Allan E Startet 13.Januar.2004 Del på Facebook Startet 13.Januar.2004 Her er det jønn som gjelder og jeg må ta vare på det så godt jeg kan. Er det antall zinkanoder eller er det antall kilo som beskytter. I dag har jeg flere små anoder rundt om på båten men kunne heller tenke meg f. eks 2 store, en på hver sin side av kjølen ca midt på båten. Båten er 9,65 m lang og kjøler er ca på midten. Hvis jeg setter på anoder på en ca 10 kilo på hver sin side, blir dette bra nok da? Eller skal jeg ha fler små anoder rundt på båten. Det er lettere å ha store som varer noen år enn dette med småanoder, jeg må vist bytte de jeg satte på i våres, de er ganske tæret. Er det noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 Våger meg på en vill gjetning inntil du hører fra noen som vet. Tipper den sammenlagte størrelsen på zinkflaten, samt kvaliteten på zinken, er faktorer som er viktige. Som sagt: Ren gjetning i påvente av fasiten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 I tillegg til mengde med offeranode har det vært vanlig å ta hensyn til plasseringen. Hensynet er at anodene kommer i rimelig nærhet av det metallet som skal beskyttes. Dette har sikkert noe med å begrense avstanden for "ione-vandring". På stålbåter har det vanlige vært å ha et par stk forut, dessuten noe i nærheten av kjølevannsinntak, etc og ellers en god dose rundt propell, aksling og ror. Men det er heller ikke gitt at "Zinken" behøver å være zink ;-)) På Poseidon er offeranodene av aluminium "Corral" mener jeg å huske at de er merket med. Dette er gjort på grunnlag av anbefaling fra Jotun som leverte den 2-komponent beskyttelsen som ble sprøytet på. Den har nemlig et stort innslag av aluminium - og derfor skulle også offeranodene være aluminium. Jeg bruker forøvrig 11-kgs anoder som skiftes og suppleres litt etter litt, men der er vel til enhver tid ca 5-6-7 anoder rundt om på skroget. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 SailingMetal: Her er det jønn som gjelder: Innmari bra! Båten er 9,65 m lang og kjøler er ca på midten: Ganske normalt. Er det noen som vet??: Med fare for å bli mobba i senk, ja. Nå får jeg Poseidon og hele gjengen på nakken igjen! Er det antall zinkanoder eller er det antall kilo som beskytter: I utgangspunktet ingen av delene. Det er anodeareale i forhold til overflaten som skal beskyttes. Det er m.a.o. snakk om drivende spenning og strømtetthet per kvadratdmeter. I dag har jeg flere små anoder rundt om på båten men kunne heller tenke meg f. eks 2 store, en på hver sin side av kjølen ca midt på båten: Ikke verdens beste ide. Der hvor du vil plassere anodene er trolig det området som trenger minst beskyttelse. Hvis jeg setter på anoder på en ca 10 kilo på hver sin side, blir dette bra nok da?: Egentlig ikke, se over. Eller skal jeg ha fler små anoder rundt på båten: Heller det. Det er enkelte steder der behovet for katodisk beskyttelse er større. Dette kan f.eks. være i baugen der båten skraper innpå, i bunnen av kjølen, rørgjennomføringer, rorgjennomføringer/lagere og propell. Siste på grunn av at propellen trekker strøm og at turbulensen gir større katodestrømtetthet. Merk at ioner følger vannstrømmen. Derfor: 1 anode forholdsvis høyt i baugen. Neste langt nede på kjølen (regner med at du har sveiset kjølkasse). 1 anode ved kjølevannsintaket (jeg har en anode inne i inntaket). Hvis du har skeg med øvre og nedre rorlager, 1 anode på toppen- og 1 i bunnen av roret. Gjerne 1 på hver side foran propellen. Og da skulle det være ok. Størrelsen på anodene bestemmes av hvor ofte du ønsker å bytte dem. Passiverte anoder som ikke kan renses med høytrykkspyler, pælm dem. De kan naturligvis også blåses med glass e.l., men ikke "alu. grit". Ikke rens med "stålbørster" uansett materiale i børsten. Merk at anoder skal ha ELEKTRISK GOD KONTAKT MOT SKROGET. Jeg har sveiset inn doblingsbrikker som jeg sveiser anodene fast på. Det er også en fordel hvis anodene står så langt ut fra skroget at man ikke maler (og dreved passiverer) baksiden på dem. Igjen, det er anodearealet som teller. Det er lettere å ha store som varer noen år enn dette med småanoder, jeg må vist bytte de jeg satte på i våres, de er ganske tæret: Det burde de ikke vært, du bruker ikke bunnstoff med metall som f.eks. kobberstoff??? Hvis så, slutt med det og gå over til ikkemetalliske bunnstoff. Jeg har 2-komponent zink-rik epoxyprimer på båten min. Anodeforbruket har til nå vært nesten fraværende, kun propellen og sjøvannsinntaket som trekker anodemateriale. Type anode: Anoder lages i Zink, Aluminium og Magnesium. Siste er ikke aktuell for oss. Mest bruk på stål er Zink som lages i to hovedlegeringer. Derav en med Hg (kvikksølv) som sikkert er forbudt, kun en tilbake. Aluminium lages i 3 hovedlegeringer, hvorav 2 med In (Indium). Poseidon bør sørge for å benytte en av disse fordi den tredje lettere passiveres. Generelt passiveres Aluminium lettere enn Zink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.