Jump to content

Mine erfaringer med Dessalator Duo. (Watermaker)


Catlina

Recommended Posts

Jeg har en Katadyn Poversurviver 80 i vår båt på langtur. Kjøpte den brukt for en billig penge og var spent på om den fungerte. Den var ikke konservert av forrige eier og så ikke så veldig delikat ut, men etter en kjapp rengjøring både utvendig og innvendig (med kjemikalier) ble den prøvekjørt og viste seg å fungere utmerket. Denne er ganske liten og kompakt og bruker kun 15 amp/12 volt. Leverer rundt 12-15 liter i timen og har levert utmerket drikkevann hver eneste dag siden den ble installert. Vi er kjempefornøyd med denne og brukt den flere timer hver eneste dag. Vi har møtt flere som har hatt problemer med den minste modellen til Katadyn, men erfaringer så langt gjør at jeg ikke har noen betenkeligheter med å anbefale Katadyn til de som ønsker en enkel og pålitelig watermaker. Etter den ble installert har vi aldri konservert den eller byttet et eneste filter. Vanligvis går den noen timer hver dag, men hvis vi har ligget i havn noen dager eller ikke kjørt den på en ukes tid lar vi den bare gå 15 min så smaker vannet utmerket igjen. Uten tvil det beste drikkevannet vi har hatt ombord i båten siden vi dro fra Norge og konstruksjonen er svært enkel å forstå. Jeg synes denne er et utmerket og ikke minst prisgunstig alternativ til de dyrere modellene (som også ofte er avhengig av 220v). Ved noen timers daglig får vi mer enn nok vann til både vaskemaskinen (et par vasker i uka), dusj og drikkevann.

Link to post
Share on other sites

Drit i mastervolt :smiley: ikke involver de i elektronikken på en langturbåt.

 

Jeg ville ikke vært så voldsomt opptatt av 12Vdrift, dessuten så er det vel 24V i en Najad460 ? Uansett, du skal kjøre generatoren for å lade hver dag allikevel antageligvis og da kan du starte watermakeren samtidig, den er somregel mer effektiv på 220V enn 12/24V og får du da 2-300liter på de partre timene du kjører generatoren så er vel alt i skjønneste orden allikevel.

 

Drift på 12/24V måtte vel egentlig bare være for sikkerhets skyld om generatoren takker for seg så forsåvidt greit nok men til vanlig bruk tror jeg ikke det i realiteten blir brukt på annet enn 220V

Link to post
Share on other sites

Drit i mastervolt :smiley: ikke involver de i elektronikken på en langturbåt.

Der var du presis og konkret :thumbsup:

 

De svever enda på det de kaller et godt navn, men skinnet bedrar.

 

Det beste begynner på V. :thumbsup: ikke M. :thumbsdown:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så viktig å ha mulighet for både 12v og 220v drift vil det vel være bedre å heller installere to mindre watermakere, eks. en dessalator og en powersurvivor? Da har du mulighet til å produsere mye vann når det skulle være behov for det, og skulle den gå til helvete har du backup i den andre. Det gir det muligheten til å ha to uavhengige VM, men jeg er enig i Enzo at det er fornuftig å ikke tenke for avansert. Vi er selv på langtur nå og skal love deg at du kommer til å bli overrasket over hvor mye utstyr som skaper problemer til tross for at det er det dyreste "state of the art"-utstryret. Vi har hatt problemer med mastervoltgeneratoren vår til tross for at den kun har gått 300-400 timer siden ny. Dieselpumpa røyk for en måneds tid siden, men hadde heldigvis en ekstra ombord så det ordnet seg kjapt. Siden alt skal være så utrolig flott og fancy har de proppet utstyret fullt av elektronikk med det resultat at vi stadig får forskjellige feilmeldinger med tilhørende stopp. Akkurat nå har også en sensor gått til helvete, men jeg fikk heldigvis "bypasset" denne for å holde dette problemet unna så nå fungerer den fint inntil videre, men er en på langtur hadde jeg i hvert fall droppet Mastervolt tvert! De tenker altfor avansert for en båt som skal være lenge ute og må påregne at det kan ta lang tid å skaffe reservedeler. Ta en titt på siden deres så ser du hvor "godt" Mastervolt er representert utenfor europa. Jeg gidder ikke å prøve å få tak i sensoren vår her nede, men får heller neste mannskap til å ta med en fra Norge. En annen ting som også er interessant når en er på langtur og som vi kanskje ikke er vant til hjemme er at det kan ta vanvittig lang tid med toll og slikt. Vi har truffet mange som har måttet vente i månedsvis på en eller annen del til tross for at den ligger på et lager bare 20 min unna båten. Jeg tror derfor det er lurt å basere seg på utstyr som er forholdsvis godt representert i det området en primært har tenkt å seile så kan man kanskje kan være heldig å få kjøpt reservedeler lokalt. Vi har også en flott og kostbar 880 amp AGM-batteribank som kun er 5 måneder gammel som allerede er helt ferdig. Forhåpentligvis en garantisak som i alle tilfelle gjør at vi sikkert må ta en omvei innom en eller annen forhandler/verksted i karibien for å ta stilling til om er reklamasjon eller ikke. Vi har også truffet flere som har hatt tull med sine få måneder gamle, langt dyrere watermakere enn den vi har. Jeg tror det er fort gjort å skape for mye problemer for seg selv på langtur om en tenker for avansert. Som sagt kan du regne med at selv de dyreste, flotteste, mest avanserte tingene kommer til å slå feil en etter en... :pray:

Link to post
Share on other sites

Drift på 12/24V måtte vel egentlig bare være for sikkerhets skyld om generatoren takker for seg så forsåvidt greit nok men til vanlig bruk tror jeg ikke det i realiteten blir brukt på annet enn 220V

Drift via inverter er backup til generator. Jeg vil ha to strømkilder til en så viktig greie. Om inverteren går på 12 eller 24V er irrelevant. Det er hva som kommer ut av dem som teller :smiley:

 

Jeg vil ha så enkle ting som mulig på mekanikk. 100% mekanisk motor, og gjerne et Westerbeke agregat. Nettopp derfor Enwa WM med proff standard.

 

Invertere kommer desverre ikke i mekanisk utgave :wink:

 

På alt utstyr er det fler meninger enn langturseilere er mitt inntrykk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Invertere kommer desverre ikke i mekanisk utgave :wink:

 

Blir i så fall å bruke 12/24V DC motor til å drive 230V generator. :smiley:

Er fult mulig, men jeg tror ikke det er vanlig handelsvare.

Er neppe en løsning med lite tap.

 

Har sett tilsvarende ombord i handelsfartøy med diesel-elektrisk fremdrift.

230V'en ble svært rufsete med mye støy. Clean-power med "ekte" sinus til bl.a. navigasjon ble levert av 230V motor som dro 230V generator.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...