Jump to content

Spenning på kjøleskap


MortenF

Recommended Posts

Kjøpte et eldre brukt 12 kjøleskap i fjor. Dansk, husker ikke fabrikat. Det viser seg at kompressoren kun starter ved spenning over ca 13V. Det betyr at kan kun fungerer ved lading fra dymano eller landstrøm. Noe upraktisk i uthavner kan man si.

Hører at det "klikker" i et rele eller noe men kompressoren starter ikke.

 

Noen som har vært borti dette før ? Skal man finne en løsning for å øke spenningen noe for å få det til å starte med vanlig batterispenning ?

 

mvh

MortenF

--- forstsatt lenge igjen til vinteren ---

Link to post
Share on other sites

Ja enig, for tynne og/eller lange kabler kan vær problemet. Hos meg var det imidlertid irrdannelse på sikring i sikringsboksen som forårsaket tilsvarende problem (altså spenningstap). Helt enig med de foregående - du må begynne med å måle spenning på/like ved kompressoren. Tror også jeg hørte disse "kneppene" du nevner, om jeg husker rett. Bruker du gammel kabel, eller har du lagt ny?

 

En annen mulighet, dog mye mindre sannsynlig: Ser du skriver dansk kjøleskap. Da er det meget mulig det er en Danfoss kompressor som står i. Disse, i alle fall min, har mulighet for å justere ved hvilken nedre spenning kompressoren skal kutte ut - dette for å spare batteriet for total utladning. Tror det er 11V eller der omkring på mitt. Teoretisk så kan jo denne være satt til en noe høyere spenning hos deg, i så fall er løsningnen å justere ned. Men jeg tror som sagt ikke du skal starte feilsøkingen her (dessuten bør du nok ha instruksjonsbok el.l. for å endre dette).

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...