Kaftein ØL Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Jeg har en Katadyn Poversurviver 80 i vår båt på langtur. Kjøpte den brukt for en billig penge og var spent på om den fungerte. Den var ikke konservert av forrige eier og så ikke så veldig delikat ut, men etter en kjapp rengjøring både utvendig og innvendig (med kjemikalier) ble den prøvekjørt og viste seg å fungere utmerket. Denne er ganske liten og kompakt og bruker kun 15 amp/12 volt. Leverer rundt 12-15 liter i timen og har levert utmerket drikkevann hver eneste dag siden den ble installert. Vi er kjempefornøyd med denne og brukt den flere timer hver eneste dag. Vi har møtt flere som har hatt problemer med den minste modellen til Katadyn, men erfaringer så langt gjør at jeg ikke har noen betenkeligheter med å anbefale Katadyn til de som ønsker en enkel og pålitelig watermaker. Etter den ble installert har vi aldri konservert den eller byttet et eneste filter. Vanligvis går den noen timer hver dag, men hvis vi har ligget i havn noen dager eller ikke kjørt den på en ukes tid lar vi den bare gå 15 min så smaker vannet utmerket igjen. Uten tvil det beste drikkevannet vi har hatt ombord i båten siden vi dro fra Norge og konstruksjonen er svært enkel å forstå. Jeg synes denne er et utmerket og ikke minst prisgunstig alternativ til de dyrere modellene (som også ofte er avhengig av 220v). Ved noen timers daglig får vi mer enn nok vann til både vaskemaskinen (et par vasker i uka), dusj og drikkevann. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Svar fra Enwa. Startstrøm er ca 6 ganger normal drift. For største pumpa vil det si 6x1,5kw det kan visstnok settes på frekvensomriktare, da ble watermakeren drevet av en 3,5kw inverter. Hva tenker dere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg ville spurt Mastervolt og eventuelt Victron om de har noen løsning på dette. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Mastervolts kombier levrer hhv 5kw peak og 7,5 kw peak. Men med et forbruk på 2kw ved normal bruk trengs det jo litt batterikapasitet tenker vel at enten generator eller motor må gå samtidig Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Drit i mastervolt ikke involver de i elektronikken på en langturbåt. Jeg ville ikke vært så voldsomt opptatt av 12Vdrift, dessuten så er det vel 24V i en Najad460 ? Uansett, du skal kjøre generatoren for å lade hver dag allikevel antageligvis og da kan du starte watermakeren samtidig, den er somregel mer effektiv på 220V enn 12/24V og får du da 2-300liter på de partre timene du kjører generatoren så er vel alt i skjønneste orden allikevel. Drift på 12/24V måtte vel egentlig bare være for sikkerhets skyld om generatoren takker for seg så forsåvidt greit nok men til vanlig bruk tror jeg ikke det i realiteten blir brukt på annet enn 220V Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 (redigert) Drit i mastervolt ikke involver de i elektronikken på en langturbåt. Der var du presis og konkret De svever enda på det de kaller et godt navn, men skinnet bedrar. Det beste begynner på V. ikke M. Redigert 16.Januar.2013 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kaftein ØL Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Hvis det er så viktig å ha mulighet for både 12v og 220v drift vil det vel være bedre å heller installere to mindre watermakere, eks. en dessalator og en powersurvivor? Da har du mulighet til å produsere mye vann når det skulle være behov for det, og skulle den gå til helvete har du backup i den andre. Det gir det muligheten til å ha to uavhengige VM, men jeg er enig i Enzo at det er fornuftig å ikke tenke for avansert. Vi er selv på langtur nå og skal love deg at du kommer til å bli overrasket over hvor mye utstyr som skaper problemer til tross for at det er det dyreste "state of the art"-utstryret. Vi har hatt problemer med mastervoltgeneratoren vår til tross for at den kun har gått 300-400 timer siden ny. Dieselpumpa røyk for en måneds tid siden, men hadde heldigvis en