haug

Umulig å få til å gå under 950 o/m. Store vansker med å skifte mellom forover/bakk uten å måtte legge pådragi bånn. Resultat var gjerne byks forover/bakk. Tomgangskjøring i 5 knop er ikke så heldig inne i trange høl. Har prøvd alle mulig tips uten bedring. Virker som det kan være heng inne i pumpa. Har ikke tatt den opp/sjekket den men skulle ikke forundre meg om det er rustangrep på vitale deler. Båten hadde hatt et særdeles dårlig/fuktig liv hos forrige eier, og båten bar også preg av det. Har revet ut alt teknisk å bygget det opp igjen. Men jeg kjøpte den jo ikke så allerverst dyrt heller da. Man får jo gjerne det man betaler for. Og få den sjekket vil jo uansett koste noen kroner, så har jeg kjøpt en pumpe som er overhalt.

Kan jo legge til at motoren ikke bruker nevneverdig med olje. Ryker "normalt" men ble svart ved pådrag og rundt 2400-2500 o/m(fullt pådrag) Skal defor koste på meg å bytte dyser når jeg først er under lokket. Kan nok ikke skade.

Trond Haug

Om motoren er lik 2704 (6'er) Så er det som følger

Bak på motoren samme side som dieselpumpa er det et lite lokk på svinghjulshuset. AV med det og om det er trangt trenger du en lommelykt og et speil. Vri motor rundt til den står på 24 grader BTC (Befor topp dead center)

På siden av diesel pumpa er der en umbrako skrue. Mener å huske 8 eller 10 mm. Skru denne ut...

Kikk inni der og du skal da se et lite tjørner merke (Slått inn i drevets bakside) Ser du ikke dette er det en tann eller fleir feil.. Når du tar av pumpa så vet du at motor er rett innstilt. Ny pumpe inn og merket skal være akkurat i V sporet(Egentlig er det et spesial verktøy til dette.) MEn det går med øyet også.

Da er alt på plass igjen og godt som gull..

Lykke til

Mvh

Wellcraft

Edited by Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Auda! Har jeg kanskje foregrepet begivenhetene her..... Har jo tatt ut pumpa alt. Tok av toppdeksel og alle rør da jeg også skal skifte dysene nå. Men brukte gamle kunnskaper fra Amazontida og tørna motoren rundt til syl 1 "skal tenne". Vil ikke dette bli ca det samme? Hvis jeg nå tar av nevnte lokk, skal ikke grader-merket være på +/- 24 da?

Ser at det er et tjørnemerke på drevet til pumpa. Er det dette en skal kunne se etter å ha skrudd ut nevnte unbrakoskrue på pumpa?

Trond Haug

Hei

Wellcraft har beskrevet en rett fremgangsmåte.

Jeg har skiftet dieselpumpa på min ford 2715 e og det gjøres som han beskriver..

Men rett tenningstidspunkt på denne motoren er 20 BTDC.

Tørn motoren til du ser at kjørnemerket står over ett med merket på den halve plata som sitter noen få cm ned i hullet.

Deretter kan du sjekke tenningen... Tipper den stemmer

Lykke til :)

Hei igjen

Så ikke at du hadde skrevet et innlegg til før jeg postet mitt..

Du har nok vært litt kjapp no ja. Er du heldig kan du skru ut umbraco skruen å se om du ser kjørne merket og samtidig se om tenningen stemmer. At den ligger rundt 20 grader. Mest sannsynlig tro jeg ikke at du vil se kjørnemerket, men at du må tørne bitte litt, den ene eller andre veien. Det er ikke rare tørningen som skal til før merket forsvinner...og ergo skal du ha flaks hvis du kan se merket uten å tørne..

Ok, da får vi ta dette på tabbekvoten å satse på at det flasker seg allikevel. Iom at jeg har tørna motorn så syl 1 er på ød, skulle det vel være håp? Må vel kanskje løfte ut/inn pumpa noen ganger for å få det til å stemme. Er jo rimlig trankt nede i maskinrommet. Dette kontrollhullet på pumpa, må en stå vinkelrett mot mumpa for å sjekke merkinga?

