Jump to content

NB 8700 m/165 hk Yanmar


NB 8700

Recommended Posts

Hei.

Ønsker å utveksle erfaringer med andre som har samme båt og motor.

Vurderer å øke tankkapasiteter i båten, men er litt bekymret mht. vekta.

Etter båten var ny (1997) er det montert ankervinsj, ekstra badeplatform, jolle på snap-daviter, påhenger på feste, tilsammen ca. 200 kg (alt er jo akter i båten).

Link to post
Share on other sites

Har sendt deg IM.

 

Skal du har mer enn 380l diesel???

Jeg har 380l diesel og 190l vann. Ankervinsj akter, jolle i snapdaviter, påhenger (35kg) som ligger helt akterut i "rommet". Aggregat, div kanner/reservekanner. Kjøleboks (52l) på aktedekk som er full av drikkevarer (les:tung).

Pluss masse ferielast fremme i kabinen og nede under salingdørken.

Aldri noe vektproblem. Båten bærer meget bra.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme som deg omtrent... . Ikke 19 knop på maks med full ferielast da. Marsjer på opp til 15 knop. Maks ca 17. Med mindre last i båten, f.eks om våren etter sjøsetting får jeg nok kanskje 18-19 knop. Jeg har imidlertid litt lett propell og vil ikke bytte på det. Da kan jeg oppnå maks turtall (3300) selv med mye last.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Olpi !

 

Jeg har en Agder med 144hk som vel er samme motorserien, og også jeg har fått en litt lett propell - angivelig for at jeg skal kunne oppnå 3300 ved full last. Det har vært endel diskusjoner med div motorfolk, men Yanmar Norge sier at det er riktig propell. Imidlertid betyr det at når båten er tom

kan jeg dra den opp i over 3500, og jeg regner med at du kan gjøre noe tilsvarende. Spm er da om du bestandig passer på å holde deg under 3300,

eller lar du den få gå over om du føler for det, og har du noen ide om hvor skadelig det evt. kan være ?

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører aldri over 3300-3400 o/min. Da også bare i en kort periode av og til. Normalt marsjer jeg på 2700-3000 o/min uansett last. Tror ikke det er veldig skadelig å dra den opp til 3500 o/min, men jeg ser ikke noe poeng i det. Ville jeg hatt mer fart med liten last hadde jeg byttet propell eller vridd den en tomme i stigning... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...