ekstra ombord så det ordnet seg kjapt. Siden alt skal være så utrolig flott og fancy har de proppet utstyret fullt av elektronikk med det resultat at vi stadig får forskjellige feilmeldinger med tilhørende stopp. Akkurat nå har også en sensor gått til helvete, men jeg fikk heldigvis "bypasset" denne for å holde dette problemet unna så nå fungerer den fint inntil videre, men er en på langtur hadde jeg i hvert fall droppet Mastervolt tvert! De tenker altfor avansert for en båt som skal være lenge ute og må påregne at det kan ta lang tid å skaffe reservedeler. Ta en titt på siden deres så ser du hvor "godt" Mastervolt er representert utenfor europa. Jeg gidder ikke å prøve å få tak i sensoren vår her nede, men får heller neste mannskap til å ta med en fra Norge. En annen ting som også er interessant når en er på langtur og som vi kanskje ikke er vant til hjemme er at det kan ta vanvittig lang tid med toll og slikt. Vi har truffet mange som har måttet vente i månedsvis på en eller annen del til tross for at den ligger på et lager bare 20 min unna båten. Jeg tror derfor det er lurt å basere seg på utstyr som er forholdsvis godt representert i det området en primært har tenkt å seile så kan man kanskje kan være heldig å få kjøpt reservedeler lokalt. Vi har også en flott og kostbar 880 amp AGM-batteribank som kun er 5 måneder gammel som allerede er helt ferdig. Forhåpentligvis en garantisak som i alle tilfelle gjør at vi sikkert må ta en omvei innom en eller annen forhandler/verksted i karibien for å ta stilling til om er reklamasjon eller ikke. Vi har også truffet flere som har hatt tull med sine få måneder gamle, langt dyrere watermakere enn den vi har. Jeg tror det er fort gjort å skape for mye problemer for seg selv på langtur om en tenker for avansert. Som sagt kan du regne med at selv de dyreste, flotteste, mest avanserte tingene kommer til å slå feil en etter en... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 (redigert) Drift på 12/24V måtte vel egentlig bare være for sikkerhets skyld om generatoren takker for seg så forsåvidt greit nok men til vanlig bruk tror jeg ikke det i realiteten blir brukt på annet enn 220V Drift via inverter er backup til generator. Jeg vil ha to strømkilder til en så viktig greie. Om inverteren går på 12 eller 24V er irrelevant. Det er hva som kommer ut av dem som teller Jeg vil ha så enkle ting som mulig på mekanikk. 100% mekanisk motor, og gjerne et Westerbeke agregat. Nettopp derfor Enwa WM med proff standard. Invertere kommer desverre ikke i mekanisk utgave På alt utstyr er det fler meninger enn langturseilere er mitt inntrykk. Redigert 16.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Det er hvordan man lader og behandler batteriene som er kluet. Og alt det andre. (som er diskutert så mange ganger før) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jens_P Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Invertere kommer desverre ikke i mekanisk utgave Blir i så fall å bruke 12/24V DC motor til å drive 230V generator. Er fult mulig, men jeg tror ikke det er vanlig handelsvare. Er neppe en løsning med lite tap. Har sett tilsvarende ombord i handelsfartøy med diesel-elektrisk fremdrift. 230V'en ble svært rufsete med mye støy. Clean-power med "ekte" sinus til bl.a. navigasjon ble levert av 230V motor som dro 230V generator. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Noen andre som har kunnskap om Dessalator? De har en Duo variant som kan gå på både 24V og 230V Jeg ser at trådstarter har nettopp en slik - tar gjerne i mot oppdaterte erfaringer Driftssikkerhet er kritisk for oss Redigert 17.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 ODA, en OVNI 395 som seiler i dine trakter har en Desselator ombord, men nå ser jeg de har slettet sine hjemmesider og blogg fra Melkeruta turen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Takk Careka. Hva er svakheter ved Duoen? Hvordan er tilgang på deler ww? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.