MEN, om dette ikke lykkes hva da......

Trond Haug

Alt går. Hvis du kommer til og får sjekket tenningen. Du må ha et speil og en lomme lykt. Når den viser 20 grader skal jo kjørnemerket vises hvis cyl 1 står på topp. Da er det bare å sørge for at du tørner på dieselpumpa slik at dens merke vil stå over ett med merket på på drevet i registeret. Kan være litt balete å få pumpa på plass uten merket forskyver seg for mye. Du har jo litt justering å gå på, ved å vri hele pumpa etter at den er montert.

Hei Wellcraft og 2715e

Takk for ypperlig guiding uten hån og latter. Printer ut tipsene og kvesser arbeidslysten i morgen. Nå får jeg jo ikke sjekket opp ved å starte enda, men kan vel ikke være helt galt hvis disse tips følges. Hvis noe kjelker seg under veis, får jeg kanskje lov å bry dere igjen.

Og 2715e, du skulle ikke sitte på en brukermanual til denne maskinen? Kunne det i såfall være mulig å kjøpe kopieringsmulighet av deg? Ser det ligger en til 2720 på arkivet. Noe er jo likt men.....

Trond Haug

Spiller ingen trille om du har tatt ut pumpa. Still motor på 20 grader som nevnt over men vær klar over at begge ventiler på sylinder 1 er lukket. Det ser du ved å turne motor litt fram og tilbake når du har funnet merket. Tennings merket vil treffe rett 2 ganger.. En er rett og en er 180 grader feil. 4 takt....

Når du har funnet rett merke skal pumpa inn igjen. Da prøver du å sette den en tann forbi slik at tjørner merket nesten ikke vises. Dette fordi tannhjulet er skrådd og når pumpa glir inn på sin plass vil / skal trjørner merket vise seg. Så har du litt å justere på ved å vri på pumpa.

Lykke til og bare spør meir om du lurer.

Hilsen

Wellcraft

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 2 weeks later...

Bak på motoren samme side som dieselpumpa er det et lite lokk på svinghjulshuset. AV med det og om det er trangt trenger du en lommelykt og et speil. Vri motor rundt til den står på 24 grader BTC (Befor topp dead center)

Har nok litt utfordringer her med å stille tenninga. Har søkt med lupe rundt på svinghjulhuset uten å finne det fordømte hullet. Virker ikke som det er inspeksjonshull ca kl 1700/dieselpumpeside, som flere her tipser om. Svinghjulhuset er nok ikke orginal type (står PMR med fete typer)

Noen som kan gi et tips om hvordan jeg skal finne ut av dette? Tanken som slo meg var å få målt opp diameteren på reimhul. Så ta i bruk skyvelæra å måle meg frem til øvre dødpunkt på syl.1. gjennom dysehull. Sette av et merke på reimhjul for ØDP. Regne meg frem til hva 1mm er i antall grader osv. Men er da avhengig av å vite diameter på reimhjulet. Har ingen skyvelære som er stor nok, og bruke ei ledning blir ikke nøyaktig nok vil jeg tro.

Fant et nummer på reimhjulet og mener det skal stå følgende: (703F - 6364 - BBA) men er svarte så vondt å se på skrå ovenfra. Er det noen som har peil på om dette nr kan indikere diameter/omkrets?

Men er dette en helt på jordet tanke for å få stilt tenninga omtrentlig riktig? Ser at noen mener 20 grader fortenning, men fikk anvisning om 24 grader fra KD Trading i Bergen. Hva er rett??

Legger ved to bilder selv om kanskje de ikke gjør noen noe klokere.

svinghjulshus_2715.jpgreimhjul_2715.jpg

Trond Haug

Hei

Ser at du har et annet svinghjulhus enn meg. Men hullet vi snakker om ligger ikke på fremsiden mot gearet. Dvs at du ikke kan se det hvis du ser fra gearsiden slik som bildet ditt viser. Hullet befinner seg på baksiden, rett under slangen fra gearoljekjøleren. På selve motoren om du skjønner..Forholdsvis langt nede. Hullet er dekket med et metall- lokk.

Som sagt er det veldig trangt å ikke så lett å finne..

Informasjoen du har fått fra KD-Trading er FEIL. I allefall hvis du ser på den siden hvor de har lagt ut teknisk informasjon om 27 serien.

Tenningen er 20 grader. Også ventilklaringene er feil, de er ikke 0,40 mm på både eksos og innsug.

Riktige er ifølge vedlikeholds heftet: 0,015" inn og 0,012" på EX

I mm blir vel det 0.38 inn og 0,30 EX

Lykke til.

Send meg en IM med e-mail adr hvis du vil ha serviceheftet. Har en dårlig PDF fil på ca 5 mb som jeg kan sende deg på mail

Har sendt deg en IM 2715e.

Jeg skal utstyre meg med større speil og skikkelig lys og ta meg en tur ned i skipet igjen. Men tangt, ja det er sikkert og visst. Vi krysser fingrene.

Trond Haug

Da har jeg funnet løsning for tenningsinnstilling. Noe kikkhull er det ikke på mitt svinghjulshus, men var ei gradskive i forkant. Dette er såpass korrodert/overmalt, men skal prøve med rens/polering for å se om gradtallene kommer til syne igjen. Hvis ikke er det vel mulig å få tak på et nytt vil jeg tro. Bare jeg finner et merke på reimhjulet nå, så er vi vel i mål med tenningsjusteringa håper jeg.

Men de "lærde" strides tydeligvis. Skal den ha 20 grader eller 24 grader fortennin?

reimhjul_2715_3.jpg

Trond Haug

Hei

Ville satset på 20 grader siden det er det som står i manualen.

Når jeg sjekket tenningen min viste den nøyaktig 20 grader..så jeg justerte ingenting.

Synes det var merkelig at min motor skulle ha 4 grader feil, så heldigvis dobbelt sjekket jeg mot manualen og justerte ikke etter hva jeg fant på Kd-trading sin side.

PS! Er ikke ute etter å sette Kd-trading i et dårlig lys.

Har bare positive erfaringer med de :smiley:

Hei.

Ville også satset på 20 grader.

I min instruksjonsbok for Ford 2704 og som er utgitt av Ford, er tenning for 2704 med turbo oppgitt til å ha 23 grader.

Samme motor uten turbo, som er kalt industrimitor, skal ha 20 grader tenning.

:seeya:

• 1 month later...
  • 11 months later...

Hei. Har du fremdeles den gamle pumpa.

Jeg fikk problemer på veg rundt kysten med min treskøyte med en gammel fordmotor (6 cyl inline) . Pumpa er en Simms (finnes også som Minimec) og ut fra bilder jeg har sett er dette samme pumpa som den du har tatt av. Mitt problem er at fjørene som sitter inni pumpa er knekt. 4 av 6 faktisk. 1 var knekt på fire steder slik at den sylinderen ikke lenger fikk diesel dersom turtallet var raskere enn tomgang. De andre holder fortsatt stand, men det er vel et spm om tid. Takknemlig for alle som kan tipse meg om hvor jeg finner slike fjører.

Hei. Har du fremdeles den gamle pumpa.

Hei Svarga

Har fremdeles den liggende ja. Har lurt på hva jeg skal gjøre med den. Kunne sikkert finne en pris på denne som er til å leve med for begge parter. Aner ikke hva den kan ha for verdi, men kanskje vårt eminente forum kan bidra? Bilde ble tatt med mobil og er nok litt mørkt her nedi kjellern. Den har stått tørt lagret etter jeg tok den ut.

Send meg en IM så tar vi det derfra.

Og motoren er som en drøm etter pumpeskifte. Gikk litt lavt på tomgang, men det er jo bare justeringer. Alle andre problemer jeg hadde er borte som dugg for solen.

dsc00360.jpg

Trond Haug